ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ: ПОШУКИ НОВИХ РЕЗЕРВІВ ОСВІТИ

  • Л. О. Сущенко Запорізький національний університет
  • Р. В. Сущенко Національний університет «Запорізька політехніка»
Ключові слова: цивілізаційні зміни, освітнє середовище, заклад освіти, інновації, нововведення, інноваційний режим, інноваційна педагогічна діяльність

Анотація

На основі розгорнутого теоретичного аналізу наукових досягнень авторами визначено сутнісні особливості інновацій в освіті. Під інноваційною педагогічною діяльністю розуміється продуктивна діяльність педагогів, яка пов’язана з перетворенням новизни в нововведення (під новизною розуміється явище, яке містить сутність способу, методики, технології організації та змісту нового, тоді як нововведення це – організація нового). Установлено, що для педагогів, які працюють в інноваційному режимі, особливого значення набуває спрямування на безперервний розвиток; переведення об’єкта в новий, якісно інший стан; створення, опанування та реалізація нових засобів (за допомогою спеціально розроблених алгоритмів перетворення педагогічної ідеї на педагогічну технологію); особливий вид творчої діяльності, що спрямована на високий рівень професіоналізму педагогічного колективу й нові горизонти особистісно- професійного зростання його членів. Зазначається, що завдання педагогічного колективу, який працює в режимі безперервного розвитку (інноваційному режимі), потребує перетворення та зміни в образі діяльності, стилі мислення самого педагога, створення конгруентної концепції, яка лежить в основі загальної системи освітньої роботи; особистісного підходу, творчого, дослідно-експериментального характеру, стійкої позитивної мети-мотивації на пошук нового в організації освітнього процесу, сприятливого мікроклімату в колективі, відкритості навчального закладу до нововведень, прискореного переходу до елективного навчання. Підкреслюється: інноваційність педагогічної діяльності полягає в тому, що вона спрямована не стільки на отримання інтелектуального або матеріального продукту, скільки на розвиток гуманістично зорієнтованого типу особистості. У зв’язку з цим визначено психолого-педагогічні умови, що забезпечуватимуть інноваційну педагогічну діяльність: створення рефлексивно-інноваційного середовища пошукового характеру; безоцінне прийняття педагогом кожної особистості, підхід до неї тільки з оптимістичних позицій; урахування особистісних цілей та інтересів кожного; здійснення екофасилілативного підходу; організація спільної діяльності педагога й вихованців на засадах партнерства; збагачення їхнього духовного змісту на кожному віковому етапі.

Посилання

Andrushhenko V. P. (2006) Filosofiya osvity` XXI stolittya : u poshukax perspekty`vy`. Filosofiya osvity` [The Philosophy of Education of the 21st century: Search for Perspective. Philosophy of Education]. 2006. № 1(3). S. 6–12 [in Ukrainian].

Hutorskoj A. V. (2005) Pedagogy`cheskaya y`nnovaty`ka : metodology`ya, teory`ya, prakty`ka : nauch. y`zd. [Pedagogical Innovation: Methodology, Theory, Practice]. Moskva : Y`zd-vo UNCz DO, 2005. 222 s. [in Russian].

Kremen` V. (2010) Osvita v konteksti cy`vilizacijny`x zmin. Shlyax osvity` [Education in the Context of Civilizational Change]. The Path of Education № 4(58). 2010. S. 2–8 [in Ukrainian].

Nevmerzhy`cz`ky`j O. (2006) Pedagogichni texnologiyi – zvaby` i zagrozy`. Vy`shha osvita Ukrayiny` [Pedagogical Technologies – Attractions and Threats. Higher education in Ukraine]. 2006. № 1. S. 97–101

[in Ukrainian].

Sushhenko T. I. (2004) Naukovo-metody`chne zabezpechennya innovacijnoyi diyal`nosti vchy`teliv. Pedagogika i psy`xologiya formuvannya tvorchoyi osoby`stosti : problemy` i poshuky` : zb. nauk. pr. / Redkol.: T. I. Sushhenko (vidp. red.) ta in. Ky`yiv-Zaporizhzhya [Scientific and Methodological Support of Teachers’ Innovative Activity. Pedagogy and Psychology of Creative Personality Formation: Problems and Challenges: Scientific collection]. 2004. Vy`p. 30. S. 3–11 [in Ukrainian].

Voly`k L. V.(2012) Ukrayins`ka osvita ta innovacijny`j rezhy`m diyal`nosti pedagoga: ry`zy`ky`, poshuky`, strategiyi. Shlyax osvity` [Ukrainian Education and Innovative Mode of Teacher's Activity: Risks, Searches, Strategies. The Path of Education]. № 4. 2012. S. 24–28 [in Ukrainian].

Bila kny`ga nacional`noyi osvity` Ukrayiny` (2010) [White Book on National Education of Ukraine] / [T. F. Alyeksyeyenko, V. M. Anishhenko … V. G. Kremen` ta in.] ; NAPN Ukrayiny` ; za zag. red. V. G. Kremenya. Ky`yiv. : Inform. sy`stemy`, 2010. 340 s. [in Ukrainian].

Опубліковано
2020-10-21
Як цитувати
Сущенко, Л. О., & Сущенко, Р. В. (2020). ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ: ПОШУКИ НОВИХ РЕЗЕРВІВ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 35-40. вилучено із http://www.journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1435