ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РИТМІКИ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД ДО КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЄВИХ ПОРУШЕНЬ

Ключові слова: логопедична ритміка, мовленнєві порушення, діагностика, міждисциплінарний підхід, корекційна педагогіка, логопедія, ритмопластика, психомоторика, музикотерапія, сенсорний розвиток, психофізіологія мовлення, спеціальна освіта, корекційно-розвивальна робота

Анотація

Статтю присвячено теоретичним засадам логопедичної ритміки як міждисциплінарного підходу до корекції мовленнєвих порушень.Наголошено, що логопедична ритміка є синтезом руху, музики та мовленнєвої активності, що дає змогу задіяти різні аналізатори, активізувати психофізіологічні процеси, підвищити мотивацію до мовленнєвої діяльності, зміцнити психоемоційний стан дитини.Проаналізовано наукові підходи та результати досліджень, що підтверджують ефективність логопедичної ритміки у роботі з дітьми, які мають заїкання, дизартрію, ринолалію, алалію, афазію та інші мовленнєві порушення.Особливу увагу приділено міждисциплінарному характеру логопедичної ритміки, який є ключовою умовою її ефективності в корекційній роботі.З’ясовано, що інтеграція знань із логопедії, музикотерапії, хореографії, психології розвитку та нейропсихології забезпечує комплексний вплив на мовлення, моторику, емоційний стан і психофізіологічну регуляцію особистості, створюючи умови для формування та автоматизації мовленнєвих навичок з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей.Висвітлено значення діагностики в логопедичній ритміці, що дає змогу комплексно оцінити мовленнєвий та психофізіологічний стан дитини й індивідуалізувати корекційний вплив. Охарактеризовано основні функції логопедичної ритміки: корекційну, стимулювальну, діагностичну та профілактичну, які у взаємодії формують ефективний механізм впливу на мовленнєві порушення різного характеру. Установлено, що логопедична ритміка вирізняється серед класичних логопедичних методів завдяки інтеграції руху, музики та мовлення у єдину систему, що забезпечує комплексний вплив на всі рівні мовленнєвого розвитку. Її корекційна спрямованість сприяє формуванню компенсаторних нейромоторних механізмів, розвиткові сенсомоторної координації та темпо-ритмічної організації мовлення.Зроблено висновок, що логопедична ритміка є універсальним і високоефективним засобом корекційної роботи, здатним забезпечити комплексний розвиток мовленнєвих і суміжних психофізіологічних функцій у дітей із порушеннями мовлення.

Посилання

1. Аніщенко Н., Ярошенко І. Роль логоритміки в музично-мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2021. Вип. 2(27). С. 44–52.
2. Жадленко І.О. Особливості формування моторних і мовленнєвих ритмічних процесів у дітей старшого дошкільного віку із заїканням засобами логоритмічних вправ. Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2020. Вип. 2(3). С. 129–139.
3. Кавиліна Г.К. Використання логоритмічних занять у корекційній роботі з дітьми дошкільного віку із вадами заїкання. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 73. С. 106–109.
4. Капітула М.С. Логоритміка в системі корекційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 16–18 березня 2023 р. Харків, 2023. C. 356–358.
5. Колот С.Б. Логопедична ритміка для дітей із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ). Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти. 2020. С. 156–160.
6. Рібцун Ю.В., Майчук О.Є. Логоритміка як засіб діагностики заїкання в дітей дошкільного віку. Педагогічні науки: теорія та практика. 2024. № 1(49). С. 34–43.
7. Черніченко Л.А. Комплексна оцінка розвитку дитини з мовленнєвими порушеннями : навчально-методичний посібник. Умань : Візаві, 2022. 142 с.
8. Черніченко Л. Діагностика і корекція мовлення у дітей дошкільного віку. Acta Paedagogica Volynienses. 2022. Вип. 1. С. 234–238.
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Барна, Х. В., & Чекан, О. І. (2025). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РИТМІКИ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД ДО КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЄВИХ ПОРУШЕНЬ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 96-102. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-12
Розділ
РОЗДІЛ III. КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА