ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ЧИННИК ВИБОРУ СТРАТЕГІЙ ВИРІШЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ КОНФЛІКТІВ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
Анотація
Метою дослідження є теоретичне обґрунтування психологічних особливостей впливу рівня емоційного інтелекту на вибір підлітками конструктивних або деструктивних стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях. Зʼясовано, що емоційний інтелект є багатокомпонентним психологічним конструктом, який охоплює здатність усвідомлювати, розуміти, регулювати та виражати емоції. Він має безпосередній вплив на ефективність міжособистісної взаємодії. Ключові його складники – саморегуляція та емпатія – відіграють визначальну роль у виборі підлітками стратегій вирішення конфліктних ситуацій. Уточнено, що підлітковий вік є сенситивним періодом для формування емоційного інтелекту, саме у цей час інтенсивно розвивається самосвідомість, зростає значущість міжособистісних стосунків і підвищується ймовірність виникнення конфліктів. В умовах війни ці процеси ускладнюються зовнішніми психотравмуючими чинниками: тривогою за власну безпеку та безпеку близьких, утратою звичного середовища, навчанням у нових обставинах тощо. Визначено особливості рівнів емоційного інтелекту.Зазначено, що високий рівень пов’язаний із переважним використанням конструктивних стратегій (співпраці, компромісу, діалогу), що дає змогу знижувати рівень напруги та зберігати психологічну стійкість у стресових обставинах. Низький рівень в умовах війни може сприяти посиленню деструктивної поведінки, соціальній ізоляції, конфронтації та труднощам адаптації. Розвиток емоційного інтелекту в підлітків слід розглядати як важливий ресурс психосоціальної підтримки молоді під час війни, який сприяє збереженню ментального здоров’я, розвитку резильєнтності та побудові здорових форм міжособистісної взаємодії.
Посилання
2. Бондарчук Д.П., Проскурка Н.М. Вплив емоційного інтелекту на вибір стратегії поведінки в конфлікті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія »Педагогіка. Психологія». 2022. Вип. 2(21). С. 90–96.
3. Вовченко О.А. Концептуалізація феномену емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку : монографія. Київ : ПП «ЮНІСОФТ», 2021. 450 с.
4. Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Київ : Vivat, 2023. 512 с.
5. Деревянко С.П. Емоційний інтелект як чинник соціально-психологічної адаптації особистості до студентського середовища : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05. Київ, 2009. 20 с.
6. Дубровинський Г., Дудкевич М. Особливості розвитку емоційного інтелекту в підлітковому віці. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Серія «Психологія». 2022. Вип. 1(15). С. 15–22.
7. Зязюн І.А., Клокар Н.І. Педагогіка: теорія та практика. Київ : Слово, 2012. 352 с.
8. Котлова Л., Зінченко М. Психологічні особливості конфліктних форм поведінки студентів із різним рівнем емоційного інтелекту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія »Психологічні науки». 2019. Вип. 8(53). С. 49–56.
9. Литвинчук Н., Смолінчук Л., Дараган А. Вплив психологічних чинників на конфліктну поведінку у підлітків. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка, Психологія». 2022. № 20. С. 87–100.
10. Ситнік С. Емоційні детермінанти подолання конфліктних ситуацій. Наука і освіта. 2023. № 1. С. 63–69.
11. Столяренко О.Б. Психологія особистості : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 280 с.
12. Яновська T. Психологічні особливості прояву конфліктної поведінки підлітків із різним рівнем самооцінки. Психологія і особистість. 2016. Вип. 1. С. 93–108.
13. Deutsch M. The Resolution of Conflict: Constructive and Destructive. New Haven : Yale University Press, 2006. 432 р.
14. Elias M.J., Zins J.E., et al. Promoting Social and Emotional Learning : Guidelines for Educators. Alexandria : ASCD, 2004. 175 р.
15. Gross J.J. Emotion Regulation: Conceptual and Practical Issues. Handbook of Emotion Regulation. 2nd ed. New York : Guilford Press, 2015. P. 3–20.
16. Kotsou I., Nelis D., Grégoire J., Mikolajczak M. Emotional Plasticity: Conditions and Effects of Improving Emotional Competence in Adulthood. Journal of Applied Psychology. 2011. Vol. 96(4). P. 827–839.
17. Kroger J. Identity Development: Adolescence Through Adulthood. 2nd ed. Thousand Oaks : Sage Publications, 2007. 288 p.
18. Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Emotional Intelligence: Theory, Findings, and Implications. Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15. № 3. P. 197–215.
19. Rahim M.A. Toward a Theory of Managing Organizational Conflict. International Journal of Conflict Management. 2002. Vol. 13. № 3. P. 206–235.
20. Rogers C.R. A Way of Being. Houghton Mifflin, 1980. 395 р.
21. Salovey P., Mayer J.D. Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990. Vol. 9(3). P. 185–211.
22. Steinberg L. Cognitive and affective development in adolescence. Trends in Cognitive Sciences. 2005. Vol. 9(2). P. 69–74.
23. Thomas K.W., Kilmann R.H. Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Palo Alto : CPP, 1974. 30 р.
24. Zimmermann G. Risk perception, emotion regulation and impulsivity as predictors of risk behaviours among adolescents in Switzerland. Journal of Youth Studies. 2010. Vol. 13(1). P. 83–99.
ISSN 




