НЕБЕЗПЕКИ КУЛЬТУРИ ТА СПОКУСИ НАЦИЗМУ В РОМАНІ В. ҐЕССА «ТУНЕЛЬ»

  • М. А. Нестелєєв
  • О. О. Тищенко
Ключові слова: історія, постмодернізм, політика, література, ескапізм

Анотація

У статті проаналізовано проблематику постмодерністського роману Вільяма Ґесса «Тунель». Автори досліджують особливості провідної теми в романі – історії, яку письменник усебічно досліджує на прикладі подій у гітлерівській Німеччині. В. Ґесс показує, як культура підтримувала прихід нацистського режиму, окремо наголошує на ролі інтелектуалів, які покладали багато споді- вань на фюрера. В образі напівбожевільного професора Магуса Табора пись- менник виводить постать, подібну до філософа Мартіна Гайдеґґера, який був відповідальний за встановлення аморальної влади. Вільям Ґесс закликає до глобального переосмислення понять вини і невинності в контексті ХХ сто- ліття, адже офіцери лише «виконували накази», а лідери прагнули зміцнити велич держави. У романі також показано актуальність одвічного конфлікту Фауста і Мефістофеля, спокушеного і спокусника, шо дає змогу розширити розуміння гріховності, зважаючи на слабкість людської особистості під час протистояння авторитету і владі. «Банальність зла» у ХХ столітті досягла просто антигуманістичного рівня, що, на думку Вільяма Ґесса, свідчить про завершення «проєкту Людина» і початок постлюдської доби, а це вимагає докорінної переоцінки всіх цінностей. Водночас це свідчить про необхід- ність появи нової політичної сили, і тому головний персонаж роману, Вільям Фредерік Колер, пропонує всім інтелігентам об’єднатися в «Партію розчаро- ваної публіки». Звичайно, це ще одна з ознак того, що дедалі більшої попу- лярності набуває ескапізм, який у романі символізує безглузде і безцільне копання тунелю, яким потайки зайнятий Вільям Фредерік Колер. Вільям Ґесс подає досить песимістичний погляд як на людину, так і на соціум, адже останній неспроможний втримати індивіда від падіння у прірву зне- віри, гріха і рабського підкорення. Водночас письменник також говорить про «смерть роману» зокрема і мистецтва загалом, адже воно не міняє світ на краще, а лише притлумлює нашу активність і проповідує «мистецтво заради мистецтва», тобто, зрештою, теж є однією з форм ескапізму. Письменник показує, як людина в минулому сторіччі, пройшовши всі кола пекла, посту- пово втрачає віру в себе і натомість підпадає під мефістофельську спокусу силою, яку символізує тоталітарна ідеологія.

Посилання

1. Into “The Tunnel”: Readings of Gass’s Novel / Ed. by Steven G. Kellman, Irving Malin. Newark : University of Delaware Press, 1998. 172 p.
2. “The Tunnel” : A Casebook / Edited by H.L. Hix // Dalkey Archive. 2000. URL: http://www.dalkeyarchive.com/product/the-tunnel-by-william-h-gass.
3. Unsworth J. William Gass’s “The Tunnel” : The Work in Progress as Post-Modern Genre. Arizona Quarterly. Spring 1992. Vol. 48. № 1. P. 63–85.
4. Gass W. The Tunnel. New York : Alfred A Knopf, 1995. 653 p.
5. Barloon J. Götterdämmerung in the West : William Gass’s Little Big Novel. “The Tunnel” : A Casebook / Edited by H.L. Hix // Dalkey Archive. 2000. URL: http://www.dalkeyarchive.com/wp-content/uploads/2013/06/Barloon.pdf (дата звернення: 25.08.2020).
6. Gass W. Designing “The Tunnel” // Dalkey Archive Press website (Context № 18). URL: https://www.dalkeyarchive.com/designing-the-tunnel (дата звернення: 25.08.2020).
7. Nevala-Lee A. A 1995 Novel Predicted Trump’s America. The New York Times. July 12, 2019. P. 17–19.
8. Karl F.R. American Fictions: 1980–2000 : Whose America Is It Anyway? Bloomington : Xlibris, 2001. 536 p.
Опубліковано
2020-12-21
Як цитувати
Нестелєєв, М. А., & Тищенко, О. О. (2020). НЕБЕЗПЕКИ КУЛЬТУРИ ТА СПОКУСИ НАЦИЗМУ В РОМАНІ В. ҐЕССА «ТУНЕЛЬ». Мова. Література. Фольклор, 2(1), 136-142. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2020-1-2-18