PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR DEVELOPMENT OF STUDENTS’ FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE

Keywords: anxiety, state anxiety, memorisation, “Flipped” learning, Mind Maps, foreign languages learning, students of non-linguistic study-fields

Abstract

The formation of students’ foreign language competence is associated with certain psychological factors that can inhibit the learning process and demotivate students during their studies, and psychological and pedagogical conditions that are able to adjust and improve the process of formation of foreign language competence. Defining, studying and generalising the nature and methods that consider the influence of psychological factors on the process of learning a foreign language and the formation of foreign language competence will contribute not only to a deeper understanding of these processes, but also to results improvement. The article analyses the research into the impact of teaching methods and forms of class activities employed by taking into account the psychological factors of foreign language competence formation on the quality of lexical competence as a component of foreign language competence in university students of non-linguistic study fields. The hypothesis that the creation of appropriate psychological and pedagogical conditions taking into account the psychological factors within the educational process and the use of the method of "flipped" learning and Mind mapping in the process of learning a foreign language reduce the level of state anxiety and improves academic performance and learning outcomes, was supported by positive research findings. The students from the experimental group, who processed the study material on the terms of “flipped” learning, as well as worked on creation of their own Mind maps based on thematic lexical material, demonstrated reduced state anxiety and better acquisition of material. As a result, it was found that the decrease in the level of state anxiety in students of the control group on average was only 2.41, while the experimental group showed 10.22, which is significantly higher. Furthermore, the average test score of the students from the experimental group was higher by 0.6 points, which indicates a better overall level of mastery of lexical material and the formation of lexical competence as part of the foreign language competence of university students of non-linguistic study fields. According to the results of the study, it can be concluded that the use of Mind maps during foreign language classes and the exposure to “flipped” learning will help reduce state anxiety and improve memorisation and retrieval of the lexical material. Thus, it will increase the efficiency of learning and effectiveness in forming both lexical competence and foreign language competence of university students of non-linguistic study fields.

References

1. Орлова Н.В. Концепт тривожності як психологічний атрибут вивчення іноземної мови. Мовна особистість: лінгвістика і лінгводидактика. Київ-Черкаси, 2020. Вип. 5. С. 322-325.
2. Spielberger C. D. Anxiety: Current trends in theory and research. N.Y., 1972. Vol. 1. 268 p.
3. Horwitz, E. Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 2001, 21, 112-126. doi:10.1017/S0267190501000071
4. Hymes, D. On Communicative Competence. C.J. Brumfit and K. Johnson (Еds.). The Communicative Approach to Language Teaching. London, 1979. P. 5-27
5. Глуховська Н.А. Формування іншомовної компетенції студентів технічних спеціальностей ВНЗ України аграрного профілю. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2016. Вип.1. Електронний ресурс. Режим доступу: http://journals.uran.ua/apppfo
6. Онуфрієва І.Л., Онуфрієва Л.А. Психологічні особливості формування іншомовної комунікативної компетенції у студентів – майбутніх випускників немовних спеціальностей ВНЗ. Проблеми сучасної психології. Кам’янець-Подільській, 2011. Вип. 12. С. 727-739.
7. Пантелєєва О.О., Малєєва Т.Є. Формування іншомовної комунікативної компетенції студентів немовних спеціальностей. Духовність особистості: методологія, теорія, практика. Сєверодонецьк, 2019. № 1(88). С. 132-142.
8. Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. 2-е изд. М.: Просвещение, 1991. 223 с.
9. Eysenck, M. W. Anxiety, learning, and memory: A reconceptualization. Journal of Research in Personality, Volume 13, Issue 4, 1979, P. 363-385, https://doi.org/10.1016/0092-6566(79)90001-1
10. MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. The Subtle Effects of Language Anxiety on Cognitive Processing in the Second Language. Language Learning, 1994, 44, 283-305. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01103.x
11. Brame C.J. Flipping the classroom. Vanderbilt University Center for Teaching. URL: https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom
12. Buran A., Filyukov A. Mind Mapping Technique in Language Learning. Proceedings Social and Behavioral Sciences, 2015., Vol. 206, 215-218 pp. Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.researchgate.net/publication/283983705_Mind_Mapping_Technique_in_Language_Learning
13. Orlova N.V. Efficiency of Mind Mapping for the Development of Speaking Skills in Students of Nonlinguistic Study Fields. Освіта і наука. Науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2017. № 6. C. 151-161
14. Прошьянц Н.А. Формирование иноязычных лингвистических компетенций в профессиональном дискурсе. Научно-исследоват. работа. 2010, 3. с. 34-38
15. Прудникова Н.Н. Педагогическая технология формирования иноязычной компетенции студентов неязыковых вузов: автореф. дис. … доктора пед. наук:13.00.01. Саратов, 2007. 20 c.
16. Федоренко Ю.П. Формування у старшокласників комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Луцьк, 2005. 20 с.
17. Шавровська Н.В. Використання синергетичного підходу у діяльності викладача вищого навчального закладу. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Хмельницький, 24-25 квітня. 2014 р. Хмельницький, 2014. С. 125-126.
18. Left Brain vs. Right Brain Function in Learning. URL: http://funderstanding.com/brain/left-brain-vsright-brain-function-in-learning/
Published
2021-10-07