РЕЗИЛЬЄНС-ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Ключові слова: резильєнс, резильєнтність, методологічний підхід, професійна підготовка вчителя, Нова українська школа, зміст педагогічної освіти

Анотація

Статтю присвячено теоретичному аналізу та систематизації наукових підходів до вивчення феномена резильєнтності як особистісно значущої характеристики педагога Нової української школи. Дослідження спрямоване на виявлення взаємозв’язків між рівнем резильєнтності вчителя та його здатністю ефективно реалізовувати професійні функції в умовах освітніх трансформацій і соціальних викликів, що становить сутнісну характеристику резильєнс-підходу у професійній підготовці майбутніх учителів. У педагогічному дискурсі резильєнтність дедалі більше розглядається не лише як особистісна характеристика, а як системоутворювальний компонент професійної ідентичності вчителя, що інтегрує емоційний, когнітивний і поведінковий рівні функціонування.Методологічну основу дослідження становить поєднання теоретичних положень педагогіки, психології особистості та практичної психології, що забезпечує цілісне та багатовимірне розуміння цього явища. Застосування міждисциплінарного підходу дозволило розглянути резильєнтність як комплексну властивість, яка формується під впливом внутрішніх і зовнішніх чинників. Для систематизації наукових підходів і концепцій використано методи аналізу, узагальнення та наукового синтезу, що дало можливість створити теоретичну модель, яка відображає основні тенденції у вивченні резильєнтності та визначає напрями її подальшого дослідження.Динамізм соціальних, політичних, економічних трансформацій, ускладнений проживанням щоденних трагедій війни усіма учасниками освітнього процесу, актуалізує гостру необхідність врахування концептів резильєнсу і на методологічному рівні, зокрема при розробленні змісту освітньо-професійних програм, за якими здійснюється підготовка вчителів для початкової та середньої школи.

Посилання

1. Грішин, Е. Резилієнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. «Психологія», 2021. (64), 62-81. https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.04.
2. Дмитришин, С. Резильєнтність особистості: сутність феномену та методи розвитку. Вісник Львівського університету. Серія: психологічні науки, 2024. (20), 67–74.
3. Дубасенюк О.А. Наукові підходи до освіти дорослих. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во Рута, 2016. С. 155–167.
4. Психологічна резильєнтність особистості в умовах війни: колективна монографія / за заг. ред. Ю. Ю. Чистовської, О. В. Куліш. Черкаси: ЧНУ імені Б. Хмельницького. 2024. 168 с.
5. Ситнік, С. В., Соколова, І. М., Давидов, П. Г., Раджабова, С. Ш., & Теліков, О. В. Психологічні особливості резильєнтності педагогів в умовах війни. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи, 2025. 7(2), 81-93. https://doi.org/10.33216/2219-2654-2025-67-2-81-93.
6. Тюріна, В. О. Педагогічна резильєнтність як основа формування професійної компетентності викладача ЗВО МВС України в сучасних умовах. Особистість, суспільство, війна: тези доповідей учасників міжнародного психологічного форуму, Харків: ХНУВС. 2024. 316–319.
7. Цюман, Т., Нагула, О., & Адамська, З. Психологічні умови резильєнтності педагога в період воєнного стану. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 2022. (38(2)), 83–89. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3813
8. Чиханцова, О., & Гуцол, К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Covid-19: практичний посібник. Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г. С. Костюка. Київ. 2022. С. 14–20.
9. Шиліна, Н. Є. Конфлікти в умовах робочого середовища: проблема резильєнтності науково-педагогічних працівників. Журнал сучасної психології, 2024. (1), 125–133. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-1-14.
10. Tirana Communique. URL: https://erasmusplus.org.ua/wpcontent/uploads/2024/05/tiranacommunique_ehea__neo_here_en_ua.pdf
11. Potolea D., Toma S. Rethinking Teacher Education From the Perspective of Teacher Resilience. Education Facing Contemporary World Issues – EDU WORLD 2022 / E. Soare, C. Langa (Eds.). European Publisher. Vol. 5 : European Proceedings of Educational Sciences. P. 1143–1151. DOI: https://doi.org/10.15405/epes.23045.115
12. Bordаs A. Investigation of Resilience Among Teachers and in Teacher Education. Central European Journal of Educational Research. 2023. Vol. 5, No. 1. P. 24–36. DOI: https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/1/11119.
13. Welcome to the BRiTE program. Building Resilience in Teacher Education. BRiTE. URL: https://www.brite.edu.au/ (date of access: 20.07.2025).
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Гудзенко, О. Г., & Фаст, О. Л. (2025). РЕЗИЛЬЄНС-ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 122-131. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-16
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ