ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ОСНОВНІ ФОРМАТИ НАВЧАЛЬНИХ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ ТА ШЛЯХИ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ

Ключові слова: іноземні мови, дистанційне навчання (ДН), онлайн-навчання, формат навчання, інформаційно- комунікаційні технології (ІКТ), канал інформаційного контенту.

Анотація

Стрімкий розвиток глобальної мережі Інтернет та інформаційно- комунікаційних технологій характеризується появою великої кількості нових навчальних Інтернет-технологій, з’явилася можливість їх ефективного використання, що кардинально вплинуло на всю систему освіти, зачепивши її зміст, форми і методи навчання. Це, зі свого боку, призвело і до появи нових форматів навчання, серед яких формат дистанційного навчання залишається сьогодні, мабуть, найбільш розповсюдженим, затребуваним і повністю відповідає вимогам часу. Питання, що стосується підвищення ефективності іншомовної компетентності студентів, завжди було у центрі уваги викладачів іноземної мови і з кожним роком набуває дедалі більшого значення. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у всі сфери життя дало, відповідно, новий імпульс для навчальної діяльності і стало широко використовуватися в освіті, особливо активно це відбувається у процесі вивчення і викладання іноземних мов. Користування різними форматами навчальних Інтернет-технологій із використанням широкого спектру сучасних інформаційно-комунікаційних технологій значно розширює дидактичні можливості для вивчення іноземних мов та є необхідною умовою для здобуття якісної іншомовної освіти. Статтю присвячено використанню освітніх Інтернет-технологій у процесі вивчення іноземних мов та дослідженню основних форматів Інтернет-навчання. Сформульовано дефініції понять «Інтернет- навчання», «формат Інтернет-навчання». Розглянуто основні навчальні формати Інтернет-технологій для вивчення іноземних мов: дистанційне навчання, електронне навчання, мобільне навчання, змішане навчання, онлайн-навчання, мережеве навчання, кореспондентське навчання. Охарактеризовано канали передачі інформаційного контенту та названо основні шляхи їх реалізації. Зроблено спробу виділити спільні та відмінні риси найбільш поширених форматів навчальних Інтернет-технологій відповідно до каналу передачі інформаційного контенту та дидактичної мети Інтернет-навчання іноземним мовам, яка залежить від провідної ідеї змісту навчального матеріалу, методики подачі мультимедійного контенту та освітньої концепції окремо взятого Інтернет-ресурсу загалом. Доведено автономність навчального формату «дистанційне навчання» серед інших навчальних форматів Інтернет-технологій як сучасного, організованого, системно формалізованого та перспективного дидактичного процесу.

Посилання

1. Абросимов А. Г. Развитие информационно-образовательной среды высшего учебного заведения на основе информационных и телекоммуникационных технологий. URL: http://www.dslib.net/teoriavospitania/ razvitie-informacionno-obrazovatelnoj-sredy-vysshego-uchebnogo-zavedenija-na-osnove. html#1035811 (дата обращения: 11.01.2022).
2. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). Москва : ИКАР, 2009. 448 с.
3. Андреев А. А. К вопросу об определении понятия «дистанционное обучение». URL: http://v-school.narod.ru/E-LEARN/RAB-MAT/andreev-pon_do.htm (дата обращения: 11.01.2022).
4. Андреев А. А., Солдаткин В. И. Дистанционное обучение: сущность, технология, организация. Москва : МЭСИ, 1999. 196 с.
5. Ванівська О. М., Малиновська О. Л., Преснер Р. Б. Формат дистанційного навчання в системі навчальних Інтернет-технологій. Альянс наук: вчений вченому : зб. тез доп. матеріалів ХІІ міжнар. наук.-практ. конф., м. Дніпро, 26–27 лютого 2018 р. Дніпро, 2018. С. 16–20.
6. Гарцов А. Д. Информационно-коммуникационные технологии как способ оптимизации подготовки специалиста в сфере профессионально-делового общения. Москва : РУДН, 2008. 127 с.
7. Гарцов А. Д. Электронные дисциплины в языковой подготовке специалистов как реалии педагогики ХХІ века. Современные образовательные технологии и их использование в системе гуманитарной подготовки инженеров. URL: http://www.psihdocs.ru/sbornik-vklyuchaet-dokladi-tezisi-soobsheniyasdelannie- uchast-v2.html?page=36 (дата обращения: 05.01.2022).
8. Герасименко Т. Л., Грубин И. В., Гулая Т. М. Лингводидактический аспект обучения иностранным языкам с применением современных Интернет-технологий : коллективная монография. Москва : МЭСИ, 2013. 194 с.
9. Козуб М. В. Комп’ютерна лінгводидактика у викладанні іноземних мов. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2011. № 32/33. С. 110–117.
10. Кремень В. Г., Биков В. Ю. Інноваційні завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2014. № 37. С. 3–15.
11. Малиновська О. Л., Масон С. Р., Чаплик О. А. Деякі історичні та теоретичні аспекти дистанційного навчання. Науковий вісник НЛТУ України. 2017. № 27 (4). С. 186–188.
12.Тумалаева Е. А. Виртуальная составляющая информационно-образовательной среды вуза как условие подготовки учителя. Uniwersytet Zielonogórski: Relacje. Studia z nauk społecznych. 2016. № 1. С. 9–24.
13. Хуторской А. В. Типы дистанционного обучения. Эйдос. URL: http://eidos.ru/journal/1999/1208-01. htm (дата обращения: 15.10.2019).
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Ванівська, О. М., Малиновська, О. Л., Масон, С. Р., & Преснер, Р. Б. (2022). ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ОСНОВНІ ФОРМАТИ НАВЧАЛЬНИХ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ ТА ШЛЯХИ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 311-319. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-47
Розділ
РОЗДІЛ IX. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ