ЗАГАЛЬНИЙ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРИНЦИПІВ ФОРМУВАННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Ключові слова: світогляд, валеологічний світогляд, студенти, майбутні учителі фізичної культури, принципи, педагогічні принципи, педагогічні принципи формування валеологічного світогляду

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність необхідності формування валеологінчого світогляду майбутніх учителів фізичної культури. Проаналізовано зміст наукової категорії «світогляд». Конкретизовано, що філософи під світоглядом розуміють узагальнену систему поглядів людини на світ, на місце окремих явищ і самої себе в ньому, розуміння та емоційну оцінку людиною сенсу її діяльності й долі людства; психологи – психічне утворення, яке підводить особистість до розуміння свого місця у світі, визначеності та впевненості в житті, завдяки чому людина зміцнює свої мотиви; педагоги – усвідомлення людиною довкілля, свого місця в ньому, свого ставлення до цього світу й до самої себе, своїх намірів стосовно світу; знання людини про світ, оцінку його й самої себе. На основі історико-ретроспективного аналізу проблеми конкретизації педагогічних принципів формування того чи іншого досліджуваного феномену встановлено, що: в історії педагогіки є низка класифікацій педагогічних принципів, які запропоновані різними вченими; наявні класифікації істотно відрізняються між собою, що пояснюється відмінністю історичних умов, за яких розвивалася вища школа, методологічних основ, на яких будувалися принципи навчання. Орієнтуючими векторами виокремлення конкретних педагогічних принципів у різні історичні періоди розвитку педагогічної науки були мета і завдання, закономірності освітнього процесу підготовки майбутніх фахівців. Установлено, що система валеологізації професійної освіти базується на основних педагогічних принципах, які перебувають в ієрархічній взаємозалежності і водночас можуть слугувати базовими для виведення все нових похідних засад. У межах вибраної проблематики проаналізовано різні класифікації педагогічних принципів, на які опиралися науковці, котрі присвятили свої наукові доробки питанню валеологічного виховання та навчання студентів. Виокремлено та теоретично обґрунтовано педагогічні принципи формування валеологічного світогляду студентів, до яких віднесено: принцип природовідповідності, пізнання, єдності фізичного і розумового розвитку, демократизації, гуманізації, культуровідповідності, народності тощо.

Посилання

1. Арцишевський Р.А. Вихідні засади світоглядної освіти: зб. наук. та наук.-метод. праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції «Проблеми філософсько-світоглядних основ концепції розвитку освіти та навчання», (Луцьк, 12–13 травня 1999р.) Луцьк : «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2000. С. 16–18.
2. Башавець Н.А. Теоретико-методичні засади формування культури здоров’язбереження як світоглядної орієнтації студентів вищих економічних навчальних закладів : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2012. 555 с.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.
4. Гончаренко С. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 376 с.
5. Горбунова С.М. Некоторые проблемы валеофилософии. К.: «Афон» 1997. 156 с.
6. Демиденко В.В. Формування світоглядних уявлень підлітків засобами мистецтва: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01. Луганськ, 2003. 20 с.
7. Иванов В.П. Мировоззренческая культура личности (философские проблемы формирования): монография. К. : Наукова думка, 1986. 296 с.
8. Кавалеров А.А. Цінність у соціокультурній трансформації: монографія. Одеса : Астропринт, 2001. 224 с.
9. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. К. : Знання, 2005. 486 с.
10. Кривега Л.Д. Світоглядні орієнтації особи в умовах трансформації суспільства: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філос. наук: спец. 09.00.03. Х., 1999. 30 с.
11. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка: навч. посіб. 4-є видання, доповнене. К. : Знання, 2003. 615 с.
12. Сластенин В.А. Введение в педагогическую аксиологию: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М. : Издательский центр «Академия», 2003. 192 с.
13. Словарь психолога-практика / сост. С.Ю. Головин. 2-е изд. Мн. : Харвест, 2003. 976 с.
14. Смотрицький Є.Ю. Схеми з філософії: Етика. Аксіологія. Світогляд. Дніпропетровськ: Пороги, 2003. 22 с.
15. Стеценко С.Г. Медичне право України: підруч. / за заг. ред. С.Г. Стеценка. К. : Всеукраїнська асоціація видавців «Правова єдність», 2008. 507 с.
16. Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Х. : Прапор, 2005. 640 с.
17. Философия: учеб. пособие для вузов / под ред. Н.С. Кожеуровой. М. : ЮНИТИ-ДАНА, Единство, 2002. 319 с.
18. Філософський словник / за ред. В.І. Шинкарука. 2 вид., перероб. і доп. К. : Голов. ред. УРЕ, 1986. 800 с.
Опубліковано
2022-01-10
Як цитувати
Алєксєєв, О. О. (2022). ЗАГАЛЬНИЙ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРИНЦИПІВ ФОРМУВАННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 47-53. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-06
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ