ІНТЕРАКТИВНІ ФОРМИ МОВНОГО НАВЧАННЯ В МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: інтерактивна форма навчання, інтерактивний метод, інтерактивна технологія, онлайн-платформа, мовна підготовка, медична термінологія, професійна комунікативна компетентність

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність проблеми застосування інтерактивних форм навчання в медичних закладах вищої освіти під час вивчення рідної мови за професійним спрямуванням. Описані інтерактивні методи викладання дисципліни дозволяють інтенсифікувати навчальний процес, у результаті чого у майбутніх медичних працівників формуються навички, необхідні для спілкування в різних комунікативних ситуаціях. Запропонований авторами аналіз інтерактивних методів й освітніх технологій дає змогу окреслити можливості і практичне значення використання даного формату навчання в системі вищої професійної освіти для удосконалення підготовки майбутніх фахівців згідно з кваліфікаційними вимогами до сучасного лікаря. Метою роботи є характеристика основних інтерактивних форм мовної підготовки, а також опис прикладів із власного досвіду викладання. У статті проведено розподіл інтерактивних методів навчання на групи залежно від способів їх реалізації. Предметом детального аналізу стали кейс-технології, метод мозкового штурму, рольові ігри, метод групових дискусій та ін. Окрему увагу приділено дослідженню інтерактивних методів навчання із застосуванням цифрових технологій. Їх використання на заняттях та під час позааудиторної роботи підвищує якість викладання, інтенсифікує навчальний процес, а також сприяє розвитку мотивації до вивчення дисципліни. Крім загальних результатів інтерактивного навчання, автори виділяють результати для конкретного здобувача освіти, з-поміж яких – досвід активного засвоєння навчального змісту у взаємодії з освітнім середовищем, і результати для навчальної мікрогрупи: розвиток навичок спілкування і взаємодії у групі, формування ціннісно-орієнтаційної єдності групи, прийняття моральних норм і правил співпраці. Для аналізу матеріалу використовується описовий метод, який реалізується за допомогою прийомів класифікації та систематизації інтерактивних форм викладання. Результати, отримані в ході дослідження, використано під час розроблення навчального курсу з мовної підготовки вітчизняних студентів медичних факультетів Національного медичного університету ім. О. О. Богомольця та можуть бути використані у практиці викладання відповідних дисциплін.

Посилання

1. Гай Л., Сухін Ю., Венгер В. Сучасні методи викладання медичних дисциплін у вищій школі. Медична освіта. 2013. № 1. С. 15–18.
2. Губіна Н. Інтерактивна форма навчання в процесі спеціалізації з клінічної фармації на фармацевтичному факультеті в рамках болонської системи. Медична освіта. 2015. № 4. С. 41–43.
3. Дорошенко О., Ліскевич І., Максимчук Л., Олійник О. Інтерактивні методи навчання як засіб удосконалення практичних занять з дисципліни «Неврологія» в умовах кредитно-модульної системи. Галицький лікарський вісник. 2012. Т. 19, 3(1). С. 66–67.
4. Закон України «Про вищу освіту». № 1556-VII. 2014.
5. Запорожан В., Каштальян М., Чернецька О. Сучасні підходи до освітнього процесу з підготовки високопрофесійних фахівців. Медична освіта. 2017. № 3. С. 27–31.
6. Інтерактивні технології на уроках української словесності / укл. Р. Орищин. Тернопіль : Підручники і посібники, 2016. 106 с.
7. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: методичний посібник / авт.-укл.: Пометун О., Пироженко Л. Київ : «А.С.К.», 2016. 136 с.
8. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: зб. наук. праць / за ред. М. Козяра, Н. Ничкало. Львів : ЛДУ БЖД, 2017. Вип. 5. 400 с.
9. Кулішов С., Кудря І., Третяк Н. Інтерактивне навчання внутрішньої медицини як технологія включення студентів в управління навчальним процесом. ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія», 2014. С. 114–115.
10. Лучко О. Вивчення внутрішньої медицини студентами стоматологічного факультету з використанням інтерактивних методів навчання. Актуальні проблеми сучасної медицини. Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2020. Т. 20(1). C. 177–180.
11. Мірошніченко О. Аналіз ефективності інтерактивних методів навчання професійної медичної лексики українською мовою студентів-іноземців. Актуальні питання гуманітарних наук. Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 36. Дрогобич, 2021. С. 267–272.
12. Остапчук Д., Мирончук Н. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном: зб. наук. праць / за заг. ред. С. Вітвицької, Н. Мирончук. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 140–143.
13. Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні. № 95-р. 2019.
14. Разнатовська О., Мурзіна О., Потоцька О., Алексєєва Г. Актуальність впровадження в освітній процес студентів-медиків інтерактивних методів навчання. Медична освіта. 2018. № 4. С. 85–88.
15. Рожнова Т., Вадзюк С., Наконечна С., Ратинська О. Інтерактивні методи навчання – шлях до підвищення ефективності освітнього процесу у медичних закладах вищої освіти. Медична освіта. 2022. № 3. С. 51–59.
16. Ситнік Т. Місце й роль інтерактивного навчання у системі інноваційних технологій в закладах вищої освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 4. С. 11–18.
17. Скрипник Л. Інтерактивне навчання студентів у вищій медичній школі. Архів клінічної медицини. 2013. № 2. С. 91–93.
18. Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ : ТОВ «ЦС», 2015.
19. Chimmalgi M. Interactive Lecture in the Dissection Hall: Transforming Passive Lecture into a Dynamic Learning Experience. Anatomical sciences education. – 2019. Vol. 12(2). P. 191–199.
20. Stuchynska N., Ostapovych N., Belous I., Mazurenko J., Zakusilova T. Game-based technologies in teaching professionally oriented natural sciences to the future doctors. Nuances: Estudos Sobre Educação. 2020. Vol. 31. P. 160–175.
Опубліковано
2023-11-28
Як цитувати
Литвиненко, Н. П., & Місник, Н. В. (2023). ІНТЕРАКТИВНІ ФОРМИ МОВНОГО НАВЧАННЯ В МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 146-153. вилучено із http://www.journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3929
Розділ
РОЗДІЛ VІ. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ