ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ПРАВА НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

  • Г. М. Литвиненко Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0002-6760-8630
Ключові слова: автентичні матеріали, англійська для спеціальних цілей, контекстне навчання, юридичний дискурс, мовна компетентність

Анотація

Статтю присвячено дослідженню проблеми формування комунікативної компетентності у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «Право» на заняттях з іноземної мови. Означене питання у центрі уваги фахівців із педагогіки та лінгвістики, позаяк іноземна мова для здобувачів вищої освіти нефілологічних спеціальностей є складним поєднанням необхідного набору мовних навичок, професійно орієнтованої лексики та здатності належним чином застосовувати знання у дисциплінарному та міжкультурному контекстах у майбутній професійній діяльності. Звертається увага й на багатосторонні дослідження означеного питання, проведені як вітчизняними, так і зарубіжними науковцями. Актуальність статті пояснюється важливістю володіння іноземною мовою у професійній діяльності, що додатково підкреслюється вимогами національного законодавства. Наукова новизна визначається внеском у сучасну дослідницьку парадигму, що демонструє взаємозв’язок між вивченням мови та професійною підготовкою у сфері юридичної освіти. Метою статті є аналіз поняття комунікативної компетентності як ключового елемента професійної підготовки студентів-правників, виокремлення її складових компонентів та співвіднесення їх зі специфікою юридичної освіти, а також надання методичних рекомендацій щодо їх формування. Означений підхід дає можливість забезпечити майбутніх фахівців необхідними навичками у сфері міжнародної юридичної комунікації. Важливим і водночас непростим шляхом розвитку іншомовного комунікативного потенціалу студентів є використання автентичних матеріалів та професійно орієнтованих тем у навчальному процесі. Однак попри очевидні переваги такого підходу, зокрема підвищення мотивації студентів, викладач має забезпечити належне структурування завдань та адаптувати їх до потреб і рівня підготовки аудиторії. Для ефективного використання на заняттях з іноземної мови рекомендовано такі джерела правового змісту: JURISTnews, Law360, Law Society Gazette, база даних ЄСПЛ.У дослідженні також окреслено перспективні напрями подальших розвідок, зокрема практичне спостереження та оцінювання завдань, орієнтованих на розвиток компетентності студентів у багатокультурному та професійному середовищах.

Посилання

1. Баб’як Ж., Джиджора Л., Перенчук О. Використання матеріалів на заняттях ESP: Автентичні завдання чи традиційні підручники. Освітні обрії. 2019. № 1(48). С. 12–16.
2. Грачова І., Дубініна О., Буленок С. Інтеграція автентичних текстів у навчальний процес з англійської мови у закладах вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. Вип. 83. Т. 2. C. 252–258.
3. Лещенко Г.А. Засоби формування іншомовної комунікативної компетентності у фахівців з права: практичний аспект. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2024. № 214. C. 392–396. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-392-396
4. Полякова Г.П. Контекстний підхід у викладанні іноземних мов як чинник формування конкурентоспроможності майбутніх юристів. Наука і освіта. 2015. № 6. С. 110–114.
5. Про застосування англійської мови в Україні : Закон України від 04.06.2024 № 3760-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#Text
6. Юхно Н.В. Суть та структура іншомовної комунікативної компетентності фахівців. Наукові записки кафедри педагогіки. 2022. № 51. С. 113–120.
7. Balanaieva, O., Mamonova, O., Khuda, N., Hupka-Makohin, N., & Morozovska, L. Formation of foreign language communicative competence of future lawyers. RevistaEduweb. 2023. № 17(2). Р. 89–100. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.8
8. Bhatia V.K. Analysing genre: Language use in professional settings. London: Longman. 1993.
9. Fry, H., Ketteridge, S., & Marshall, S. (Eds.). A handbook for teaching and learning in higher education: Enhancing academic practice. 3rd ed. Routledge. 2009.
10. Liuolienė, A., Metiūnienė, R. Legal English and Adapted Legal Texts. SANTALKA: Filologija, Edukologija. 2012. № 20(1). P. 56–64.
11. Nypadymka A., Danchenko L. Understanding and fostering motivation in law students studying English as a foreign language. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 70. Т. 2. С. 297–303.
12. Shramko, R., Rakhno, M., Mokliak, V., & Mokliak, O. Роль іншомовної комунікативної компетентності у формуванні професійно зорієнтованої комунікації майбутніх бакалаврів права: виклики сьогодення. Витоки педагогічної майстерності. 2022. № 30. С. 204–210. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270682
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Литвиненко, Г. М. (2025). ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ПРАВА НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 138-143. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-18
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ