НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ З ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

  • Н. В. Тягло Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0009-0002-1450-0789
Ключові слова: науково- дослідницька діяльність, професійна компетентність педагога, післядипломна освіта, дослідницькі методи

Анотація

У статті здійснюється аналіз науково-методичних засад розвитку професійної компетентності вчителів з організації науково-дослідницької діяльності школярів. Розглянуті компоненти професійної компетентності вчителів: 1) ціннісно-мотиваційний, який відображає систему його професійних установок, цінностей, інтересів; 2) когнітивний, який містить систему різнорівневих професійних знань вчителя як орієнтаційної, інформаційної основи його діяльності; 3) конструктивний, що включає систему когнітивних, метакогнітивних, науково-дослідницьких, проєктувальних, дидактичних, комунікативних та організаційних умінь;4) рефлексивний, який визначається здатністю вчителя аналізувати результати власної педагогічної і дослідницької діяльностей. Зазначено, що зміст професійної компетентності вчителів з організації науково- дослідницької діяльності школярів визначається трьома провідними ролями фахівця: власне вчитель, науковець і наукових керівник. Розвиток професійної компетентності вчителів з організації науково-дослідницької діяльності школярів забезпечується реалізацією у системі післядипломної педагогічної освіти спеціальних принципів (контекстності; особистісного цілепокладання; продуктивності; метапредметності; ситуаційності та супроводу; створення особливого освітнього середовища; освітньої рефлексії; занурення у дослідницьку діяльність; пріоритету діяльнісних, проблемних і дослідницьких методів; психологічного комфорту та підтримки психосоціального благополуччя педагогів) та спеціально організованих організаційно-педагогічних умов (спрямування змісту післядипломної педагогічної освіти на усвідомлення вчителями сутності науково-дослідницької діяльності школярів, методів її організації та супроводу, а також на опанування ними дослідницькими методами навчання; формування особистого досвіду науково-дослідницької діяльності вчителів; створення у закладі післядипломної освіти та у закладах загальної середньої освіти загалом збагаченого дослідницького середовища).

Посилання

1. Антонова О.Є. Залучення старшокласників до науково-дослідної діяльності МАН як засіб розвитку їх дослідницьких здібностей. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики : зб. наук.-метод.праць. Житомир : ФІОП Левковець, 2014. С. 56–75.
2. Васильєва С.О. Основи організації науково-дослідної діяльності учнів у загальноосвітньому навчальному закладі. Проблеми фізичного виховання і спорту. 2019. № 12. С. 22–26.
3. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text
4. Карпова Л. Дослідницька компетентність вчителя нової української школи. Молодь і ринок. 2019. № 1(168). С. 85–89.
5. Ковбасенко Л. І. Методика діяльності в Малій академії наук України : метод. посіб. К. : Інформ. системи, 2008. 213 с.
6. Максимович О. Професійна підготовка майбутніх педагогів для діяльності з обдарованими дітьми. Освіта та розвиток обдарованої дитини. 2014. № 2(21). С. 15–17.
7. Особливості реалізації особистісного потенціалу обдарованих учнів під час навчання в умовах воєнного стану : методичні рекомендації / К. А. Андросович, Л. І. Ткаченко, М. М. Міленіна. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2023. 42 с.
8. Педагогічний супровід наукової освіти : методичні рекомендації /Л. В. Горбань, А. В. Малиношевська. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024. 72 с.
9. Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (Затверджений Наказ МОН Україні №1225 від 29.08.2024). URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho- standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
10. Семенова Р.О., Корольов Д.К. Теоретико-методологічні основи розробки системи підготовки педагогів до роботи з обдарованими дітьми і молоддю. Актуальні проблеми психології. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v6/i9/3.pdf
11. Тягло Н.В. Підготовка вчителів у системі післядипломної освіти до організації науково-дослідницької діяльності учнів: теоретико-методичний аспект : монографія. Дніпро : ФОП Обдимко О.С., 2021. 210 с.
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Тягло, Н. В. (2025). НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ З ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ . Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 168-173. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-22
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ