НАЦІОНАЛЬНО-МОВЛЕННЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ключові слова: особистість, мовна особистість, мовленнєва особистість, компетентність, національно-мовленнєва компетентність, національно- мовленнєва особистість, мовленнєва компетентність, мовленнєвий розвиток, мова, дошкільний вік

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування національно-мовленнєвої особистості, національно-мовленнєвої компетентності. Дані поняття набувають певною мірою політичний характер, оскільки саме новому поколінню – сучасним дітям передшкільного віку та школярам – належить майбутнє країни, а зберігати надбання нащадків, створювати нову національну культуру, національну політику неможливо без досконалого знання рідної української мови, без любові та пошани до неї. Заклади дошкільної освіти та загальної середньої освіти беруть на себе роль педагогів на національних традиціях. На сьогодні назріла гостра потреба формувати нову генерацію українців, зокрема дошкільників, які будуть здатні плідно працювати й функціонувати в інноваційних викликах суспільства. У статті розглядається важливість оволодіння українською мовою молодим поколінням. Українська мова є найважливішим засобом національного виховання, що забезпечує не тільки комфортне існування людини в суспільстві, а й дозволяє виробити систему національно зумовлених уявлень, пізнати національний характер, мовний тип особистості. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування дефініції «національно-мовленнєва компетентність» як основа формування сучасної особистості дитини дошкільного віку. У статті проаналізовано сучасні українські дослідження, які обґрунтовують існування мовної та мовленнєвої компетентності, проте питання національно-мовленнєвої компетентності мало досліджене. Мовленнєвий розвиток дитини, зокрема мовленнєва компетентність – один із важливих чинників становлення особистості в дошкільному дитинстві. Вважаємо, існує тісна взаємозалежність між мовленнєвою компетентністю та національно-мовленнєвою. У дослідженні нами подано визначення національно-мовленнєва особистість, національно-мовленнєва компетентність.

Посилання

1. Аніщук А. Мовленнєва компетентність як складова професійної підготовки фахівців дошкільного виховання. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2004. № 4. URL: http://surl.li/lkize (дата звернення: 12.12.2022).
2. Базовий компонент дошкільної освіти. (2021). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 23.07.2023).
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В.Т. Булес. Київ, Ірпінь : ВТФ, 2005. 1728 с.
4. Власенко О. Мовленнєва і мовна компетентність особистості: теоретично-психологічна проекція. 2022. URL: http://surl.li/lkizg (дата звернення: 12.12.2022).
5. Гриньова М.В., Губарь О.Г. Формування мовленнєвої компетентності молодших підлітків в інклюзивному навчальному середовищі основної школи (перехідному етапі НУШ) : навч.-метод. посіб. [для студентів педагогічних спеціальностей та педагогів закладів загальної освіти з інклюзивною формою навчання]. Полтава : Астрая, 2021. 273 с. URL: http://surl.li/lkizj (дата звернення: 23.09.2023).
6. Колодій А.,Л. Климанська, Я. Космина Політологія, 2-е вид., перероб. та доп. Киъв : Ельга, НікаЦентр , 2003. 664 с.
7. Огієнко Ф. Українська культура: Коротка історія культурного життя українського народа. Репринтне відтворення видання 1918 року. Київ : Абрис, 1991. 272 с.
8. Рускуліс Л.В. Мовна особистість крізь призму наукових студіювань Марії Іванівни Пентилюк. Педагогічний альманах. 2021. Вип. 48. С. 91–97. URL: http://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/193/168 (дата звернення: 23.09.2023).
9. Трифонова О. Формування мовленнєвої особистості дітей дошкільного віку: методичні рекомендації для самостійної роботи студентів. Миколаїв : Вид-во «Іліон», 2019. 122 с.
10. Словник-довідник з української лінгводидакти : навч. посіб. / кол. авторів за ред. М.І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с
11. Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори. Т. 1. Київ : Рад. школа, 1983. 488 с.
12. Федоренко О.М. Педагогічні умови формування національно-патріотичної вихованості в учнів основної школи загальноосвітніх навчальних закладів : дис. … канд..пед.н. : 13.00.07 ; Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Київ, 2021. 256 с.
13. Хлистун О.С. Мовна картина світу : рефлексійний досвід. Культура і сучасність. 2015. № 2. С. 106–111. URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/nauka/vydannia/Kultura_i_such/KiS_2_2015. pdf (дата звернення: 23.09.2023).
14. Цоуфал Л.С. Психологічні передумови формування мовної особистості учнів основної школи. Філологічні студії. Вип. 5. 2010. С. 250–257.
15. Ющук І. Психологічний аспект у методиці викладання рідної мови. Дивослово. 1999. № 8. С. 42–44.
16. Smith E. Nations and Nationalism in the Global Era / Trans. from English. M. Klimchuk and T. Tsymbala. K. : Nika-Center, 2013. 278 pp.
Опубліковано
2023-11-28
Як цитувати
Суятинова, К. Є. (2023). НАЦІОНАЛЬНО-МОВЛЕННЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 116-121. вилучено із http://www.journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3925
Розділ
РОЗДІЛ V. ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА