ВИВЧЕННЯ РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ ТА СУЧАСНОЇ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ (2014 – 2024 РР.) У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ ТА ЗНО/НМТ

Ключові слова: шкільний курс історії, програми, методичні рекомендації, Революція гідності, російсько-українська війна (2014–2024 рр.)

Анотація

Викладання тем Революції гідності та російсько-української війни (2014–2024 рр.) у школі є актуальним та вимагає якісної кваліфікаційної підготовки вчителя. Педагогічні працівники можуть користуватися різноманітними платформами, інформаційними ресурсами та інтерактивами для урізноманітнення навчального процесу. Авторами розглядаються питання формування патріотичних цінностей та морально- етичних орієнтирів школярів. У статті запропоновано приклади сучасних джерел, інтерактивних методів викладання та способів адаптації складної інформації для учнів середньої та старшої школи. Висвітлено роль учителя історії у формуванні історичної памʼяті та громадянської позиції молоді в умовах війни.Для розуміння особливостей викладання тем «Революція гідності» та «Російсько-українська війна» у шкільному курсі історії та ЗНО/ НМТ авторами проаналізовано інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання історії у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році; інформаційно-методичні матеріали, розроблені Міністерством освіти та науки України й Українським інститутом національної пам’яті; навчальну програму з історії України для 11-х класів (затверджена та грифована Міністерством освіти і науки України від 3 серпня 2022 р., Наказ № 698); навчальну програму «Історія: Україна і світ» (Інтегрований курс) для 11-х класів (затверджена та грифована Міністерством освіти і науки України від 3 серпня 2022 р., Наказ № 698); програму зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання з історії України, здобутих на основі повної загальної середньої освіти (затверджено Наказом Міністерства освіти та науки України від 26.06.2018 № 696). Проаналізовано висвітлення тем Революції гідності та російсько- української війни (2014–2024 рр.) у підручниках з історії України для 11-го класу таких авторів, як: Н. Сорочинська та О. Гісем; В. Даниленко та М. Смольницька; В. Власова та С. Кульчицький; Г. Хлібовська, О. Наумчук, М. Крижановська, І. Гирич та І. Бурнейко; О. Струкевич та С. Дровозюк.

Посилання

1. Василенко В. Російсько-українська війна 2014 року: причини, перебіг та політико-правові оцінки. Український тиждень. 2014. 23 жовтня. С. 30–37.
2. Верменич Я. Феномен пограниччя: Крим і Донбас в долі України. Київ, 2018. 256 с.
3. Власов В., Кульчицький С. Історія України (профільний рівень) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Літера ЛТД, 2019. 288 с.
4. Власов В., Кульчицький С. Історія України (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Літера ЛТД, 2019. 256 с.
5. Глотов Б., Сидоренко Н. Реформування системи організації державної влади в умовах глибокої політичної кризи. http://nbuv.gov.ua/UJRN/dums_2014_2_3
6. Даниленко В., Смольніцька М. Історія України : рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Ґенеза, 2019. 224 с.
7. Інформаційні матеріали Українського інституту національної пам’яті до Дня соборності України –
2024. День Гідності та Свободи. URL: https://surl.li/jstbik
8. Інститут модернізації змісту освіти. Електронні підручники. URL: https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/
9. Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році. URL: https://surl.lu/qjkdex
10. Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 н. р. URL: https://surl.lu/tgbcpv
11. Колодій А. Феномен Майдану в контексті пошуку моделі врядування в Україні. Київ : Стилос, 2014.
244 с. URL: www.kennan.kiev.ua/Library/Agora/Agora13.pdf
12. Методичні рекомендації до використання в освітньому просторі проєкту «Діалоги про війну». URL: file:///C:/Users/Gyrocopter/Downloads/RAAOg16178892937KQY9.pdf
13. Мудрий М., Аркуша О. Історія: Україна і світ (інтегрований курс, рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Ґенеза, 2019. 304 с.
14. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Історія: Україна і світ. 10-11 класи.
Київ, 2022. [Електронний ресурс]. URL: https://surl.li/exsuwh
15. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Історія України. Всесвітня історія. 6–11 класи. Київ, 2022. URL: https://surl.lu/jlwgvt
16. Посібник «Як говорити про російсько-українську війну у школі? Уроки стійкості, боротьби та перемог». URL: https://surl.li/tebnee
17. Програма зовнішнього незалежного оцінювання (затверджено Наказом Міністерства освіти та науки України від 26.06.2018 № 696). URL: https://testportal.gov.ua/progist/
18. Російсько-українська війна. Український інститут національної пам’яті. URL: https://surl.li/lvjuok
19. Смолій В., Кульчицький С., Якубова Л. Донбас і Крим в економічному, суспільно-політичному та етнокультурному просторі України. Київ, 2016. 564 с.
20. Сорочинська Н., Гісем О. Історія України (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. 240 с.
21. Тоцька С. Російсько-українська війна на території м. Пологи (лютий 2022 – лютий 2023 р.). Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. 2023. С. 65–70.
22. Турченко Ф., Турченко Г. Проєкт «Новоросія» і новітня російсько-українська війна. Київ : Інститут історії України, 2015. 165 c.
23. Турченко Г., Тоцька С. Революція гідності в Запоріжжі: хроніка подій (листопад 2013 – лютий 2014 р.). Zaporizhzhia Historical Review. 2021,. № 57. С. 139–147.
24. Турченко Г., Турченко Ф. Проєкт «Новоросія»: 1764–2014. Ювілей на крові. Запоріжжя : ЗНУ,
2014. 158 с.
25. Хлібовська Г.М. Історія України. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль : Астон, 2019. 256 с.
26. Шведа Ю. Революція гідності у контексті загальної теорії cоціальних революцій. URL: https://surl.li/qjkxka
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Турченко, Г. Ф., & Тоцька, С. І. (2025). ВИВЧЕННЯ РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ ТА СУЧАСНОЇ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ (2014 – 2024 РР.) У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ ТА ЗНО/НМТ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 73-82. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-09
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)