ДИСТАНЦІЙНИЙ ФОРМАТ ВЗАЄМОДІЇ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІЗ СІМ’ЄЮ В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ

Ключові слова: суб’єкти освітнього процесу, батьки, педагоги ЗДО, діти дошкільного віку, дистанційне навчання, соціально- громадянське виховання

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема сьогодення – дистанційний формат взаємодії закладу дошкільної освіти із сім’єю в контексті соціально-громадянської компетентності дошкільників, яка є одним із пріоритетних напрямів діяльності ЗДО у 2022–2023 н. р., що передбачає солідарну відповідальність в організації спільної діяльності всіх суб’єктів освітнього процесу. Розкрито сутність ключових понять дослідження «соціально-громадянська компетентність», «дистанційне навчання»; визначено основні форми й методи онлайн-комунікації з батьками вихованців, сервіси та інструменти. Проаналізовано літературні джерела та нормативно-правові документи щодо поставленої проблеми. Вказано на необхідність налагодження педагогічної взаємодії між двома суспільними ланками – закладом дошкільної освіти та сім’єю – як виховних феноменів, де кожен впливає на процес соціально-громадянського становлення особистості дитини; у дитини дошкільного віку сформованість соціально-громадянської вихованості проявляється не лише від отриманих конкретних знань і вмінь, а й від емоційно-ціннісного ставлення до загальнолюдських та громадянських цінностей, відповідальності за свої вчинки. Автором окреслено індикатори сформованості соціально-громадянської компетентності за освітнім напрямом «Дитина в соціумі» оновленого Базового компонента дошкільної освіти. Підкреслено, що якісно побудувати дистанційний формат взаємодії з батьками щодо формування соціально-громадянської компетентності в дітей дошкільного віку допоможуть сучасні технологічні аспекти організації комунікації освітнього процесу, що мають реалізовуватися через різні види діяльності, зокрема ігрову, комунікативну, художньо-естетичну, здоров’язбережувальну та пізнавально-дослідницьку. Розкрито переваги взаємодії в системі «педагог – дитина – батьки», що актуалізує педагогічний потенціал родини, створює єдиний розвивальний простір «заклад дошкільної освіти – сім’я», сприяє спільності інтересів щодо набуття дитиною соціально-громадянської компетентності. Щоб взаємодія із сім’єю була ефективною, вона повинна мати системний та інтерактивний характер.

Посилання

1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. Від 12 січня 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 20.05.2023).
2. Вахняк Н. В. Технологічні аспекти реалізації освітнього процесу в ЗДО у взаємодії з батьками в умовах дистанційного формату навчання. Актуальні проблеми педагогічної освіти: новації, досвід та перспективи: збірник тез доповідей ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (20 квітня 2023 року, м. Запоріжжя): Запорізький національний університет, 2023. С. 42–44.
3. Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження / Упоряд.: О. Г. Косенчук, І. М. Новик, О. А. Венгловська, Л. В. Куземко. Харків : Вид-во «Ранок», 2021, 240 с.
4. Зімакова Л., Тупиця О., Жданюк Л. Дистанційне навчання дітей дошкільного віку на засадах партнерської педагогіки під час воєнного стану. Педагогічні науки. 2022. № 79. С. 92–100. URL: http://pednauki.pnpu.edu.ua/article/view/264557/260995 (дата звернення: 20.05.2023).
5. Косенчук О., Новик І. Організація діяльності закладів дошкільної освіти в період пандемії. Дошкільне виховання. 2020. № 9. С. 17–21. URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/dv_2020-09_kosenchuk_olga_novyk_iryna.pdf (дата звернення: 20.05.2023).
6. Кухаренко В. М. Дистанційне навчання. Енциклопедичне видання : навч.-метод. посібник. Київ : «Комп’ютер», 2007. 127 с.
7. Лист МОН від 27.07.2022 № 1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-okremi-pitannya-diyalnostizakladiv-doshkilnoyi-osviti-u20222023-navchalnomu-roci (дата звернення: 20.05.2023).
8. Руденко Н., Ляниця Б.-І. Формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку засобами сюжетно-рольової гри. Scientific Collection «InterConf», (154), 2023. С. 176–179. URL: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/3322 (дата звернення: 20.05.2023).
9. Постовий, В. Г., Русин, Г. А. Соціум української сім’ї: навч.-метод. посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Івано-Франківськ НАІР, 2017. 316 с.
10. Проблеми дистанційної освіти : круглий стіл. Дошкільне виховання. 2020. № 5. С. 21–29.
Опубліковано
2023-08-31
Як цитувати
Вахняк, Н. В. (2023). ДИСТАНЦІЙНИЙ ФОРМАТ ВЗАЄМОДІЇ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІЗ СІМ’ЄЮ В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 86-93. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-2-12
Розділ
РОЗДІЛ IV. ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА