ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗКРИТТЯ МЕХАНІЗМІВ РЕАЛІЗАЦІЇ СУПЕРВІЗІЇ В ОСВІТІ
Анотація
У статті проаналізовано різні наукові підходи до трактування терміна «супервізія», зміст якого акцентує увагу на тому, що супервізія – погляд згори на професійну ситуацію не лише іншого професіонала, а насамперед свій власний погляд. Наголошено, що в умовах динамічних змін в освіті, високого рівня професійного навантаження та зростання психологічної напруги педагоги потребують не лише підвищення кваліфікації, а й системної підтримки, яку може забезпечити супервізія. Відзначено, що фокус у супервізії спирається на різні моделі, які мають мету, цілі, завдання, форми, методи, прийоми та принципи. Досліджено специфічні особливості та сучасні вимоги до впровадження супервізії, а саме: ролі та стилі супервізора, функції супервізії; акцентовано увагу на такі основні супервізорські ролі, як «учитель», «фасилітатор» (терапевт) і «консультант».Окрему увагу приділено ролі супервізора як фасилітатора професійного зростання, здатного створити безпечний простір для обговорення складних ситуацій, обміну досвідом та побудови партнерських відносин у педагогічному колективі. Наголошено, що супервізія є важливим елементом професійного розвитку сучасного педагога, яка сприяє підвищенню якості освітнього процесу та зростанню професійної компетентності й особистісному становленню педагога.У контексті трансформаційних процесів в освіті та зростаючих вимог до якості викладання обґрунтовано необхідність упровадження супервізійної практики як засобу емоційної стійкості та педагогічної самосвідомості.Акцентовано увагу на необхідності впровадження супервізійної практики в освітнє середовище як ефективного засобу підтримки педагогів у процесі вирішення професійних труднощів, подолання емоційного вигорання та розвитку рефлексивного мислення.Зроблено висновок, що супервізія є потужним інструментом розвитку, який забезпечує не лише підвищення професійної ефективності педагога, а й позитивно впливає на якість освітнього процесу загалом. Упровадження супервізії як складової частини професійної діяльності педагога сприяє формуванню стійкої професійної ідентичності, підвищує мотивацію до навчання та саморозвитку, а також покращує психоемоційний клімат в освітньому середовищі.
Посилання
2. Астремська І. Супервізія як засіб подолання емоційного вигорання соціального працівника. Sworld. 2014. Т. 15. № 1. С. 65–75. URL: https://www.sworld.com.ua/konfer34/185 (дата звернення: 25.07.2025).
3. Астремська І. Супервізія: профілактика та корекція емоційного вигорання працівників професій допомоги : монографія. Миколаїв : ЧНУ ім. Петра Могили, 2024. 132 с.
4. Браун А., Боурн А. Супервізор у соціальній роботі: Супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних установах / пер. з англ. Т. Семигіної. Київ : Пульсари, 2003. 240 с.
5. Єфіменко С. Нові професійні ролі сучасного педагога. 2019. URL: https://cusu.edu.ua/ua/konferenc-19-20/ix-mizhnarodna-naukovo-praktychna-onlain-internet-konferentsiiaproblemy-ta-innovatsii-v-pryrodnycho-matematychnii-tekhno (дата звернення: 27.07.2025).
6. Запорожцева Ю. Стратегія супервізії (наставництва) як підтримка професійного розвитку сучасного педагога. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. Т. 1. С. 70–73.
7. Іванюк І. Супервізія та інтервізія у роботі педагога. Психологія та психосоціальні інтервенції. 2018. Т. 1. С. 36–42.
8. Івашньова С. Супервізія в діяльності освітнього тренера. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2018. № 3. С. 96–107.
9. Наказ МОНУ № 1313 «Деякі питання організації та проведення супервізії» від 18 жовтня 2019 р.
10. Постанова Кабінету Міністрів України № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» від 21.08.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n18 (дата звернення: 25.07.2025).
11. Програма підвищення кваліфікації тренерів супервізорів у сфері загальної середньої освіти від 21.05.2025. URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2025/05/uied-63ag-21.05.2025.pdf (дата звернення: 17.07.2025).
12. Ставкова С. До питання вивчення та використання супервізії як соціальної технології. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2016. № 3. С. 178–190.
13. Андрощук І.М. Супровід діяльності центрів професійного розвитку педагогічних працівників: керівництво для тренерів : навчально-методичний посібник. Київ. 2021. 132 c.
14. Типове положення про проведення супервізії впровадження Концепції «Нова українська школа» / уклад. Н. Клокар, О. Нікулочкіна. Київ, 2018. 6 с.
15. Толочко С. Формування риторичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 8(164). С. 51–59.
16. Толочко С., Кисла О. Супервізія у формуванні професійної майстерності педагогів-філологів. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. № 15. С. 68–74.
17. Ушакова І. Особливості супервізії у соціальній роботі. Наукові праці. 2010. Вип. 144. Т. 156. С. 80–84.
18. Цюпак І. Сутність дефініції «тьютор» у сучасному просторі дошкільної освіти. Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови Нової української школи : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Херсон : Борисфен-про, 2018. С. 51–53.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 






