РОЗВИТОК СПІВАЦЬКОГО СЛУХУ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ВОКАЛЬНО-ХОРОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Ключові слова: навчання співу, вокальна компетентність, емоційний, інтонаційний та вокальний слух, учні підліткового віку, заклади освіти

Анотація

У статті висвітлено особливості вокально-хорової підготовки учнів закладів мистецької освіти. Ключовим етапом у формуванні вокальної компетентності здобувачів освіти автором визначено процес розвитку співацького слуху. Розкрито сутність поняття «співацький слух», описано його властивості, основні чинники розвитку. Співацький слух розглядається як здатність людини емоційно відчувати, запам’ятовувати та, усвідомлюючи принципи звукоутворення, чисто відтворювати музичні інтонації. Аналіз праць сучасних учених дав змогу визначити його компоненти: емоційний, інтонаційний, вокальний слух та їхні властивості. Виділено фізіологічні та психологічні причини поганої інтонації співаків. З огляду на те, що розвиток співацького слуху – це комплексний процес, який потребує поєднання теоретичних знань і практичних методів, автор виділяє вокально-інтонаційні вправи як основний метод розвитку слуху вокаліста. Визначено етапи та методичні аспекти розвитку співацького слуху, які доцільно застосовувати в освітньому процесі закладу мистецької освіти. Серед етапів розвитку інтонаційного слуху учнів підліткового віку в процесі вокально-хорової підготовки виділено: формування навички контролю над своїм інтонуванням, формування навички впевненого володіння голосовим апаратом та максимально точного інтонування, формування музично-слухових уявлень відповідно до законів тяжіння ступенів ладу, опанування основ музичної грамоти, інтонування по нотах, інтонування інтервалів та акордів, спів без підтримки супроводу. Серед етапів розвитку емоційного слуху співака виділено: активне слухання вокального виконання та його аналіз; заглиблення у зміст твору, що вивчається; відпрацювання прийомів вокальної техніки для передачі різних емоційних відтінків; розвиток акторських здібностей; розвиток імпровізаторських якостей; виступ перед аудиторією та самоаналіз. Етапи розвитку вокального слуху полягають у досягненні повної свободи голосового апарату, роботі над активізацією артикуляційного апарату співака, виробленні співучості мелодії за рахунок вокалізації голосних, збереженні стійкого положення гортані під час співу різних голосних, будові вимови у співі, роботі над активізацією дикційного апарату. Отже, у процесі розвитку співацького слуху формуються емоційна чуйність на музику, музично- слухові уявлення, почуття ладу, вокально-хорові вміння й навички.

Посилання

1. Букач М.Μ. Взаємозв’язок слуху та голосу – основа вокального виховання. Наукові записки. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2006. Т. 59. С. 8–16.
2. Кифенко А. Особливості слухової діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях навчального хорового колективу. Педагогічні науки. 2017. Вип. LXXVI. Т. 2. С. 77–80.
3. Мархлевський А. Практичні основи роботи в хоровому класі. Київ : Музична Україна, 1986. 96 с.
4. Румянцева С.В. Сутність та структура вокально-інтонаційної культури учнів підліткового віку на уроках музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 80. Т. 2. С. 58–62.
5. Савченко О. Упровадження компетентнісного підходу в початкову освіту: здобутки і нерозв’язані проблеми. Рідна школа. 2014. № 4–5. С. 12–16.
6. Фоломєєва Н.А. Основи співу : навчально-методичний посібник. Суми, 2023. 222 с.
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Любар, Р. О. (2025). РОЗВИТОК СПІВАЦЬКОГО СЛУХУ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ВОКАЛЬНО-ХОРОВОЇ ПІДГОТОВКИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 55-59. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-06
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)