ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ОВОЛОДІННЯ МОВЛЕННЯМ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ

Ключові слова: соціальна компетентність, компетентнісний підхід до навчання, методика навчання польської мови, методика навчання української мови, мовленнєва діяльність, розвиток мовлення

Анотація

У статті розглянуто формування мовленнєвої діяльності на заняттях із методики навчання польської та української мов із погляду компетентнісного підходу (зокрема, формування соціальної компетентності). Підкреслено, що завданням вищої школи є підвищення фахової підготовки майбутніх спеціалістів. Обізнаність у соціальній сфері означає добре володіння спілкуванням з навколишнім світом, планування своєї діяльності з урахуванням інтересів інших людей.Наголошено, що для успішної соціальної взаємодії слід розуміти особливості поведінки, усвідомлювати базові поняття, що стосуються взаємодії у суспільстві, та ін. Розкрито можливості компетентнісного підходу до навчання в умовах фахової підготовки вчителів-словесників.Указано, що розвиток соціальної компетентності передбачає формування вмінь: продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді; брати на себе відповідальність за прийняте рішення; спільно визначати цілі діяльності, планувати та реалізовувати соціальні проєкти; визначати мету комунікації, застосовувати ефективні стратегії спілкування залежно від ситуації та ін.Підкреслено, що важливими є соціальні чинники в повсякденному житті, студенту слід уміти висловити свої думки, самовиражатися, використовуючи природжені здібності. Для студентів важливо вміти пов’язати свої творчі та експресивні погляди з думками інших, уміти визначати та усвідомлювати соціальні й економічні можливості в суспільній діяльності. Творче вираження особистості учня в майбутньому може знайти широке застосування у професійній діяльності.Зазначено, що доцільним і практичним постає питання створення нових концепцій освіти, виникнення нових форм інтерактивної роботи з учнями.Пріоритетну роль у методичній роботі повинні відігравати сучасні технології навчання, що стимулюють творчість, ініціативу, самостійне та критичне мислення, будуються на основі різних підходів до навчання.

Посилання

1. Власенко В.В. Соціальна компетентність – одна з ключових компетентностей здобувачів початкової освіти. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 55. Т. 1. С. 57–63.
2. Глебова Н.І. Соціальна компетентність: соціологічні аспекти дослідження чинників успішної колективно професійної діяльності. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2017. № 1/2(33/34). С. 101–106.
3. Гриненко О.М., Скорописова Л.І. Соціальна компетентність як складник успішної життєдіяльності особистості : посібник. Слов’янськ, 2024. 49 с.
4. Заїка Т. Компетентнісний підхід у культурфілософському контексті: особливості термінологічних визначень. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2020. Вип. 62. С. 193–204.
5. Калініна Л., Рябуха І. Соціальна компетентність як феномен і об’єкт розвитку. Педагогічний журнал. 2015. № 3. С. 48–64.
6. Крутенко О.В. Формування ключових компетентностей учнів загальноосвітнього навчального закладу відповідно до нових вимог державних освітніх стандартів. Загальнокультурна компетентність. Черкаси : ЧОІПОПП, 2014. 68 с.
7. Литовченко О. Соціальне становлення особистості як предмет наукового пізнання. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2011. Вип. 15. Кн. 1. С. 45–53.
8. Литовченко О.В. Теоретико-методичні основи соціального становлення учнів 8–11 класів у комплексних позашкільних навчальних закладах : дис. … докт. пед. наук. Київ, , 2021. 544 с.
9. Лукацька Я.С. Аналіз поняття «соціальна компетентність особистості» в українських та зарубіжних наукових працях. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки. 2021. № 1(21). С. 49–53.
10. Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій школі: теоретичний аспект. Освіта та педагогічна наука. 2012. № 3(152). С. 24–31.
11. Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_ 9 75#Text
12. Рибалко Ю.В. Компетентнісний підхід у науково-педагогічній літературі. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. № 35. С. 385–394.
13. Monahan K. The development of social competence from early childhood through middle adolescence: Stability and accentuation of individual differences over time. A dissertation of the requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Temple University, 2008. 138 p.
14. Monnier M., Tschöpe T., Srbeny C. et al. Occupation-specific social competences in vocational education and training (VET): the example of a technology-based assessment. Empirical Res Voc Ed Train, 10 (2016). URL: https://doi.org/10.1186/s40461-016-0036-x 8
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Шевцова, Л. С. (2025). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ОВОЛОДІННЯ МОВЛЕННЯМ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 83-88. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-10
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)