ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНИХ ЛАНЦЮГІВ ПОСТАЧАННЯ ОЛІЙНИХ КУЛЬТУР ТА МАСЛОЖИРОВОЇ ПРОДУКЦІЇ В УМОВАХ БЛОКУВАННЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ
Анотація
У статті досліджено проблеми та перспективи диверсифікації транспортно-логістичних ланцюгів постачання олійних культур та масложирової продукції України в умовах блокування морських портів внаслідок військової агресії. Проаналізовано сучасний стан виробництва та експорту олійних культур, динаміку зміни логістичних маршрутів та економічні наслідки переорієнтації вантажопотоків. Встановлено, що до початку повномасштабного вторгнення близько 90% експорту масложирової продукції здійснювалося через морські порти, що робить галузь вразливою в умовах блокування традиційних логістичних шляхів. Проведено детальний аналіз ефективності чотирьох альтернативних логістичних маршрутів: західного залізничного, південно-західного залізничного, дунайського річкового та автомобільного. Порівняльний аналіз показав, що найбільш економічно ефективним є комбінований маршрут, який включає перевезення залізницею до дунайських портів України та далі річковим транспортом до порту Констанца з подальшим перевантаженням на морські судна. Проте всі альтернативні маршрути характеризуються значно вищими витратами (на 40-150% вище) порівняно з традиційним морським експортом через порти Чорного моря. На основі аналізу ідентифіковано ключові проблеми диверсифікації логістичних ланцюгів, зокрема: інфраструктурні обмеження, недостатню пропускну здатність прикордонних переходів, брак спеціалізованого транспорту, високу вартість перевезень та низьку швидкість доставки. Для подолання цих перешкод сформовано комплекс практичних рекомендацій, що включає розвиток мультимодальних перевезень, інвестиції в логістичну інфраструктуру, створення спеціалізованих логістичних хабів, співпрацю з європейськими партнерами та цифровізацію логістичних процесів. Розроблено модель розрахунку сукупних логістичних витрат, яка дозволяє оцінити економічну ефективність різних маршрутів для різних видів масложирової продукції. Проведені розрахунки показали, що реалізація запропонованих заходів дозволить знизити логістичні витрати на експорт соняшникової олії на 15-20%, а час доставки - на 10-15%, що підвищить конкурентоспроможність української продукції на світових ринках. Обґрунтовано, що ефективна диверсифікація транспортно-логістичних ланцюгів має враховувати не лише економічні, а й стратегічні аспекти, пов’язані з інтеграцією України до європейських транспортних мереж та забезпеченням сталого розвитку масложирової галузі в умовах геополітичної нестабільності.
Посилання
2. Shults, S.L., & Lutskiv, O.M. (2022). Problemy funktsionuvannia transportnoi infrastruktury ta lohistyky Ukrainy v umovakh voiennoho chasu [Problems of functioning of transport infrastructure and logistics of Ukraine in wartime]. Regional economy № 2. рр. 85–93.
3. Kushnir, T.M., & Berehovyi, V.K. (2023). Suchasnyi stan ta perspektyvy eksportu oliinykh kultur z Ukrainy [Current state and prospects of export of oilseeds from Ukraine]. Economy and society № 45. рр. 32–38.
4. Lebedynska, O.I. (2023). Optymizatsiia lohistychnykh vytrat pry eksporti maslozhyrovoi produktsii z Ukrainy [Optimization of logistics costs in the export of oil and fat products from Ukraine]. Ahrosvit № 5. рр. 18–26].
5. Makarenko, S.D., & Antoshchenkova, V.V. (2022). Lohistychne zabezpechennia eksportu ahrarnoi produktsii Ukrainy v umovakh viiny [Logistics support for the export of agricultural products of Ukraine in wartime]. Ekonomika APK № 8. рр. 45–54.
6. Gentilini, M. (2023). Global sunflower oil market: impact of Ukraine-Russia war and future prospects. Journal of Agricultural Economics № 74(2). рр. 321-335.
7. Melnyk, T.O., & Puhachova, K.M. (2023). Transformatsiia lohistychnykh lantsiuhiv ahroprodovolchoi produktsii Ukrainy v umovakh viiny [Transformation of logistics chains of agri-food products of Ukraine in war conditions]. Ekonomika Ukrainy. № 6. рр.73-87.
8. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
9. Ukrainskyi klub ahrarnoho biznesu [Ukrainian Club of Agrarian Business]. URL: http://ucab.ua/.
10. Ministerstvo ahrarnoi polityky ta prodovolstva Ukrainy [Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine]. URL: https://minagro.gov.ua/.
11. Asotsiatsiia «Ukroliiaprom» [Association "Ukroliyaprom"]. URL: http://www.ukroilprom.org.ua/.
12. Ekonomichna pravda [Economic Truth]. (2024). Cherez ukrainski porty u 2023 rotsi eksportuvaly ponad 56 milioniv tonn vantazhiv [More than 56 million tons of cargo were exported through Ukrainian ports in 2023]. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2024/01/24/709110/.
13. Ministerstvo infrastruktury Ukrainy [Ministry of Infrastructure of Ukraine]. URL: Retrieved from https://mtu.gov.ua/.
14. Analitychnyi tsentr "UkrAhroKonsalt" [Analytical Center "UkrAgroConsult"]. URL: http://www.ukragroconsult.com.
15. Food and Agriculture Organization of the United Nations. URL: http://www.fao.org/





