PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF BASKETBALL PLAYERS OF THE INITIAL TRAINING GROUP
Abstract
The article discusses the features of psychological support for young basketball players at the initial training stage. The basic methods of development of psychological stability, motivation and self-confidence, which are key factors of successful sports activity, are analyzed. Special attention is paid to the role of the coach in creating a favorable psychological climate, the use of self-regulation methods, the development of concentration and stress resistance in young athletes.The analysis of the scientific literature on the psychological support of basketball players of the first year of study testifies to the importance of specially organized training situations that simulate real game conditions in order to increase the adaptation of athletes to training and competitive activities.In the experimental study, the influence of psychological features on team interaction, determination of leaders and development of motivation in the team of young basketball players aged 7–8 years was studied. For the analysis, the psychogeometric test Susan Dellinger and the technique, “Motivation of success and fear of failure”, which allowed to identify the dominant psychological types of players, the level of motivation and their dynamics of change under the influence of psychological support, were used.The study was conducted on a sample of 26 athletes, divided into two equal groups of 13 people. The results of the experiment showed that in the experimental group there was an increase in the number of leaders and stabilization of the role distribution in the team. A decrease in the number of players with flexible, unstable role identification and the development of more pronounced leadership qualities was recorded. At the same time, there were no significant changes in the players in the control group.The obtained data confirm the importance of psychological support for the formation of effective team interaction, the development of leadership abilities and increasing overall motivation in the early stages of sports training. Formation of emotional management skills contribute to better realization of the potential of young men of primary school age during training. The obtained results can be used to improve approaches to the training process in youth basketball.
References
2. Воронова В. І. Психологія спорту : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2007. 298 с.
3. Волошок О. В. Психологічний аналіз проблеми тривожності особистості. Проблеми сучасної психології: зб. наук. пр. Кам’янець Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. 2010. № 10. С. 120–128.
4. Гейтенко В. В., Сорокін Ю. С. Вплив аеробіки на розвиток координаційних здібностей баскетболістів групи початкової підготовки. Фізичне виховання і спорт. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. № 1. С. 190–196.
5. Калошин В. Ф. Конформізм: сутність, причини, наслідки, шляхи подолання. Практична психологія та соціальна робота. Науково-практичний та освітньо-методичний журнал. Київ, 2007. № 3. С. 58–62.
6. Калюжна Є. М. Психологічні механізми особистісної тривожності у підліткового віці : автореф. дис. … канд. псих. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2008. 29 с.
7. Петренко В. Є. Психологічні чинники формування тривожності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів нового типу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Психологічні науки. 2014. № 44. С. 175–180.
8. Савченко О. В. Рефлексивна компетентність особистості : Монографія. Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2016. 596 с.
9. Сергієнко Л. П. Спортивний відбір: теорія та практика. У 2-х кн. Кн. 2. Відбір у різні види спорту. Тернопіль : навч. кн. Богдан, 2010. 784 с.
10. Халік О. О. Тривожність на початкових етапах професійного становлення особистості. Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. К-ПНУ ім. Івана Огієнка, Ін-т психології Г. С. Костюка АПН України. 2014. № 23. С. 663–676.
11. Харченко С. В. Соціальний інтелект і особливості сприйняття та переробки інформації. Наукові записки Національного ун-ту «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2009. № 12. С. 181–188.
ISSN (Print) 





