ПЕДАГОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
Анотація
У статті розглянуто педагогічні орієнтири майбутніх учителів фізичної культури в контексті реалізації компетентнісного підходу в умовах реформування загальної середньої освіти згідно з концепцією «Нова українська школа» (НУШ). Обґрунтовано, що ключову роль у впровадженні компетентнісного навчання відіграє саме вчитель, від рівня його фахової підготовки залежить ефективність формування в учнів ключових компетентностей, передбачених державними стандартами.Мета – визначити змістові характеристик педагогічних орієнтирів майбутніх учителів фізичної культури щодо реалізації компетентнісного підходу. У дослідженні взяли участь здобувачі вищої освіти спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) НУФВСУ. Застосовано анкетування, методи теоретичного аналізу, узагальнення і математичної статистики (χ²-критерій). Результати. Отримані дані засвідчили, що більшість респондентів мають загальне уявлення про зміст ключових компетентностей, хоча трапляються розбіжності в інтерпретаціях їхнього функціонального призначення. Найвищу підтримку серед компонентів компетентності «інноваційність» отримало використання мультимедійного обладнання та цифрових ресурсів. Компетентність «навчання впродовж життя» переважно ототожнюється з розробкою індивідуальних оздоровчих програм. Формування громадянських і соціальних компетентностей пов’язується з участю в командних видах рухової діяльності й організацією активностей. Висновки. Узагальнені результати свідчать про необхідність удосконалення підготовки майбутніх учителів фізичної культури з урахуванням цифрових технологій, інноваційних методик і змістових акцентів компетентнісного підходу в освіті.
Посилання
2. Кучай О., Біда О., Кучай Т. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до групової взаємодії учнів. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 2 (20). С. 726–732. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-2(20)-726-732
3. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.
4. Павлова Ю. Інструмент для оцінювання формування громадянських компетентностей у процесі фізичного виховання: розроблення та валідизація анкети CCPE-10. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 3 (55). С. 21–30. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2021-03-21-30
5. Павлова Ю. Оцінювання грамотності у фізичній культурі дітей шкільного віку: основні підходи та інструменти. Науковий дискурс у фізичному вихованні і спорті. 2023. № 1. С. 47–57.
6. Согоконь О., Донець О. Підвищення професійної підготовки та впровадження моделі формування професійної компетентності сучасного вчителя фізичної культури. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. 2023. № 1. С. 13–21.
7. Сороколіт Н. Обґрунтування програми розвитку професійних компетентностей учителів фізичної культури в умовах нової української школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 7 (138). С. 118–123.
8. Ткачівська І., Серман Л., Серман Т. Педагогічні умови формування предметно-методичної компетентності в майбутніх учителів фізичної культури. Physical culture and sport: scientific perspective. С. 66–72. http://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).122
9. Трачук С., Дєдух М., Воробйов М., Голуб В., Чень Ханьлінь. Фізична компетентність китайських учнів 8–9-х класів грамотності у фізичній культурі і спорті. Олімпікус. 2024. № 2. С. 199–205. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.25
10. Трачук С., Дєдух М., Бричук М., Іванік О., Єфанова В., Енчень В. Складові фахової кваліфікації вчителів фізичного виховання Китаю. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2024. Вип. 29 (2). С. 98–103. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024.29(2).98-103
11. Aleksіeіenko-Lemovska L. Methodological competence development of preschool. teachers in the system of continuous education. Scientific Journal of Polonia University. 2022. Vol 53. № 4. P. 9–208.
12. Tkachenko L., Kushevska N., Kabysh M. Evaluating Future Teacher Competencies in the Face of Contemporary Global Challenges: A Comprehensive Analysis. Futurity Education. 2022. № 3 (2). Р. 105–118. https://doi.org/10.57125/FED.2023.06.25.069

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 





