ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНО-ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКІВ У СИСТЕМІ НІМЕЦЬКОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: заклад дошкільної освіти, дитина- дошкільник, художньо- практична діяльність, інтегрований підхід, творча особистість, дошкілля, дитиноцентризм.

Анотація

У статті досліджено систему німецької дошкільної освіти в умовах сьогодення, проаналізовано сферу емоційно-естетичного розвитку дитини-дошкільника та визначено її важливим і необхідним компонентом загального розвитку дитини. Розкрито сутність, зміст та завдання емоційно-естетичного розвитку дитини у системі німецької дошкільної педагогіки, проаналізовано їх утілення у практику діяльності закладів дошкільної освіти Німеччини. Значну увагу присвячено новій концепції закладів дошкільної освіти в Німеччині, їхній активній участі в культурному і творчому розвитку дітей, формуванні творчої особистості. Німецькі заклади дошкільної освіти сьогодні розглядаються як заклади, які несуть відповідальність не лише за життя та здоров’я дітей, а й за їх усебічний розвиток. Реалізацію в них завдань естетичного розвитку дітей дошкільного представлено через пропагування різних видів художньо-практичної діяльності (образотворчої, театралізованої, музичної, літературно-художньої, хореографічної тощо); використання багатьох мистецьких засобів, зокрема таких, як звичайні музичні інструменти, матеріли для виготовлення власних інструментів для посилення звуку, класична, танцювальна музика, музика інших культур тощо та природними й художніми матеріалами, такими як ракушки, камені, корки, дерево тощо, а також пісок, вода, фарби, гуаші та ін.; заохочення до участі у варіативних проєктах тощо. Актуальним є також є показ тісної співпраці сучасних німецьких закладів дошкільної освіти з художниками чи діячами мистецтва, створення спеціальних курсів малювання для дітей та раннього естетичного виховання, що є цінним для української дошкільної освіти. Підкреслено доцільність та ефективність застосування інтегрованого підходу до формування творчої особистості дитини-дошкільника, збагачення досвіду естетичного бачення навколишньої дійсності, розвитку дитячої фантазії в процесі художньо-практичної діяльності. Наголошено на більш активній ролі вихователів у соціалізації дитини в різних ігрових ситуаціях, спілкуванні, діяльності тощо. Доведено, що зміст та програми освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти Німеччини формуються не лише педагогами, а й дітьми. Тим самим ще раз підкреслено прагнення німецького дошкілля до дитиноцентризму та гуманізму.

Посилання

1. Воробель М. М. Вплив засобів мистецтва на формування творчої особистості дитини у дошкільних закладах Німеччини. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. Сковороди». 2012. Вип. 26. С. 55–60.
2. Воробель М. М. Естетичне виховання у вальдорфських дитячих садках Німеччини. Педагогічний альманах. 2013. Вип. 17. С. 17–23.
3. Єржабкова Б. Вибрані питання соціальної педагогіки. Дрогобич : Вимір, 2003. С. 159–165.
4. Хало З. П. Інтелектуальний розвиток дитини у системі дошкільного виховання Німеччини : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01; Дрогобицький держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. Дрогобич, 2009. 229 с.
5. Bühler K. Die geistige Entwicklung des Kindes.
6. Auflage, Jena : Verlag Gustav Fischer, 1930. 488 s. 6. Deibele A. Kindergarten-Eurythmie : KINDERGARTENPRAXIS : Aus Freude an der Nachahmung. Erziehungskunst frühe kindheit Waldorfpädagogik heute. 1. Jahrgang, Heft 01, Herbst 2016. Auflage 29.000. S. 24–27.
7. Diskowski D. Integrierte Bildungssteuerung in der Kindertagesbetreuung. KINDER. 2006, Heft 12. URL: http://www.kindergartenpaedagogik.de/1646.html
8. Dreier A. Ohne Phantasie geht gar nichts “Kinder bauen sich ein Bild von der Welt”. In: TPS, 5/2007. S. 28–30.
9. Fröbel Fr. Die Gärten der Kinder im Kindergarten. In: Friedrich Fröbels Wochenschrift. Bad Liebenstein, 1850. S. 113–116.
10. Harder W., Kühne N. Tanz und Tanzprojekte mit Kindern. In: K. Zimmermann-Kogelu.a.: Praxisbuch Sozialpädagogik. Band 4, Bildungsverlag EINS, Troisdorf, 2007. S. 200–224.
11. Hessisches Sozial- und Kultusministerium 2007. S. 71–74. URL: https://soziales.hessen.de/sites/default/ files/media/hsm/bildungs-und_erziehungsplan_2015-08-27.pdf
12. Hupperts N. Grundfragen der Pädagogik. Eine Einführung für sozial pädagogishe Berufe. München, 1980. 345 s.
13. Kreusch-Jacob D. Jedes Kind braucht Musik: Ein Praxis- und Ideenbuch zur ganzheitlichen Förderung in Kindergarten und Familie Gebundenes Buch. Kösel-Verlag; Auflage 6, 2006. 240 s.
14. Liegle L. Pädagogische Konzepte und Bildungspläne. In: Kindergarten heute Spezial: Pädagogische Handlungskonzepte von Fröbel bis zum Situationsansatz. Freiburg im Breisgau : Herder, 2007. S. 2–6.
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Воробель, М. М. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНО-ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКІВ У СИСТЕМІ НІМЕЦЬКОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 243-248. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-37
Розділ
РОЗДІЛ VII. ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА