PSYCHOLOGICAL PORTRAIT OF A RESPONSIBLE PERSONALITY THROUGH THE EYES OF ADOLESCENTS FROM DYSFUNCTIONAL FAMILIES

Keywords: responsibility, responsible personality, adolescents from dysfunctional families, dysfunctional factor, dysfunctional family, pedagogically incompetent family, immoral family, antisocial family, conflict family, diffuse level of understanding, content analysis

Abstract

The article highlights results of an empirical study aimed at studying features of the notions of responsibility in adolescents from dysfunctionalfamilies. It has been reasoned that without responsibility, a key moral quality of a person whichin adolescence initiates the desire to know own personality, to be critical of actions from the point of conscience, future, ideals, a full-fledged life scenario can not be realized.The essence of the “responsibility”concept as an integrative quality of a personality, which reflects moral and psychological orientation of a person, own ability to act and willingness to be responsible for the consequences of their own actions, especially to their own conscience, has been revealed.The notion of the“dysfunctional family”concept as an unfavorable center for the formation of a child's personality due to the loss of compensatory educational opportunities, has been analyzed.The attitude to the child has been substantiated as a key criterion for determining the level of welfare / dysfunction of the family.Forthe experimental study, dysfunctional families have been divided into groups: pedagogically incompetent, immoral, antisocial, conflict.Based on the key criterion the factors of distress and their influence on the formation and development of an adolescent child have been analyzed.As a result of the content analysis – main method of theempirical research, it has been recognized that adolescents from dysfunctional families have a predominantly diffuse idea of responsibility, which is characterized by narrow-semantic cognitive orientation, confusion and superficiality. A group of adolescents who do not orient within the semantic boundaries of the responsibility concepthas been singled out.It has been assumed that the low level of formation of ideas about responsibility in adolescents from dysfunctional families is caused by underdevelopment of verbal and logical thinking due to pedagogical neglect, as well as due to unfavorable conditions of intrafamily interaction, which negatively affects the formation of valuesemantic sphere of adolescents.It has been concluded that in order to eliminate deficienciesin understanding of adolescents from dysfunctionalfamilies of ideas about responsibility, it is necessary to conduct a comprehensive empirical study. This study will deepen knowledge about the psychological features of responsibility in children of the relevant social category and will help to direct the vector of psychological and correctional work on the formation of such an integrative personal quality as responsibility.

References

1. Брецко І.І., Гольцапфел Ю.О. Особливості виховання та формування відповідальності у важковиховуваних підлітків. Наука майбутнього: збірник наукових праць студентів, аспірантів та молодих вчених. Мукачево: РВВ МДУ, 2018. С. 28-34.
2. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи: запискидет. психиатра: кн. для учителей и родителей. М.: Просвещение, 1988. 207 с.
3. Вовчик-Блакитна О.О. Сім’я як середовище розвитку дитини. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології iмені Г. С. Костюка Національної АПН України. 2012. Т. 7. Вип. 36. С. 103-112.
4. Горошнікова І.Г. Формування уявлень про обов’язки та відповідальність у дітей-сиріт підліткового віку в процесі правової соціалізації в умовах загальноосвітньої школи-інтернату. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. Педагогіка, соціальна робота. 2012. Вип. 15. С. 61-63.
5. Гурлєва Т.С. Гармонізація відповідальності в підлітків: теоретична модель: Психолог: Київ: Шкільний світ, 2018. № 13-14. С. 58-63.
6. Гурлєва Т.С. Психолого-педагогічні умови формування відповідальності у важковиховуваних підлітків: автореф. дис. …канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2015. 24с.
7. Калмикова Л.В. Вплив різних типів неблагополучних сімей на поведінку і розвиток підлітків. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету "Україна". 2010. № 2. С. 94-98. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2010_2_24. (дата звернення 02.07.2021).
8. Канішевська Л. В. Виховання відповідальності у старших підлітків у позаурочній діяльності. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Сер. Педагогіка,психологія,філософія.2016.Вип.39.URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_ped_2016_239_17. (дата звернення 11.07.2021).
9. Маковєєва С.В. Психологічні особливості розвитку відповідальності підлітків з неповних родин. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2012. Том. VІ. Вип. 8. С. 122-131.
10. Маковєєва С.В. Систематизація методів групової консультативної роботи з розвитку відповідальності підлітків з неповних родин. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології iмені Г. С. Костюка Національної АПН України. 2012. Т. 24. Ч. 6. С. 265-273.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pzpp_2012_24_6_36.(дата звернення 22.11.2019).
11. Мацуляк Л.А. Неблагополучні сім’ї як чинник негативної соціалізації у суспільстві неповнолітніх. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України.2010. Вип. 8. С. 682-691.
12. Сахарова В.Г. Ответственностькакличностный фактор и возможности ее диагностики: автореф. дис. …канд. психол. наук: 19.00.01. Харабовск, 2003. 23с.
13. Теняева О.В. Особенности ответственности подростков с девиантным поведением: автореф. дис. …канд. психол. наук: 19.00.01. Москва, 2011. 23 с.
14. Шевченко Н.Ф., Поталова С.В. Формування відповідальності у підлітків, які виховуються в інституційних закладах опіки. Психологічний журнал. 2020. Вип. 5. № 9. С. 334-348.DOI: https://doi.org/10.31108/1.2019.5.8
15. Яцеленко А.А. Виховання відповідальності у молодших підлітків шкіл-інтернатів у процесі комунікативних діалогів. Теоретичні питання культури, освіти та виховання: збірник наукових праць. КНЛУ. 2014. Вип. 49. С. 29-32.
Published
2021-10-07