ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРАКТИЦІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: здоров’язберігаючі освітні технології, майбутні фахівці ЗВО, пандемія, кризові явища, війна, здоров’я.

Анотація

У статті описуються основні здоров’язберігаючі технології, які використовуються у Закладі вищої освіти «Подільський державний університет» та його структурних підрозділах в умовах організації змішаного навчання під час пандемічної та військової криз. Автори під здоров’язберігаючими освітніми технологіями розуміють такі технології, які створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці студентів в освітньому просторі університету та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог) відповідно до навчального та фізичного навантаження і можливостей студента. Їх впровадження в освітній процес сприяє підтриманню і збереженню здоров’я майбутніх фахівців, формує дієвий інтерес і активне ставлення до проблеми фізичного, соціального, психічного, духовного здоров’я. Мета всіх здоров’язберігаючих освітніх технологій, що використовують в Закладі вищої освіти «Подільський державний університет», – сформувати у студентів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити їх використовувати такі знання в повсякденному житті. Особливу увагу автори приділяють впровадженню в освітній процес емоційно-вольових здоров’язберігаючих технологій, які включають здобувача освіти до освоєння способів оздоровлення організму (і тілесного, і психічного), викликають власну активність особистості, сприяють збагаченню навички самопізнання, розвитку самореалізації та самоактуалізації. Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес ЗВО дозволяє здобувачам освіти успішніше адаптуватися в освітньому, суспільному та соціальному просторі, розкрити власні творчі можливості, а викладачу ефективно проводити профілактику асоціальної поведінки вихованців.

Посилання

1. Аверіна К.С. Впровадження здоровязбережувальних технологій в освітній процес сучасного закладу освіти. Сучасні здоровʼязбережувальні технології: монографія / за загальною редакцією проф. Ю.Д. Бойчука. Харків : Оригінал, 2018. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_ zdor_ta_korr_os/M_Suchasni_ZZT.pdf.
2. Бойко Т.В. Здоров’язберігаючі технології і сучасна система освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 108.1. С. 56–62.
3. Ващенко О.М. Формування умінь і навичок здорового способу життя учнів 1–4 класів шкіл-інтернатів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2007. 21 с.
4. Гавриленко Ю.М. Формирование здорового образа жизни школьников в учреждениях образования Автономной Республики Крым: практический аспект. Зб. наук. праць «Культура здоров’я як предмет освіти». Херсон : Олди, 2000. С. 13–18.
5. Гуріненко Н.О., Рибалка О.Я. Освітні здоров’язберігаючі технології – шлях до збереження здоров’я школярів. Вісник Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Педагогічні науки. 2007. С. 82–88.
6. Інноваційна модель організації навчального процесу в інститутах післядипломної педагогічної освіти : наук.-метод. посіб. / Л.М. Ващенко, А.І. Чміль, Т.В. Пустова та ін. Київ : Педагогічна думка, 2012. 140 с.
7. Клос Л.Є., Мукан Н.В., Криштанович М.Ф. Формування особистості фахівця з цивільної безпеки на засадах цінності здоров’я: гуманістична парадигма. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2020. № 66. С. 123–132.
8. Лук’янченко М.І. Теретико-методичні засади розвитку педагогіки здоров’я на Україні : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Луганськ, 2012. 42 с.
9. Міхальська О. Формування здоров’язберігаючих компетенцій в учнівської молоді Польщі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Хмельницький національний університет. Хмельницький, 2016. 429 с. URL: http://www.khnu.km.ua/root/res/2-25-45-10.pdf.
10. Поуль В., Челах Г. Від школи радості до школи сприяння здоров’ю : здоров’язбереження та здоров’яформування у творчій спадщині В. Сухомлинського. Сучасна шк. України. 2013. № 8. С. 51–59.
11. Global strategy for health for all by the year 2000. Geneva, World Health Organization (Health for All Series, № 3). Geneva, 1981. URL: http://iris.wpro.who.int/bitstream/handle/10665.1/6967/WPR_RC032_ GlobalStrategy_1981_en.p df.
12. HEALTH 21: an introduction to the health for all policy framework for the European Region. (European Health for All Series ; № 5). Copenhagen, 1998. URL: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_ file/0004/109759/EHFA5-.pdf?ua=1.
Опубліковано
2023-02-28
Як цитувати
Ляска, О. П., & Чинчик, І. О. (2023). ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРАКТИЦІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 120-126. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-4-17
Розділ
РОЗДІЛ V. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ