ВИЩА ОСВІТА США: ІСТОРИКО-РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ, ТЕНДЕНЦІЇ ТА СТАТИСТИКА
Анотація
У статті здійснено історико-ретроспективне науково-педагогічне дослідження вищої освіти в Сполучених Штатах Америки, дослідження рівня залучення здобувачів освіти до вступу до державних та приватних шкіл на програми бакалаврату та магістратури в коледжі та університети США (друга половина ХХ – 20-ті роки ХХІ ст.) та вплив вищої освіти на формування суспільства, економічну стабільність, науково-педагогічний розвиток освітнього середовища та освітніх технологій. З’ясовано, що визначальні характеристики сучасної американської системи вищої освіти, у тому числі STEM-освіти, пов’язані з розвитком етосу «виховання цілісної людини» та розвитком загальних освітніх вимог, які з часом стали підґрунтям освітніх програм багатьох сучасних закладів вищої освіти не лише у США, а й навчальних програм освітнього середовища інших країн. Ухвалення Другого закону Моррілла, Закону Сміта – Хьюза та Закону Джорджа – Бардена стали важливим напрямом федеральної допомоги школам та основою професійної освіти у США.Прийняття урядом США певних законопроєктів, таких як «Білль про економічні права», дало право громадянам США на «гарну освіту», що згодом знайшло своє втілення в Декларації прав людини ООН.Доведено, що «Масифікація» вищої освіти США в 1964–1976 рр., Закон Ленхема, Закон «Про права військовослужбовців», Закон «Про громадянські права», Закон «Про освіту», та низка інших постанов призвели до величезного збільшення кількості студентів, які вступають до вищих навчальних закладів, і, як наслідок, збільшення кількості та різноманітності навчальних закладів по всій країні, та стали чинниками, які визначили фундамент сучасної системи вищої освіти США з її акцентом на доступність та різноманітність студентів та установ.Показано, що створення та розвиток Міністерства освіти США, що знайшло своє відображення в децентралізації та високому рівні автономії, які характеризують систему освіти США, закони про боротьбу з бідністю та цивільні права 1960-х та 1970-х років призвели до становлення місії Міністерства освіти із забезпечення рівного доступу громадян до освіти. Закон «Про початкову та середню освіту» та Закон «Про вищу освіту» 1965 р. дозволили підтримку учнів після середньої освіти, включаючи програми фінансової допомоги студентам коледжів, гранти та позики, фінансову підтримку вищих навчальних закладів. Доведено, що прийняття протягом 1990–2000-х років урядом США законів, спрямованих на підтримку освітніх потреб учасників освітнього процесу, освітні ініціативи президента Барака Обами і президента Джо Байдена та виокремлення STEM-освіти як новітньої освітньої реформи призвели до покращення базової освіти й появи можливостей навчання протягом усього життя для дорослих і допомогло суспільству досягти економічної самодостатності та забезпечити державу компетентною робочою силою.Пандемія COVID-19 викрила «споживацьке» ставлення до вищої освіти та підняла питання вартості навчання у вищих навчальних закладах і обговорення вищої освіти як права людини.Досліджено та проаналізовано зарахування здобувачів освіти до вищих навчальних закладів Сполучених Штатів Америки за 1976 по 2024 навчальний рік. З’ясовано, що Велика рецесія 2007–2008 рр. мала низку наслідків, які позначилися на освітньому середовищі не лише Сполучених Штатів Америки, а й у тому числі на освітньому середовищі України. Проведено дослідження зарахування здобувачів освіти (бакалаврат та магістратура) до державних вищих навчальних закладів Сполучених Штатів Америки з 1947 по 2025 р. Досліджено розподіл за спеціальностями серед здобувачів вищої освіти, зарахованих до бакалаврату та магістратури, у галузі STEM-освіти та розподіл за спеціальностями серед здобувачів наукового ступеня (2021–2024 рр.). Розглянуто співвідношення між кількістю здобувачів освіти, зарахованих до бакалаврату і магістратури з 1970 по 2025 р. Наведено співвідношення кількості викладачів, що працюють повний та неповний робочий день. Наведено статичний прогноз зарахування кількості здобувачів освіти до закладів вищої освіти між 2026 та 2037 рр. З’ясовано, що Сполучені Штати Америки мають вагомі науково-педагогічні досягнення та розвинену освітню систему, теорія і практика якої ґрунтуються на давніх багатонаціональних та історичних традиціях і залежать від державної політики в галузі освіти. Дослідження розвитку освітнього середовища Сполучених Штатів Америки може запропонувати науково-педагогічному колу Україні досвід напрямів розвитку освітньої системи у закладах вищої освіти, задіяних у просуванні освіти, у тому числі STEM-освіти, та напрямів розвитку країни в соціальному, економічному, науковому, педагогічному контекстах, окремі аспекти яких можуть бути взяті на озброєння українською системою освіти.
Посилання
2. Загальна декларація прав людини. Прийнята і проголошена резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року. Документ 995_015, поточна редакція – Прийняття від 10.12.1948. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 10.07.2025).
3. Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права. Статус Пакту див. (995_i17). Міжнародний пакт ратифіковано Указом Президії Верховної Ради Української РСР N 2148-VIII (2148-08) від 19.10.73. Документ 995_042, чинний, поточна редакція – Ратифікація від 19.10.1973, підстава – 2148-08. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text (дата звернення: 10.07.2025).
4. Шумська С.С. Світова криза 2008–2009 років: від групової терапії до самолікування. Наукові записки. Економічні науки. 2010. Т. 107. С. 90–95. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8a74d5be-3d7a-4b62-84f7-246c797e58e5/content (дата звернення: 10.07.2025).
5. Altbach P.G., Berdahl R.O., Gumport P.J. American Higher Education in the Twenty-First Century: Social, Political, and Economic Challenges. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2023. 576 p.
6. Asunda P.A. A Conceptual Framework for STEM Integration into Curriculum Through Career and Technical Education. Journal of STEM Teacher Education. 2014. Vol. 49(1), P. 3–15. URL: http://ir.library.illinoisstate.edu/jste/vol49/iss1/4 (дата звернення: 10.07.2025).
7. Batyuk L. Education strategy «G.I. Bill of Rights» (1944–2025): US experience for the Ukrainian educational space. Innovative Pedagogy. 2025. Vol. 82(1), P. 9–19. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/82.1.1.
8. Batyuk L. Major aspects of STEM education based on U.S. government initiatives. Educational Challenges. 2025. Vol. 30(1), P. 88–105. DOI: https://doi.org/10.34142/2709-7986.2025.30.1.06.
9. Batyuk L. Traditional and innovative technologies in teachers’ professional competence in training the students in STEM education. Pedagogical Sciences. 2025. Vol. 110, Р. 7–15. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2025-110-1.
10. Brittingham B. Accreditation in the United States: How Did We Get to Where We Are? New Directions for Higher Education. 2009. Vol. 145, Р. 7– 27. DOI: https://doi.org/10.1002/he.331.
11. Civil Rights Act (1964). The U.S. National Archives and Records Administration. 2025. URL: https://www.archives.gov/milestone-documents/civil-rights-act (дата зверненн:я 10.07.2025).
12. Digest of Education Statistics. National Center for Education Statistics. The Institute of Education Sciences. 2025. URL: https://nces.ed.gov/programs/digest/ (дата звернення: 10.07.2025).
13. Divine R.A. The Sputnik Challenge: Eisenhower’s Response to the Soviet Satellite. New York: Oxford University Press, 1993. Details the technological crises spurred by Sputnik’s launch and the response of United States scientists. 245 p.
14. Drexler K. Morrill Act: Primary Documents in American History. 2021. URL: https://guides.loc.gov/morrill-act (дата звернення: 10.07.2025).
15. Education and Title VI of the Civil Rights Act of 1964. Title VI and Race, Color or National Origin Discrimination. U.S. Department of Education. 2025. URL: https://www.ed.gov/laws-and-policy/civil-rights-laws/race-color-and-national-origin-discrimination/education-and-title-vi (дата звернення: 10.07.2025).
16. Education Data. 2025. URL: https://educationdata.org/college-enrollment-statistics (дата звернення: 10.07.2025).
17. Elementary and Secondary Education Act of 1965. 2025. URL: https://www.ed.gov/sites/ed/files/documents/essa-act-of-1965.pdf (дата звернення: 10.07.2025).
18. Ertman T. The Lanham Act and Universal Childcare During World War II. 2021 Friends of the National World War II Memorial. 2019. URL: https://www.wwiimemorialfriends.org/blog/the-lanham-act-and-universal-childcare-during-world-war-ii (дата звернення: 10.07.2025).
19. Federal Role in Education. An official website of the Department of Education. 2025. URL: https://www.ed.gov/about/ed-overview/federal-role-in-education (дата звернення: 10.07.2025).
20. Floden R., Stephens A., Scherer L. Changing Expectations for the K-12 Teacher Workforce: Policies, Preservice Education, Professional Development, and the Workplace. Consensus Study Report; National Academies Press: Washington, DC, USA, 2020. 222 p. DOI: https://doi.org/10.17226/25603.
21. Higher Education Act. American Association of Collegiate Registrars and Admissions Officers. 2025. URL: https://www.aacrao.org/advocacy/issues/higher-education-act (дата звернення: 10.07.2025).
22. H.R.13247 – National Defense Education Act of 1958. 85th Congress (1957–1958). Congress.gov. 2025. URL: https://www.congress.gov/bill/85th-congress/house-bill/13247/text (дата звернення: 10.07.2025).
23. H.R. 3543: College for All Act of 2025. 2025. URL: https://www.govtrack.us/congress/bills/119/hr3543 (дата звернення: 10.07.2025).
24. Irwin V., Wang K., Jung J., Kessler E., Tezil T., Alhassani S., Filbey A., Dilig R., Bullock M.F. Report on the Condition of Education 2024 (NCES 2024–144). U.S. Department of Education. Washington, DC: National Center for Education Statistics. 2024. URL: https://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2024144 (дата звернення: 10.07.2025).
25. Jayapal and Sanders Introduce College for All Act. House.gov. 2021. URL: https://jayapal.house.gov/2021/04/21/college-for-all/ (дата звернення: 10.07.2025).
26. Kim H., Berg B., Karamarkovich S., Holsapple M., Shapiro D. Current Term Enrollment Estimates: Spring 2025, Herndon, VA: National Student Clearinghouse Research Center. 2025. 5 p.
27. Kursh H. The United States Office of Education: A Century of Service. 1965. Reprint. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1977.
28. Lane P., Falkenstern C., Bransberger P. Knocking at the College Door: Projections of High School Graduates. Western Interstate Commission for Higher Education. 2024. 88 p. URL: https://www.wiche.edu/knocking (дата звернення: 10.07.2025).
29. Lucas G.R., Lee J.S. Final report «Assessing Trends in the Liberal Arts Core: A Vision for the 21st Century». The American Academy for Liberal Education. U. S. Department of Education, Fund for the Improvement of Post-Secondary Education. Washington D.C., 2002. 24 p.
30. Mansilla V.B., Schleicher A. Big Picture Thinking: How to educate the whole person for an interconnected world. Principles and practices. Programme for International Student Assessment. OECD 2022. 106 р. URL: https://pz.harvard.edu/sites/default/files/WEB_Big%20Picture%20Thinking_how%20to%20educate%20 the%20whole%20person%20for%20an%20interconnected%20world%5B99%5D.pdf (дата звернення: 10.07.2025).
31. Massey C., Genadek K.R., Alexander J.T., Gardner T.K., O’Hara A. Linking the 1940 U.S. Census with Modern Data. December. Historical Methods A Journal of Quantitative and Interdisciplinary History. 2018. Vol. 51(2), P. 1–12. DOI: 10.1080/01615440.2018.1507772.
32. Morrill Act (1862). The U.S. National Archives and Records Administration. 2025. URL: https://www.archives.gov/milestone-documents/morrill-act (дата звернення: 10.07.2025).
33. Morrison J. Attributes of STEM education. TIES STEM education monograph series. Baltimore, MD: Teaching Institute for Excellence in STEM, 1–7. 2006.
34. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. Scaling and Sustaining Pre-K–12 STEM Education Innovations: Systemic Challenges, Systemic Responses. Washington, DC: National Academies Press. Christine M. Massey and Amy Stephens, Editors. 416 p. 2025. DOI: https://doi.org/10.17226/27950.
35. National Center for Education Statistics. «Private School Universe Survey». 2020. URL: https://nces.ed.gov/surveys/pss/ (дата звернення: 10.07.2025).
36. National Literacy Act of Education 1991. 333–362. URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-105/pdf/STATUTE-105-Pg333.pdf (дата звернення: 10.07.2025).
37. National Scholarship Program. 2025 TheDream.US – Building the American Dream One Graduate at a Time. 2025. URL: https://www.thedream.us/scholarships/national-scholarship/ (дата звернення: 10.07.2025).
38. Newman J. H. The Idea of a University. Edited by Frank M. Turner. New Haven and London: Yale University Press, 1996. 591 p.
39. Public Law 88-452-AUG. 20, 1964. 508–534. URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-78/pdf/STATUTE-78-Pg508.pdf (дата звернення: 10.07.2025).
40. President Donald J. Trump. Improving Education Outcomes by Empowering Parents, States, and Communities. Executive Orders. March 20, 2025. The White House. https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/03/improving-education-outcomes-by-empowering-parents-states-and-communities (дата звернення: 10.07.2025).
41. Rathi M., Gupta P., Singh S., Drishti Singh S., Garg A. Innovative STEM pedagogies for teaching trigonometric and mensuration concepts at secondary level. Physics Education. 2025. Vol. 60 (5), P. 1–16. DOI: https://doi.org/10.1088/1361-6552/aded64.
42. Roman P.J. Eisenhower and the Missile Gap. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1995. Provides background and discussion on the United States government and the space race. 288 p.
43. Section 504. Section 504 helps ensure that students with disabilities have equal access to educational opportunities. U.S. Department of Education. 2025. URL: https://www.ed.gov/laws-and-policy/individuals-disabilities/section-504 (дата звернення: 10.07.2025).
44. Steiner B.C. Life of Henry Barnard: The First United States Commissioner of Education, 1867–1870. Washington, D.C.: Government Printing Office, 1919.
45. Study of the Title I, Part A Grant Program Mathematical Formulas. National Center for Education Statistics (NCES). 2025 The Institute of Education Sciences. 2025. URL: https://nces.ed.gov/pubs2019/titlei/intro. asp (дата звернення: 10.07.2025).
46. S.672 – Debt-Free College Act of 2019. 116th Congress (2019-2020). Congress.gov. 2025. URL: https://www.congress.gov/bill/116th-congress/senate-bill/672/titles (дата звернення: 10.07.2025).
47. The Disaster Relief Fund: Overview and Issues. Congress.gov. 2025. URL: https://www.congress.gov/crs-product/R45484 (дата звернення: 10.07.2025).
48. The National Reporting System for Adult Education (NRS). U.S. Department of Education. 2025. U RL: https://nrs.ed.gov/rt (дата звернення: 10.07.2025).
49. Title IX and Sex Discrimination. Title IX prohibits sex-based discrimination in education programs and activities that receive federal financial assistance. (2025). U.S. Department of Education. URL: https://www.ed.gov/laws-and-policy/civil-rights-laws/title-ix-and-sex-discrimination (дата звернення: 10.07.2025).
50. TRIO Home Page. U.S. Department of Education. 2025. URL: https://www.ed.gov/grants-and-programs/grants-higher-education/trio-home-page (дата звернення: 10.07.2025).
51. Tsupros N., Kohler R., Hallinen J. STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach, Carnegie Mellon University. 2009.
52. Using CASAS to Meet NRS Accountability Requirements. CASAS. 2025. URL: https://www.casas.org/training-and-support/wioa-and-nrs-compliance (дата звернення: 10.07.2025).
53. Warren D.R. To Enforce Education: A History of the Founding Years of the United States Office of Education. Detroit: Wayne State University Press, 1974. 240 p.
54. Where Do We Go from Here: Chaos or Community? by Dr. Martin Luther King Jr. 1957. Publisher: Beacon Press. 2010. 256 p.
55. Working Group of the Faculty of Arts and Sciences of Harvard College. Report «The Teaching of the Arts and Humanities at Harvard College: Mapping the Future». Cambridge MA: Harvard University, 2013.
56. 110th Congress Public Law 315. Higher Education Opportunity Act. 2025. URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/PLAW-110publ315/html/PLAW-110publ315.htm (дата звернення: 10.07.2025).
57. 1940 Census Records (2025). The U.S. National Archives and Records Administration. URL: https://www.archives.gov/research/census/1940 (дата звернення: 10.07.2025).
58. 2025 Franklin Delano Roosevelt Foundation. 2025. URL: https://fdrfoundation.org/a-second-bill-of-rights-video/ (дата звернення: 10.07.2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 






