СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ТА ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИХ УКРАЇНСЬКИХ ДІТЕЙ

Ключові слова: соціально-педагогічна адаптація, внутрішньо переміщені особи, тимчасово переміщені особи, педагогічна підтримка, психологічна допомога

Анотація

У статті розглядаються проблеми соціально-педагогічної адаптації внутрішньо переміщених дітей в Україні та тимчасово переміщених дітей у Німеччині. У зв’язку зі зміною місця проживання такі діти стикаються з труднощами адаптації до нових умов безпечного життя. У статті соціально-педагогічна адаптація внутрішньо переміщених осіб у місця тимчасового перебування розглядається як процес пристосування людини до нових соціальних умов її існування, соціальна адаптованість особистості – як результат соціально-педагогічної адаптації, який залежить від набутих особистісних якостей індивідів та їх пристосування до нових соціальних ролей, нового мовленнєвого та культурного середовища. Серед чинників адаптації виділяють об’єктивні (зовнішні соціальні умови формування особистості, умови життєдіяльності, а також засоби, під впливом яких формуються ті чи інші риси особистості) і суб’єктивні (особливості темпераменту, характерологічні властивості індивіда, ступінь стійкості та міра гнучкості людини, розвиток рефлексії та саморегуляції, вікові особливості особистості) чинники. Відзначено, що в результаті військових дій в Україні з’явилися зовнішні та внутрішні мігранти, на адаптацію яких негативно впливають як зовнішні чинники (умови зовнішнього середовища: політичні, економічні, культурні тощо), так і внутрішні (індивідуальні та особистісні особливості людини (мігранта)). Результати пілотного дослідження, у якому взяли участь діти різного віку, що були переміщені у безпечні райони України та Німеччину, показали такі проблеми адаптації цих дітей: доступ до освіти, мовний бар’єр, культурне середовище, психологічний стан дітей. Критеріями успішної соціально-педагогічної адаптації тимчасово переміщених дітей-українців та внутрішньо переміщених дітей в Україні було визначено: задоволеність своїм положенням у соціокультурному середовищі; свідоме підтримання норм та традицій соціокультурного середовища; поінформованість про нове соціокультурне середовище; зміни у системі соціальної взаємодії; самореалізацію; готовність до протидії новим життєвим викликам та стресовим ситуаціям.

Посилання

1. Безпалько О.В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.
2. Блінова О.Є. Соціально-психологічна адаптація вимушених мігрантів: підходи і проблеми вивчення феномена акультурації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2016. Вип. 3(1). С. 111–117.
3. Бочкор Н.П., Дубровська Є.В., Залеська О.В. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний періоди : методичні рекомендації. Київ : МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. 84 c.
4. Дослідження EWL.UA «З Польщі до Німеччини. Нові тенденції міграції українських біженців». URL: http://surl.li/ooydf
5. Загальні питання та проблеми освіти українських дітей за кордоном. URL: https://eo.gov.ua/zahalnipytannia-ta-problemy-osvity-ukrain skykh-ditey-za-kordonom/2022/04/04/
6. Керівні принципи ООН з питань внутрішнього переміщення всередині країни. URL: https://www.ombudsman.gov.ua/uk/kerivni-principi-oon-z-pitan-vnutrishnogo-peremishchennya-vseredini-krayini
7. Результати дослідження СОС «Дитячі містечка в Україні» «Становище внутрішньо переміщених сімей з дітьми, прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу в умовах війни» / Харківський інститут соціальних досліджень. Харків, 2022. 73 с.
8. Ein Handbuch. Diagnostik bei Migrantinnen und Migranten. 1 Auflage 2018. 404 р.
9. Harrell-Bond B. Imposing Aid: Emergency Assistance to Refugees. New York : Oxford University Press, 1986. 469 р.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Заверико, Н. В., Тимофєєнко, К. І., & Яшина, О. М. (2023). СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ТА ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИХ УКРАЇНСЬКИХ ДІТЕЙ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 111-117. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-16
Розділ
РОЗДІЛ V. СОЦІАЛЬНА ПЕДАГОГІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають