ІМІДЖ-ДИЗАЙН ОСОБИСТОСТІ ВИКЛАДАЧА В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ УНІВЕРСИТЕТУ

Ключові слова: освітнє середовище університету, педагогічний дизайн, професійний імідж викладача, імідж-дизайн особистості викладача, імідж-клоузинг, дизайн одягу.

Анотація

Статтю присвячено ролі дизайну в освітньому середовищі університету. Із цією метою розкрито сутність дизайну як художньо-творчої діяльності, спрямованої на облаштування середовища існування людини. Це різноманітні види дизайну (дизайн інтер’єру, ергодизайн, екодизайн, фото- дизайн, арт-дизайн тощо), які чинять вплив на всі сфери життєдіяльності людини. В умовах модернізації освіти активізувався пошук сучасних ресурсів, які забезпечують ефективне проєктування та конструювання освітнього простору та насамперед пов’язані з облаштуванням гармонійного та комфортного освітнього середовища, його естетикою, ергономікою та екологією. Аналіз поняття дизайну з позицій особистісного та іміджевого підходів уможливив виокремлення понять «іміджевий дизайн» та «педагогічний дизайн», на перетині яких актуалізувалась проблема імідж-дизайну особистості. Іміджевий дизайн виник як наслідок впливу дизайну на особистісну сферу людини (її зовнішній вигляд, соціальне та предметне оточення, професійну діяльність та поведінку тощо), а педагогічний дизайн торкнувся безпосередньо сфери освіти. Зокрема, педагогічний дизайн забезпечує розробку інноваційного змісту освітнього середовища та засобів навчання, що характеризуються педагогічною ефективністю, методичною адекватністю та доцільністю. Мету даної наукової розвідки сфокусовано на особистості викладача. Сформульовано поняття «імідж-дизайн особистості викладача» та представлено його як особистісно-професійне утворення. Імідж-дизайн особистості викладача розкрито через призму педагогічного дизайну та розглянуто в межах освітнього середовища університету. Встановлено зв’язок імідж-дизайну з професійним іміджем викладача та його зовнішнім виглядом, який в умовах освітнього середовища набуває ознак професійного вигляду та значною мірою впливає на оцінку професійної діяльності. Запропоновано можливості вдосконалення професійного вигляду викладача через засоби соціального оформлення зовнішності. Із цією метою застосовано поняття «імідж-клоузинг», основним інструментом якого обрано дизайн одягу, а супутними засобами виступають етнодизайн та екодизайн.

Посилання

1. Байда С. Психологічні чинники формування позитивного іміджу молодого викладача педагогічного ВНЗ. Вісник КНУ імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. 2018. 1(38). С. 11–13.
2. Борисова Т. Інноваційні підходи до реалізації технологій ергодизайну в закладах освіти Витоки педагогічної майстерності. 2019. Випуск 24. С. 9–14.
3. Братко М.В. Освітнє середовище вищого навчального закладу: пошук стратегій управління. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2014. № 22. С. 15–21.
4. Дизайнерська діяльність: екологічне проектування. Науково-методичне видання / В.О. Свірко, О.В. Бойчук, В.М. Голобородько та ін.; за заг. ред. В.О. Свірка. Київ : УкрНДІ ДЕ, 2016. 196 с.
5. Дяченко А.В. Порівняльний аналіз дизайну одягу викладача сучасності на прикладі викладачів зарубіжних країн. Імідж сучасного педагога. 2019. № 1(189). С. 42–46.
6. Конева А.В. Экология самопрезентации: имидж-дизайн. Международный журнал исследований культуры / International Journal of Cultural Research. № 1(18). Эйдос, Санкт-Петербург. 2015, С. 116–127.
7. Кречетников К.Г. Педагогический дизайн и его значение для развития информационных образовательных технологий. Информационные технологии в образовании». Электронный журнал. Троицк : ИТО-Троицк, 2005.
8. Марченко О. Особистість викладача ВНЗ у процесі формування професійно-особистісного іміджу студентів. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 15. С. 194‒199. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm__15_40.
9. Наход С.Н. Педагогічний дизайн як засіб підвищення мотивації студентів у процесі E-Learning. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки. Серія «Педагогіка і психологія». 2020. № 2(20). С. 311–319.
10. Незвещук-Когут Т.С. Дизайн : навч. посіб. Чернівці : ЧТЕІ КНТЕУ, 2021. 340 с.
11. Николина В.В., Фефелова О.Е. Формирование новой функциональной позиции педагога в процессе социально-педагогического дизайн-проектирования. Современные наукоемкие технологии. 2016. № 6. С. 390–395.
12. Романовська О.О. Поняття і структура іміджу сучасного викладача вищої школи. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2016. № 2. С. 135‒146.
13. Фатальчук С.Д., Якущенко С.І. Позитивний імідж сучасного викладача вищої школи: актуальність та перспективи наукових розвідок. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2017. Вип. № 10. С.118–123.
14. Merrill M. D., Drake L., Lacy M. J., Pratt J. Reclaiming instructional design. Educational Technology. 1996. № 36(5). Р. 5–7.
Опубліковано
2022-08-16
Як цитувати
Довга, Т. Я. (2022). ІМІДЖ-ДИЗАЙН ОСОБИСТОСТІ ВИКЛАДАЧА В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ УНІВЕРСИТЕТУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 146-153. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-2-22
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ