РОЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ФОРМУВАННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Анотація
У статті досліджується роль української дитячої літератури у формуванні національної ідентичності молодших школярів на сучасному етапі розвитку українського суспільства, що характеризується посиленням уваги до національного самовизначення, збереження культурної спадщини та утвердження ідентичності в умовах глобалізації й воєнної агресії. Особлива увага приділяється віковим особливостям дітей 6–10 років, для яких цей період є сенситивним у становленні емоційно- ціннісної сфери та базових моральних орієнтирів.Автор підкреслює, що через художнє слово дитяча література не лише знайомить дітей із національною культурою, мовою, традиціями, а й активізує їхню емоційну сферу, пробуджує почуття гордості та належності до українського народу. У статті проаналізовано філософські, психологічні та педагогічні аспекти національної ідентичності, зокрема в працях українських і зарубіжних науковців, що забезпечує комплексний підхід до проблеми.Практичне дослідження проведено на базі 3-го класу уманської гімназії, де експериментально вивчали початковий рівень національної свідомості дітей та вплив рекомендованих літературних творів на її формування. Застосовано різноманітні методи: анкетування, інтерв’ю, творчі завдання, читання з емоційною інтонацією, рольові ігри, обговорення сімейних традицій.Отримані результати засвідчили позитивну динаміку у розвитку національної ідентичності, зростання інтересу до культури й історії України. Автор наголошує, що інтеграція дитячої літератури у навчальний процес початкової школи є ефективним засобом національно- патріотичного виховання і має стати пріоритетом освітньої політики для збереження культурної спадщини та зміцнення національної самосвідомості молодого покоління.
Посилання
2. Демченко В. Класифікація педагогічних засобів формування національної ідентичності молодших школярів. Молодь і ринок. 2023. № 10. С. 149–155.
3. Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (13.12.2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
4. Журба К.О. Проблема формування національної ідентичності зростаючої особистості в умовах розбудови незалежної України. Матеріали методологічного семінару НАПН України. 2021. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-17-6visnyk.naps.gov.ua
5. Журба К.О. Формування національної ідентичності зростаючої особистості в умовах воєнного стану: досвід експериментальної реалізації. Доповідь від 2023 року. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5123.
6. Кіндратець О., Сергієнко Т. Національна ідентичність як умова збереження та зміцнення державного суверенітету. Вісник Маріупольського державного університету. Серія «Історія. Політологія». 2023. № 35–36. С. 78–89.
7. Кіян О. Формування національної ідентичності учнівської молоді як умови консолідації українського суспільства в реаліях сьогодення. Нова педагогічна думка. 2023. № 1(113). C. 86–92.
8. Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України (06.06.2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12
9. Пометун О.І. Актуальні питання формування національної ідентичності учнів у процесі здобуття громадянської та історичної освіти. Висновки з доповіді на семінарі НАПН України. 2023. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5116 visnyk.naps.gov.ua
10. Типова освітня програма для 1–4 класів ЗЗСО (2020). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi
11. Філіпчук О. Формування національної ідентичності особистості як педагогічна проблема. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2024. № 2(12). С. 48–55. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315009 ppsh.udpu.edu.ua

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 






