ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК СТУДЕНТІВ ЗВО НА ЗАНЯТТЯХ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ
Анотація
У статті розглянуто основні аспекти формування соціально-комунікативних навичок студентів ЗВО на заняттях з української мови за професійним спрямуванням. Проаналізовано поняття «соціально-комунікативна компетентність», її складники та значення для формування професійних навичок майбутнього спеціаліста. У сучасному суспільстві важливим аспектом успішної професійної діяльності є не лише знання, набуті за час навчання у вищій школі, а й уміння комунікувати в колективі, пристосовуватися до соціально-економічних змін у країні та світові, брати на себе відповідальність, проявляти лідерські здібності, а також злагоджено працювати у команді. Спілкування у професійній сфері сьогодні передбачає не лише безпосередній обмін інформацією під час особистого спілкування, а й застосування різних новітніх технологій, що вносить певні корективи у фахову комунікацію.У сучасній науці комунікативні навички поділяють на soft skills («м’які», або гнучкі, навички) та hard skills («жорсткі» навички). У статті детально розглядаються основні складники soft skills, які визначаються як навички спілкування у широкому розумінні від особистісних рис до співпраці у колективі, а також обґрунтовуються їхні переваги над навичками hard skills. Запропоновано вправи і завдання, які можна використати на заняттях з української мови для студентів різних спеціальностей для формування основних соціально-комунікативних навичок: будувати власне висловлювання, обґрунтовувати і відстоювати свою думку, вміти організувати роботу у групах з іншими студентами, здійснювати спільну та самостійну пошукову роботу, розвивати творче та логічне мислення. До таких вправ належать творчі пошукові завдання, дискусії та обговорення різних наукових і фахових питань, завдання у парах та групах, виконання індивідуальних та колективних проєктів, вправи з ключем. Запропоновані завдання сприяють формуванню комунікативних навичок майбутніх фахівців і забезпечують розвиток їхньої професійної майстерності.
Посилання
2. Рябокінь С.С. Роль soft skills для успішного професійного становлення майбутніх фахівців. Proceedings of the 2nd International scientific and practical conference «Innovations and prospects of world science» (October 6-8, 2021) Perfect Publishing, Vancouver, Canada. С. 329–332.
3. Тернопільська В.І. Шляхи оптимізації процесу виховання соціально-комунікативної культури підлітків. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. 2007. Вип. 35. С. 120–122.
4. Боть Л.П., Марценішко В.О., Руденко В.М., Руденко Н.П. Українська мова за професійним спрямуванням : навчально-методичний посібник. Черкаси : ФОП О.В. Бараненко, 2024. 119 с.
5. Шумська Л. Технології розвитку soft skills у системі фахової бакалаврської підготовки хорових диригентів. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2022. № 2. С. 121–130.
6. Щербина В.М. Розвиток soft skills (соціально-комунікативних навичок) як базової компетентності для успішної та ефективної роботи сучасного педагога. Тенденції та перспективи розвитку сучасної освіти в Україні : матеріали Всеукр. наук.-практич. конф. 28–29 листопада 2023 р. Херсон : Херсонська академія неперервної освіти, 2023. С. 384–387.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 






