ФІЗИЧНА ТА ФУНКЦІОНАЛЬНА ПІДГОТОВКА ПАУЕРЛІФТЕРІВ НА ПОПЕРЕДНЬОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ ТА СПОСОБИ ЇЇ ВДОСКОНАЛЕННЯ

Ключові слова: пауерліфтинг, розвиток сили, спеціальна фізична підготовка, методика тренувань, спортивна результативність, юні спортсмени, розподіл навантажень, періодизація тренувань, спортивна фізіологія, відновлення, індивідуалізоване тренування

Анотація

У статті розглядається розвиток силових здібностей у контексті пауерліфтингу – виду спорту, що має глибоке історичне та культурне підґрунтя. Автор наголошує на важливості раціонального планування та індивідуалізації тренувального процесу спортсменів високої кваліфікації, особливо на етапі спеціальної базової підготовки. Підкреслюється значення фізичного, технічного та психологічного складників, а також необхідність поєднання загальної та спеціальної фізичної підготовки з урахуванням сучасних науково-методичних підходів. У дослідженні окреслено поширені проблеми у підготовці пауерліфтерів віком 17–18 років, зокрема недостатній рівень загальної фізичної підготовленості, відсутність системної періодизації навантажень та нераціональна організація відновлення. Шляхом педагогічного експерименту за участю 14 юнаків (контрольна та експериментальна групи) оцінено ефективність нового розподілу тренувального навантаження: 20 % – загальна фізична підготовка (ЗФП), 80 % – спеціальна фізична підготовка (СФП). Результати показали, що такий підхід сприяє покращенню силових показників порівняно з традиційними методами. У статті також розглядається важливість вікової специфіки тренувань, гнучкого розподілу навантажень, застосування традиційних і нетрадиційних методів розвитку сили (включно зі спліт-системами та статодинамічними вправами). Акцент зроблено на необхідності комплексного підходу до підготовки спортсменів у класичному пауерліфтингу з урахуванням змін у регламенті змагань і зростання тренувального навантаження. Результати дослідження підтверджують доцільність упровадження науково обґрунтованої системи довготривалої підготовки пауерліфтерів з акцентом на профілактику травм, підвищення результативності та стабільний фізичний розвиток спортсмена.

Посилання

1. Бічкова А. Ю. Становлення національної федерації пауерліфтингу України. Інтеграційні питання сучасних технологій. 2017. Вип. 1. С. 244–247.
2. Капко І. О., Базаєв С. Г., Олешко В. Г. Пауерліфтинг : навчальна програма для ДЮСШ. Київ, 2013. 96 с.
3. Олешко В. Г. Силові види спорту: підручник. Київ : Олімпійська література, 2008. 288 с.
4. Платонов В. М. Система підготовки спортсменів в олімпійському спорті. Київ : Олімпійська література, 2015. Кн. 1. 680 с.
5. Стеценко А. І. Пауерліфтинг: теорія і методика викладання. Черкаси : Вид-во ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. 460 с.
6. Zatsiorsky V., Kraemer J. W., Fry C. A. Science and Practice of Strength Training. USA : Human Kinetics, 2020. 344 p.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Петелько, М. С., Азієв, Є., Марченко, Є. С., & Алєксанова, І. І. (2025). ФІЗИЧНА ТА ФУНКЦІОНАЛЬНА ПІДГОТОВКА ПАУЕРЛІФТЕРІВ НА ПОПЕРЕДНЬОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ ТА СПОСОБИ ЇЇ ВДОСКОНАЛЕННЯ. Фізичне виховання та спорт, (1), 370-375. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-48
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ