ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ УЧНЯМ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Ключові слова: спеціальні освітні потреби, інклюзивне середовище, диференційоване навчання, психолого- педагогічна підтримка, мультимодальний підхід, адаптація навчального матеріалу, елементи арттерапії, портфоліо учня, інтелектуальні порушення, міждисциплінарна співпраця

Анотація

У статті проведено всебічний аналіз актуальних аспектів організації інклюзивного навчання учнів з особливими освітніми потребами (ООП) у закладах загальної середньої освіти. Особливу увагу приділено специфіці роботи в інклюзивному середовищі в контексті викладання природничих дисциплін, зокрема фізики, яка через свою абстрактність та складність вимагає застосування інноваційних педагогічних підходів.Проаналізовано динаміку становлення інклюзивної моделі освіти в Україні, починаючи з ратифікації міжнародних документів, таких як Конвенція ООН про права людей з інвалідністю, і закінчуючи прийняттям законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», що заклали нормативно-правове підґрунтя для її системного впровадження.Висвітлено ключові етапи та основні досягнення у цій сфері, що свідчать про поступовий відхід від інституційної освіти на користь інтеграції та соціалізації. Значну увагу приділено психолого-педагогічним особливостям учнів із порушеннями слуху та інтелектуального розвитку, які є одними з найпоширеніших категорій в інклюзивних класах. Детально розглянуто, як ці особливості, зокрема знижена швидкість сприйняття інформації, труднощі з абстрактним мисленням та формуванням причинно-наслідкових зв’язків у дітей із затримкою інтелектуального розвитку, а також обмеження у комунікації для учнів із порушеннями слуху, впливають на процес засвоєння навчального матеріалу, рівень мотивації до навчання та соціалізацію. Обґрунтовано, що традиційні методи викладання фізики, які базуються переважно на вербальній подачі матеріалу, є недостатньо ефективними для цієї категорії учнів. У зв’язку із цим окреслено та обґрунтовано принципи, що лежать в основі ефективного інклюзивного навчання фізики: індивідуалізація та диференціація навчального процесу з урахуванням унікальних потреб кожної дитини; інноваційність, що передбачає упровадження новітніх технологій; стимулювання розвитку самостійної пізнавальної діяльності.Доведено, що для подолання бар’єрів необхідно адаптувати зміст та форми подачі навчального матеріалу, надаючи перевагу візуалізації, використанню інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), елементам мультимодального підходу та практичним експериментам.Доведено ефективність елементів арттерапії для активізації емоційного та творчого сприйняття інформації, що є особливо важливим для учнів з інтелектуальними порушеннями. Особливе місце в роботі займає питання оцінювання навчальних досягнень учнів з ООП. Детально описано методику використання портфоліо як інструменту комплексного та об’єктивного моніторингу індивідуального прогресу. Зазначено, що портфоліо дає змогу не лише фіксувати результати успішності, а й відстежувати динаміку розвитку пізнавальних процесів, соціальних навичок та особистісних якостей. Це забезпечує більш повне та точне уявлення про потенціал учня порівняно з традиційними формами оцінювання. Зроблено висновок, що ефективне формування інклюзивного освітнього середовища є багатогранним і тривалим процесом, який вимагає не просто законодавчих змін, а системного підходу. Необхідними умовами є міждисциплінарна співпраця фахівців (педагогів, психологів, логопедів, асистентів вчителя), активне залучення батьків до навчально-виховного процесу та постійне підвищення професійної компетентності педагогів, які працюють із дітьми з особливими потребами. Успішне впровадження інклюзії сприятиме не лише якісній освіті, а й повноцінній соціальній інтеграції та самореалізації кожного учня.

Посилання

1. Ашиток Н.І. Модернізація освіти для осіб з особливостями психофізичного розвитку. Освітній простір України. 2018. Вип. 12. С. 203–208.
2. Бойко М.М. Особливості викладання фізики в умовах інклюзивної освіти. URL: [https://zippo.net.ua/wp-content/uploads/2023/05/nml\_3.pdf](https://zippo.net.ua/wp-content/uploads/2023/05/nml_3.pdf)
3. Гороховський О.І. Методичні аспекти створення навчальної літератури для дистанційного навчання. Київ, 2007. 543 с.
4. Долінчук І., Мартинюк С. Арттерапія у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Вісник науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» : матеріали 11-ї Всеукр. наук.-практ. конф., м. Умань, 10 квітня 2025 р. С. 34–37.
5. Збірник наукових статей студентів фізико-математичного факультету. Вип. 3. Суми : ФМФ, 2009. 116 с.
6. Коваль Л.В. До проблеми засвоєння дітьми дошкільного віку та підготовчих класів з особливими освітніми потребами основ знань із залученням нової інформаційної технології. URL: [http://elib.bsu.by/ooop\_2014\_5\_28.pdf](http://elib.bsu.by/ooop_2014_5_28.pdf)
7. Конвенція ООН про права людей з інвалідністю. URL: [https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995\_g71\#Text](https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text)
8. Литовченко С.В. Особливості навчання осіб із порушеннями слуху у вищих навчальних закладах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2006. 211 с.
9. Матяш О.І. Окремі аспекти організації навчання учнів математики в умовах інклюзії. URL: [http://93.183.203.244/bitstream/handle/123456789/3448/тези\_конф-2018.pdf?sequence=1\&isallowed=y\#page=171](http://93.183.203.244/bitstream/handle/123456789/3448/тези_конф2018.pdf?sequence=1&isallowed=y#page=171)
10. Міністерство освіти і науки України. Навчальні програми для учнів з ООП. URL: [https://mon.gov.ua/ua/tag/dityam-z-osoblivimi-potrebami](https://mon.gov.ua/ua/tag/dityam-z-osoblivimi-potrebami)
11. Панчишин О.Ю. В Україні жоден ВИШ не готує сурдоперекладачів для 120 тисяч глухих. Zaxid.net. 2013. URL: [http://zaxid.net/news/shownews.do7v\_ukrayini\_zhoden\_vish\_ne\_gotuye\_surdoperek] (https://www.google.com/search?q=http://zaxid.net/news/shownews.do7v_ukrayini_zhoden_vish_ne_gotuye_surdoperek) ladachiv\_dlya\_120\_tis yach\_gluhih \&objectid=1282907
12. Пащенко О.В. Створення та розвиток інклюзивного навчального середовища у професійно-технічних навчальних закладах. URL: [http://elib.bsu.by/pedalm\_2014\_21\_30.pdf] (https://www.google.com/search?q=http://elib.bsu.by/pedalm_2014_21_30.pdf)
13. Польгун К.В. Особливості навчально-методичних комплексів із математичних дисциплін для студентів з обмеженими фізичними можливостями. URL: [https://scholar.google.com.ua/citations?user=5XoKYkYAAAAJ\&hl=uk\&oi=sra](https://scholar.google.com.ua/citations?user=5XoKYkYAAAAJ&hl=uk&oi=sra)
14. Польгун К.В. Принципи інклюзивного навчання фізико-математичних дисциплін студентів з обмеженими фізичними можливостями. Проблеми математичної освіти (ПМО – 2015) : матер. Міжнар. наук.-метод. конф., м. Черкаси, 4–5 червня 2015 р. Черкаси, 2015. С. 137–138.
15. Польгун К.В. Труднощі в організації інклюзивного навчання та шляхи їх подолання. Педагогічне Криворіжжя: педагогічний альманах. 2016. Вип. 2. С. 72–75.
16. Яковенко К.А. Країна глухих і відкритий світ. День Kiev.ua. 2013. № 140. URL: [https://old.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/krayina-gluhih-i-vidkritiy-svit?]
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Мандюк, А. Р. (2025). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ФІЗИКИ УЧНЯМ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 60-66. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-07
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)