ОПТИМІЗАЦІЯ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ: КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ЗАВДАННЯ РІЗНИХ ТИПІВ ЗАНЯТЬ У СПОРТИВНІЙ ПІДГОТОВЦІ

  • С. І. Шинкарьов Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-1994-3087
  • П. Ю. Гордієнко Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-4614-3069
  • І. В. Янович Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-2538-5360
  • М. О. Андрєєв Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0006-0503-5124
Ключові слова: спортивна підготовка, завдання тренувальних занять, класифікація тренувальних занять, методи, фізична підготовка, психологічна підготовка, техніка, тактика

Анотація

У статті розглядаються основні завдання тренувальних занять у підготовці спортсменів, їх класифікація за панівною спрямованістю, а також особливості проведення навчальних, тренувальних, навчально-тренувальних і контрольних занять. Аналізуються методи досягнення поставлених цілей залежно від типу занять, що сприяє підвищенню ефективності спортивної підготовки. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні особливостей оптимізації тренувального процесу в спортивній підготовці. Тренувальний процес є складною і багаторівневою системою, що базується на науково обґрунтованих принципах розвитку фізичних, технічних, тактичних і психологічних якостей спортсменів. Важливим аспектом ефективної підготовки є чітка класифікація занять і їхня відповідність конкретним завданням. Визначення основних завдань тренувальних занять дає змогу забезпечити цілісний підхід до розвитку спортсменів, поєднуючи фізичне вдосконалення, технічну й тактичну підготовку з психологічною стійкістю й відновленням. Класифікація тренувальних занять за спрямованістю допомагає ефективно розподіляти навантаження, уникати перенавантажень і досягати оптимального результату на кожному етапі підготовки. Розподіл тренувального процесу на навчальні, тренувальні, навчально-тренувальні й контрольні заняття дає змогу систематично оцінювати рівень підготовленості спортсменів і коригувати тренувальні програми відповідно до їхніх індивідуальних потреб. Оптимальні шляхи вирішення поставлених завдань забезпечують ефективний розвиток спортсменів, використовуючи сучасні методики навчання, аналітичні підходи до контролю результатів та адаптивні форми тренувань. Успіх у спортивній підготовці залежить від раціонального планування тренувального процесу, чіткої структури занять і використання прогресивних методів навчання. Поєднання традиційних підходів із сучасними технологіями дає змогу підвищити рівень майстерності спортсменів і забезпечити їхню конкурентоспроможність у змагальній діяльності.

Посилання

1. Мудрик Ж.С., Добринський В.С., Деделюк Н.А. Теорія спорту : методичні рекомендації для студентів факультетів фізичної культури, спорту та здоров’я. Луцьк, 2018. 59 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/20009/1/teoriia_sportu.pdf.
2. Загальна теорія підготовки спортсменів : навч.-метод. посібник для студентів галузі знань 0102 «Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини» / А.О. Бурла, О.М. Бурла, Н.Б. Скачедуб, В.І. Гончаренко. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2017. 2-е вид., випр. і доп. 184 с. URL: https://sport.med.sumdu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/12/Бурла-А.О.-Загальна-фізична-підготовка-спортсменів-навчльний-посібник.pdf.
3. Кутек Т.Б., Вовченко І.І. Основи теорії і методики спортивної підготовки : навчальний посібник. Житомир : ЖДУ імені Івана Франка, 2022. 108 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/34475/1/посіб_ОТМСТ.pdf.
4. Костюкевич В. Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту) : навчальний посібник. Вінниця : Планер, 2014. 432 с.
5. Пітин М.П. Організаційно методологічні основи теоретичної підготовки у спорті : автореферат. Львів, 2015. 38 с.
6. Мунтян В.С. Питання оптимізації тренувального процесу спортсменів-єдиноборців шляхом індивідуалізації їх психологічної підготовки. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти. 2021. С. 9–15. URL: https://C:/Users/user/Downloads/224308-Текст%20статті-508529-1-10-20210202.pdf.
7. Товстоног О.Ф. Індивідуалізація підготовки спортсменів як основа досягнення високого спортивного результату. Молода спортивна наука України. 2010. Т. 1. С. 322–327. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/ server/api/core/bitstreams/ddbd9d80-b645-4b5c-bc3d-7575a5e770e1/content.
8. Долинний Ю.О. Загальна теорія підготовки спортсменів : навчально-методичний комплекс / Донбаська державна машинобудівна академія. Краматорськ, 2020. 132 с. URL: http://www.dgma.donetsk.ua/docs/ kafedry/fizv/NMKD/НМКД_«Загальна_теорія_підгот_спортсм_».pdf.
9. Гейтенко В.В. Теорія і методика дитячо-юнацького спорту : навчально-методичний комплекс / Донбаська державна машинобудівна академія. Краматорськ, 2020. 265 с. URL: http://www.dgma.donetsk.ua/docs/kafedry/ fizv/NMKD/НМКД_«Теорія_і_методика_дитячо_юнацького_спорту».pdf.
10. Гринь О.Р. Пcихологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2014. 233 с. URL: https://reposit.uni-sport.edu.ua/xmlui /bitstream/handle/787878787/2044/Текст%20пособ%20ПС(укр.язык).pdf?sequence=1&isAllowed=y.
11. Шинкарьов С.І., Шинкарьова О.Д., Полулященко Т.Л. Основні напрямки вдосконалення системи спортивного тренування. New Trends in Science and Technology: Global Challenges. Abstracts of the 53th International scientific and practical conference. Myśl Naukowa, Poland, Warsaw, 2023. P. 85–89. URL: https://el-conf.com.ua/wp-content/uploads/2023/07/Poland 060623-1.pdf.
12. Шинкарьова О.Д. Спеціальні принципи в системі підготовки спортсменів. Наука і освіта в глобальному та національному вимірах: виклики, загрози, перспективи розвитку : матер. ІІ Міжнародної науково-практичної конференції / Луганський нац. ун-т імені Тараса Шевченка. Полтава-Лубни-Миргород, 2023. С. 185–188. URL: https://drive.google.com/ drive/u/0/folders/1uDo5GgYsZLh1QX6Q51jWeVduFedDl9sV.
13. Шинкарьов С.І., Шинкарьова О.Д., Брусак О.М. Формування професійної майстерності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2024. № 4 (363). С. 34–40. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2024-4(363)-34-40. URL: http://visnyk. luguniv.edu.ua/index.php/vped/issue/view/47.
14. Шинкарьов С.І. Професійний спорт – спорт вищих досягнень. Фізична культура і спорт: сучасні аспекти та тенденції розвитку : тези доповідей V Регіональної студентської науково-практичної інтернет-конференції (7 травня 2024 р.) / гол. ред. О.Д. Шинкарьова. Полтава-Лубни : Навчально-науковий інститут охорони здоров’я і спорту ; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2024. С. 100–102. https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/ 123456789/10340.
15. Swan Justin. Training load and athlete well-being in university female hockey players during a congested tournament. Diss., University of Pretoria, 2020. 92 s. URL: http://hdl.handle.net/2263/78624.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Шинкарьов, С. І., Гордієнко, П. Ю., Янович, І. В., & Андрєєв, М. О. (2025). ОПТИМІЗАЦІЯ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ: КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ЗАВДАННЯ РІЗНИХ ТИПІВ ЗАНЯТЬ У СПОРТИВНІЙ ПІДГОТОВЦІ. Фізичне виховання та спорт, (1), 462-470. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-60
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ