FEATURES OF THE AGGRESSIVENESS MANIFESTATION IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE

Keywords: aggressiveness, aggression, anxiety, senior preschool age, psychological correction of aggression

Abstract

The article presents results of an empirical study of features of aggression manifestations in children of senior preschool age. The aggression of a preschool child has been characterized as a specific form of his or her actions, by which the child demonstrates advantages in strength or uses force over others. The dominant factors of formation of the aggressive behavior of preschool children have been determined: styles of family upbringing and system of family relations, microenvironmental factors (examples of an aggressive behavior demonstrated by adults, peers and television), physical conditions of the environment; age and individual psychological characteristics of an individual. Study of the aggression manifestation in preschool children by the scale of aggression has revealed the advantage of the verbal aggression over other types; physical and indirect aggression are less represented. It has been found that most of the studied preschoolers do not show aggression or only have a tendency to the aggressive behavior. The results of the study by the method of “Non-existent animal” has shown that most of the sample demonstrate a low level of aggression or do not demonstrate it at all. The smallest part of preschoolers has a high and very high level of aggression. The study of the aggression manifestation by the method of “Hand-Test” has shown that in most of the studied preschoolers there are no overt aggressive actions. However, in the third of the sample there have been diagnosed indicators above the norm, which mean a tendency to overt aggressive behavior, unwillingness to adapt to the social environment. Analysis of results by the “Anxiety Test” has shown that a significant part of preschoolers has medium and high levels of anxiety. A child’s anxiety can be a personal parameter that contributes to the manifestation of aggression. Theoretical approaches to the problem of a child aggression in modern foreign and domestic psychology, age characteristics of the older preschool age, as well as the results of an empirical research, have allowed to indicate the main directions and objectives of the psychological correction program to reduce and prevent aggression in senior preschool age children.

References

1. Бандура А., Уолтерс Р. Подростковая агрессия. М. : Апрель-пресс, 2000. 507 с.
2. Барченкова Н.И., Арсёнова М.А., Суворова Н.Н. К проблеме профилактики агрессивного поведения детей старшего дошкольного возраста. Концепт: научно-методический электронный журнал. 2013. Т. 3. С. 2671–2675. URL: http://e-koncept.ru/2013/53537.htm
3. Берковиц Л. Агрессия: причины, последствия и контроль. СПб. : Прайм – ЕВРОЗНАК, 2002. 512 с.
4. Бовть О. Б. Агресивні реакції та шляхи їх корекції в молодших школярів : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.07.00. К., 2001. 18 с.
5. Емоційний розвиток дитини (Збірник психол. тестів, програми тренінгу емоційної зрілості, тренув. вправи для дітей дошк., мол. шкіл. та підл. віку / упоряд. С. Максименко та ін.). К. : СПДФО О.П. Главняк : Мікрос. – СВС, 2004. 111 с.
6. Истратова О. Н. Диагностика и коррекция агрессивного поведения у детей дошкольного возраста : Дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 : Таганрог, 1998. 182 c.
7. Кононко О. Дитяча агресія: специфіка, причини виникнення, виховання вміння її долати. Нова педагогічна думка. 2019. № 3. С. 80-85.
8. Корытченкова Н.И. Влияние стилей семейных отношений на агрессивность личности ребенка : Дис. … канд. психол. наук : 19.00.01 : Новосибирск, 2000. 197 c.
9. Лоренц К. Агрессия (так называемое зло). М. : Litres, 2020.
10. Мицкан Т. С. Агресивна поведінка дітей дошкільного віку: причини виникнення та профілактика : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 ; Острог, 2013. 20 с.
11. Налчаджян А. Агрессивность человека. СПб. : Питер, 2007. 736 с.
12. Павелків В. Р. Проблеми агресії в зарубіжній літературі. Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. К. : Міленіум, 2004. Вип. 12. С. 115–118.
13. Румянцева Т.Г. Факторы, способствующие агрессии. Психология человеческой агрессивности / Под ред А.Е. Тарас. Минск : Карвест, 1999. С. 64-115.
14. Фрейд 3. Я и Оно. М. : Эксмо, 2019. 160 с.
15. Фурманов И. А. Агрессия и насилие : диагностика, профилактика и коррекция. СПб. : Речь, 2007. 480 с.
16. Шевченко Н. Ф., Ціник Я. Емпіричне дослідження проявів агресивності у дітей старшого дошкільного віку. The XIII International Science Conference «Development of modern science: theory, methodology, practice», March 18–19, 2021, Madrid, Spain. 221 p. Madrid: International Science Group, 2021. C. 201-204.
17. Cabello, R., Gutiérrez-Cobo, M. J., & Fernández-Berrocal, P. (2017). Parental Education and Aggressive Behavior in Children: A Moderated-Mediation Model for Inhibitory Control and Gender. Frontiers in psychology, 8, 1181. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01181
18. Mitrofan, O., Paul, M., Weich, S. et al. Aggression in children with behavioural/emotional difficulties: seeing aggression on television and video games. BMC Psychiatry 14, 287 (2014). https://doi.org/10.1186/s12888-014-0287-7
19. Orpinas P., Frankovski R. The Aggression Scale : A Self-Report Measure of Aggressive Behavior for Young Adolescents. Journal of Rarly Adolescents. 2001. Vol. 21. N. 1. P. 50-67.
20. Suurland, J., van der Heijden, K. B., Huijbregts, S. C. J., Smaling, H. J. A., de Sonneville, L. M. J., Van Goozen, S. H. M., et al. (2016). Parental perceptions of aggressive behavior in preschoolers: inhibitory control moderates the association with negative emotionality. Child Dev. 87, 256–269. doi: 10.1111/cdev.12455
Published
2021-10-07