ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ
Анотація
У статті досліджено сутність поняття «інформаційно-цифрова готовність» учителя технологій, схарактеризовано її структуру та особливості формування засобами цифрових освітніх ресурсів. Інформаційно- цифрову готовність учителя технологій доцільно розглядати як інтегральну характеристику педагога, що визначає здатність до безпечного та ефективного використання цифрових технологій та цифрових освітніх ресурсів для розв’язання професійно орієнтованих завдань в умовах віртуальної комунікації та мережевої взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу. Структура інформаційно-цифрової готовності вчителя технологій визначається педагогічними особливостями роботи у цифровому освітньому просторі. До основних структурних компонентів інформаційно-цифрової готовності належать інформаційна грамотність, комп’ютерна грамотність, медіаграмотність, комунікаційна грамотність, технологічна грамотність.Важливими умовами формування інформаційно-цифрової готовності майбутнього вчителя технологій є створення відповідного цифрового освітнього середовища, а також системне застосування сучасних цифрових освітніх ресурсів у процесі навчання професійно орієнтованих дисциплін.Використання дидактичних можливостей різних видів цифрових освітніх ресурсів забезпечує візуалізацію навчальних відомостей, доступ до різних видів інформації, комп’ютерне моделювання об’єктів (процесів, явищ) пізнання, використання віртуальної і доповненої реальності, STEM-технологій та ін. У професійній підготовці майбутніх учителів технологій можуть успішно використовуватися такі види цифрових освітніх ресурсів: електронні бібліотеки, електронні наочні посібники, електронні енциклопедії, репетитори-тренажери, мультимедійні навчальні посібники, віртуальні лабораторії та ін. Цифрові освітні ресурси можна успішно використовувати на різних етапах заняття: під час вивчення нової теми, закріплення навчальних відомостей, організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів, перевірки й оцінювання рівня навчальних досягнень здобувачів освіти та ін.Використання цифрових освітніх ресурсів не має бути відокремленим, а гармонійно доповнювати традиційний процес навчання.
Посилання
2. Воронкова В.Г., Нікітенко В.О. Філософія цифрової людини і цифрового суспільства: теорія і практика : монографія. Запоріжжя : Гельветика, 2022. 460 с.
3. Дробін А.А. Класифікація цифрових освітніх ресурсів як засіб уточнення їх практичного цільового призначення. Наукові записки Центральноукраїнського державного університету ім. Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 201. С. 77–81.
4. Дущенко О.С. Формування готовності майбутнього вчителя інформатики до застосування Інтернет-технологій у професійній діяльності : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2019. 296 с.
5. Кириченко В.В. Особистість у сучасному інформаційному суспільстві : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2020. 245 с.
6. Кобзар Н.В. Поняття «компетентність», «компетенція» і «готовність до діяльності» в сучасній освітній парадигмі. Науковий вісник Донбасу. 2010. № 3. URL: https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN11/index.htm
7. Кудлай В.О. Цифрова грамотність особистості в контексті розвитку інформаційного суспільства. Вісник Маріупольського державного університету. Серія «Філософія, культурологія, соціологія». 2015. Вип. 10. С. 97–104.
8. Лапінський В.В. Електронні освітні ресурси – дидактичні вимоги і класифікація. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. 2013. С. 214–218.
9. Нищак І.Д. Використання інформаційних технологій у графічній підготовці майбутніх учителів трудового навчання. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2007. Вип. 45. С. 83 – 87.
10. Овчарук О.В. Моніторинг готовності вчителів до використання цифрових засобів під час війни в Україні. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023. Т. 98. № 6. С. 52–65.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 






