ВИКОРИСТАННЯ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ІГОР, РОЗВАГ І ЗАБАВ У ДОЗВІЛЛЄВО-РЕКРЕАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

  • О. Д Шинкарьова Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-8034-1360
  • Н. Г. Шинкарьова Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0001-0609-8112
Ключові слова: дозвілля, рекреація, дозвіллєво-рекреаційна діяльність, активний відпочинок, гра, розвага, забава

Анотація

У сучасному суспільстві, де технологічний прогрес і глобалізація змінюють традиційні форми відпочинку, українські народні ігри, розваги й забави опиняються під загрозою зникнення. Ці традиційні форми активності, що є носіями унікальної культурної спадщини та сприяють фізичному й психоемоційному розвитку, недостатньо інтегровані в сучасну дозвіллєво-рекреаційну діяльність. Спадщина українського ігрового фольклору є надзвичайно багатою та різноманітною. Важливо відзначити, що зібрано понад 600 українських народних ігор, розваг і забав, які були задокументовані в різні епохи в Україні. Сучасні підходи до використання народних ігор спрямовані на інтеграцію традиційних практик у рекреаційні й освітні програми, що сприяють збереженню культурної спадщини та розвитку суспільства: проводяться тематичні фестивалі народних розваг, які не лише сприяють відродженню культури, а й стимулюють розвиток туризму, залучають місцеві громади до збереження традицій, підтримують місцеві ремесла та створюють унікальну платформу для взаємодії між поколіннями, залучаючи місцевих мешканців і туристів до участі в культурних обмінах і підтримання національних цінностей. У контексті дослідження проведено педагогічний експеримент зі здобувачами освіти Державного закладу «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» в кількості 85 осіб. На питання «З якими українськими народними іграми, розвагами й забавами ви знайомі?» більшість респондентів (46%) відповіли, що «не знайомі». На питання «Чи хотіли б навчитись українських народних ігор, розваг і забав?» 57% здобувачів відповіли позитивно. Тому необхідно впроваджувати українські народні ігри, розваги й забави в дозвіллєво-рекреаційну діяльність здобувачів в закладах вищої освіти. Підсумовуючи, можна зробити висновок, що інтеграція українських народних ігор, розваг і забав у дозвіллєво-рекреаційну діяльність має численні позитивні наслідки: фізичне й емоційне здоров’я; соціальна взаємодія; культурна спадщина; креативність та інновації тощо. Українські народні ігри, розваги й забави не тільки сприяють фізичному розвитку та психічному благополуччю, а й стають потужним інструментом для збереження культурної ідентичності і стимулювання соціальної єдності. Їх упровадження в сучасні дозвіллєво-рекреаційні програми є кроком до побудови здорового, креативного покоління.

Посилання

1. Бондар А., Томанек М. Менеджмент позашкільних навчальних закладів фізкультурно-спортивного напряму : монографія. Бидгощ : Товариство наукової мережі спортивного права, 2018. 156 с. URL: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/5514/monografia%20Bondar%20Tomanek.pdf?sequence=1.
2. Андрєєва О.В. Фізична рекреація : монографія. Київ : НВП Поліграфсервіс, 2014. 244 с.
3. Данилевич М.В. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Львівський держ. ун-т фіз. культ., Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Львів, 2018. URL: https://npu.edu.ua/images/file/ vidil_aspirant/dicer/D_26.053.01/dis_Danylevych.pdf.
4. Мулик К.В. Особливості рекреаційного туризму. Основи спортивного туризму в рекреаційній діяльності. 2016. С. 183–192. URL: file:///C:/Users/user/Downloads/80228-Текст%20статті-168826-1-10-20161017.pdf.
5. Гуска М.Б, Зубаль М.В., Гуска М.В., Мазур М.Й. Теорія і методика викладання рухливих ігор і забав : навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. 360 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/bitstream/handle/123456789/3858/Huska-M.B.-ta-in.-Teoriia-i-metodykavykladannia-rukhlyvykh-ihor-i-zabav.pdf.
6. Старков В.А. Ігри та розваги народні. Енциклопедія сучасної України / редкол. : І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. URL: https://esu.com.ua/article-13758.
7. Хлус Н., Петрикей О. Історія розвитку українських народних рухливих ігор: теоретичний аспект. Спортивні ігри. 2025. № 2 (36). С. 71–78. https://doi.org/10.15391/si.2025-2.09.
8. Гамма Т.В. Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності : методичні вказівки. Рівне : НУВГП, 2023. 30 с. URL: https://ep3.nuwm.edu.ua/27383/1/08-01-106M.pdf.
9. Шинкарьова О.Д., Отравенко О.В. Дозвіллєво-рекреаційна діяльність як складова здорового стилю життя студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 1 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)» : збірник наукових праць / за ред. О.В. Тимошенка. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2020. Вип. 3 К (123) 20. С. 484–489. ISSN 2311-2220.
10. Шинкарьова О.Д. Методика викладання сучасних фітнес-технологій : навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спец. «017 Фізична культура і спорт». Полтава : Видавництво ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2022. 106 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9477.
11. Шинкарьова О.Д. Формування готовності майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту до організації дозвіллєво-рекреаційної діяльност : дис. ... док. філософ. : 01 «Освіта/педагогіка» ; 015 «професійна освіта (за спеціалізаціями)» ; спеціалізація «Теорія і методика професійної освіти» / ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2021. Полтава, 2021. 320 с. http://hdl.handle.net/123456789/7847.
12. Shynkarova O. Preference diagnosis of applicants of higher education institutions for different kinds of leisure and recreational activities. Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian scientific journal. 2021. № 01 (29). URL: https://issn2391-4164. blogspot.com/p/13.html (accessed 10 January 2021). ISSN 2391-4165.
13. Otravenko O., Shkola O., Shynkarova O,, Zhamardiy V., Lyvatskyi O., Dmytro Pelypas D. Leisure and recreational activities of student youth in the context of health-preservation. Journal for Educators, Teachers and Trainers. JETT. 2021. Vol. 12 (3). S. 146–154. ISSN: 1989-9572146. DOI: 10.47750/jett.2021.12.03.014. URL: https://jett.labosfor.com/.
14. Shkola O.M., Fomenko O.V., Otravenko O.V., Donchenko V.I., Zhamardiy V.O., Lyakhova N.A., Shynkarova O.D. Study of the State of Physical Fitness of Students of Medical Institutions of Higher Education by Means of Crossfit in the Process of Physical Education. Acta Balneologica. Journal of the polish balneology and physical medicine association. 2021. T. LXIII. № 2 (164). S. 105–109. DOI: 10.36740/ABAL202102105.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Шинкарьова, О. Д., & Шинкарьова, Н. Г. (2025). ВИКОРИСТАННЯ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ІГОР, РОЗВАГ І ЗАБАВ У ДОЗВІЛЛЄВО-РЕКРЕАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Фізичне виховання та спорт, (1), 192-198. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-25
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ