ОЗДОРОВЧЕ ПЛАВАННЯ В СИСТЕМІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ

Ключові слова: оздоровче плавання, фізична підготовленість, рухова активність, стабілізаційні вправи

Анотація

У статті подано результати педагогічного експерименту, спрямованого на дослідження ефективності оздоровчого плавання як засобу розвитку фізичної підготовленості дітей молодшого шкільного віку. У контексті актуалізації проблеми зниження рівня рухової активності серед дітей обґрунтовано доцільність систематичного залучення учнів до занять у водному середовищі, яке забезпечує унікальні умови для функціонального розвитку без надмірного навантаження на опорно-руховий апарат. У ході дослідження проаналізовано зміни основних показників фізичної підготовленості: швидкості, вибухової сили, координації та силової витривалості. Мета дослідження – обґрунтування й експериментальна перевірка ефективності занять оздоровчим плаванням у підвищенні рівня фізичної підготовленості дітей молодшого шкільного віку. Об’єкт дослідження – процес фізичного розвитку дітей у контексті організованих форм рухової активності. Предмет дослідження – зміни рівня фізичної підготовленості дітей під впливом занять оздоровчим плаванням. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури; педагогічне спостереження; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; математико-статистичні методи. Участь в експерименті взяли 60 дітей віком 7–9 років, поділені на контрольну й експериментальну групи. Остання протягом навчального семестру двічі на тиждень проходила 45-хвилинні заняття оздоровчим плаванням, зміст яких включав загальнорозвивальні вправи у воді, елементи дихальної гімнастики, вправи на ковзання, вправи з дошкою, плавання в різних положеннях тіла, пліометричні компоненти, а також ігрові й релаксаційні вправи. Статистичний аналіз динаміки показників у контрольній та експериментальній групах продемонстрував достовірну перевагу останньої за всіма критеріями (p<0,05), зокрема в розвитку силової витривалості (приріст на 28,8%), вибухової сили (на 7,9%) і швидкості (на 7,3%). Зроблено висновок, що заняття оздоровчим плаванням сприяють гармонійному розвитку фізичних якостей, поліпшенню постуральної стабільності, дихальної функції та координаційних здібностей дітей, а запропонована програма може бути рекомендована для впровадження в практику фізичного виховання в закладах освіти.

Посилання

1. Білов С.О., Тищенко В. О. Характеристика спеціальної фізичної підготовленості плавців 10–11 років на етапі попередньої базової підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я. 2024. № 3. С. 112–121.
2. Білов С.О., Тищенко В.О., Соколова О.В. Засоби і методи розвитку швидкісних здібностей плавців. Фізичне виховання та спорт. 2022. Т. 2. С. 67–74.
3. Cañas-Jamett R., Figueroa-Puig J., Ramirez-Campillo R., Tuesta M. Plyometric training improves swimming performance in recreationally-trained swimmers. Rev. Bras. Med. Esporte. 2020. Vol. 26. P. 436–440.
4. Furman Y.M., Hruzevych I.V. Improved general physical fitness of young swimmers by applying in the training process of endogenous hypoxic breathing techniques. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports. 2014. № 10. P. 57–62.
5. Jia C., Teng Y., Li J. Physical training system associated with strengthening of the core in young swimmers. Rev. Bras. Med. Esporte. 2022. Vol. 28. № 5. P. 561–564.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Філонов, С. І., Товстоп’ятко, Ф. Ф., & Оніщук, В. С. (2025). ОЗДОРОВЧЕ ПЛАВАННЯ В СИСТЕМІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ. Фізичне виховання та спорт, (1), 186-191. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-24
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ