ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ КІБЕРСУЇЦИДУ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ

Ключові слова: кіберсуїцид, Інтернет, соціально- педагогічна профілактика, підлітки, «групи смерті», самогубство, цифрове середовище, ризики

Анотація

У сучасних умовах цифровізації суспільства проблема профілактики кіберсуїциду серед підлітків залишається надзвичайно актуальною. Із поширенням цифрових технологій та активністю підлітків у віртуальному просторі ризик суїцидальних тенденцій посилюється через кібербулінг, низьку цифрову грамотність, доступ до шкідливої інформації та недостатню підтримку з боку дорослих. Кіберсуїцид як нове соціально- негативне явище становить реальну загрозу для психічного здоров’я та життя молоді, тому вимагає комплексного дослідження та раннього втручання.У статті розглянуто сутність та зміст кіберсуїциду, його співвідношення з класичним поняттям суїциду, зокрема з урахуванням специфіки підліткового віку, чинники, що сприяють формуванню кіберсуїцидальної поведінки у підлітків. Проаналізовано зміст та засоби соціально- педагогічної профілактики кіберсуїциду серед підлітків як в Україні, так і за кордоном. Вітчизняні дослідження вказують на дефіцит системної роботи з учнівським контингентом, обмеженість цифрових ресурсів та практик, спрямованих саме на суїцидальні ризики, на відміну від кібербулінгу, насильства чи агресії. Європейські та американські практики профілактики кіберсуїциду мають ширший спектр: програми медико-психологічного скринінгу, онлайн-гарячі лінії підтримки, інтерактивні освітні курси з формування стійкості, цифрової безпеки, розвитку емоційної компетентності; робота мультидисциплінарних команд. Визначено, що в Україні велика увага приділяється шкільному освітньому середовищу, формам класних та позакласних заходів, вихованню цінностей, емпатії, формуванню безпечного середовища; а міжнародні моделі часто краще інтегровані із цифровими платформами, використовують аналітику для виявлення ризиків, мають сталі механізми реагування. Наведено результати опитування підлітків, спрямованого на виявлення тенденцій та чинників ризику схильності до кіберсуїциду.

Посилання

1. Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення. Методичні рекомендації / В.Л. Андрєєнкова та ін. Київ, 2017. С. 21–33. URL: http://surl.li/dvuew
2. Бугайова Н.М. Особливості розвитку суїцидальної поведінки у періоди вікових криз. Актуальні проблеми психології. Київ, 2016. С. 83–93. URL: http://surl.li/difrs
3. Лубінець І.Г., Толочко Г.В. Кіберсуїцид серед неповнолітніх: стан, тенденції, шляхи запобігання. 2019. С. 176–179. URL: http://surl.li/dhyxm
4. Оранюк Б.Ю. Вікові особливості підлітків у контексті формування інформаційної культури в мережевому спілкуванні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 1(55). С. 283–291. URL: https://surl.li/rubyhb
5. Ортинська Н.В. Деструктивний вплив Інтернету на неповнолітнього. IT-право: проблеми та перспективи розвитку в Україні : збірник матеріалів ІІ міжнародної конференції, м. Львів, 17 листопада 2017 р. Львів : Львівська політехніка, 2017. С. 142–148. URL: https://surl.li/hytiea
6. Павленко С.О. Тактика запобігання доведенню неповнолітніх до самогубств через соціальні мережі (Інтернет-спільноти): сучасні реалії та зарубіжний досвід. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 11. С. 217–225. URL: https://surl.li/bluwzr
7. Хомчук О.П., Пономаренко Т.І. Особливості психоемоційних станів підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2024. Вип. 1. С. 109–112. URL: https://surl.li/jvapue
8. Швець Д.В., Федоренко О.І., Доценко В.В. Методичні рекомендації щодо формування безпечної поведінки дітей у соціальних мережах. Харків : ХНУВС, 2021. 45 с. URL: http://surl.li/llqwj
9. Law «Children’s Internet Protection Act». URL: www.fcc.gov/consumers/guides/childrens-internet-protection-act
10. National White Collar Crime Center (NW3C). URL: www.nw3c.org
11. Jugendschutz. URL: www.jugendschutz.net
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Лещенко, О. Г., & Тимчишин, І. В. (2025). ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ КІБЕРСУЇЦИДУ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 193-198. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-26
Розділ
РОЗДІЛ V. СОЦІАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА