СТАВЛЕННЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ЗАСОБІВ КАРАТЕ

Ключові слова: учні середнього шкільного віку, уроки фізичної культури, Нова українська школа, карате, мотивація, ставлення до уроків фізичної культури, навчальна програма з фізичної культури

Анотація

У статті (на матеріалі проведеного опитування) досліджується ставлення учнів середнього шкільного віку до занять фізичною культурою та спортом із застосуванням засобів карате в умовах Нової української школи. Проведений ґрунтовний аналіз дав змогу виявити рівень зацікавленості, активності та участі в уроках з фізичної культури, а також виявити чинники, які підвищують або, навпаки, знижують мотивацію до фізичних навантажень, до занять єдиноборствами, зокрема карате. Особливу увагу приділено аналізу мотиваційних факторів, що впливають на вибір школярами виду фізичної активності, а також вивченню бар’єрів, які стримують їх від участі в таких заняттях. На матеріалі статистичних даних обґрунтовано важливість упровадження елементів карате в систему фізичного виховання як ефективного засобу формування позитивного ставлення до активного способу життя, розвитку внутрішньої мотивації та зміцнення здоров’я. Зазначено, що регулярні тренування з карате сприяють не лише покращенню фізичних показників (сили, витривалості, координації), а й розвитку дисципліни, самоконтролю, відповідальності, витримки, що є надзвичайно актуальним у вихованні сучасного школяра. Актуалізовано потребу в оновленні змісту навчальної програми з фізичної культури, зокрема через упровадження нових і сучасних модулів, які відповідають інтересам молоді. Обґрунтовано, що карате в цьому контексті може стати ефективним інструментом підвищення залученості школярів, оскільки це активний, динамічний і водночас дисциплінувальний вид фізичної діяльності, що сприяє гармонійному фізичному та психологічному розвитку. Зроблено висновок про доцільність ширшого використання засобів карате в освітньому процесі, що сприятиме не лише фізичному удосконаленню школярів, а і їхньому всебічному розвитку, що відповідає сучасним вимогам до системи освіти.

Посилання

1. Щирба В.А. Проблема формування інтересу та мотивації до занять фізичною культурою старших школярів. Теорія та методика фізичного виховання. 2016. № 1. С. 16–22.
2. Васкан І., Розтока А. Стан і формування в школярів інтересу до фізичного виховання та спорту. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць. 2012. № 4 (20). С. 247–252.
3. Носарчук Л. Фізичне виховання та спорт як життєво необхідна потреба людини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць. 2011. № 2 (14). С. 62–64.
4. Семененко В. П., Теліус В. В. Фізичне виховання в концепції Нової української школи: проблематика і перспективи. Sport science spectrum. Науково-теоретичний журнал. 2024. № 1. С. 104–108.
5. Моїсеєв С. О. Сучасні підходи до проведення уроків фізичної культури в загальноосвітній школі. Педагогічний альманах. 2017. № 34. С. 62–71.
6. Моїсеєв С. О., Гузар В. М., Свирида В. С. (2021). Нова фізична культура у вимірах інновацій. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти. 2021. № 1. С. 91–94.
7. Методичний путівник Нової української школи: фізична культура: збірник методичних матеріалів / Качан О. А., Кудрявець Д. С., Вольвак М. О / За заг. ред. Качана О. А. Краматорськ : Відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2021. 62 с.
8. Цьось А. С. Особливості фізичного й психологічного компонентів здоров’я населення залежно від місця проживання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 3. С. 194–202.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Єланська, О. О. (2025). СТАВЛЕННЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ЗАСОБІВ КАРАТЕ. Фізичне виховання та спорт, (1), 52-58. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-06
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ