ЕМПІРИЧНИЙ АНАЛІЗ ВІЗІЇ ПЕДАГОГІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ ЩОДО СТАНУ ТА ПЕРСПЕКТИВ STEM-ОСВІТИ
Анотація
У статті представлено емпіричний аналіз сприйняття вчителями природничих дисциплін Запорізької області стану та перспектив STEM-освіти. Дослідження проводилося із січня 2024 по березень 2025 р. методом дистанційного анкетування через Google Forms, охопивши 113 учителів закладів загальної середньої освіти під час підвищення кваліфікації у Запорізькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти.Анкета охоплювала три блоки: демографічні характеристики та умови роботи вчителів, стан STEM-освіти та її функціонування в особливих умовах включно з воєнним періодом. Дані оброблено у Microsoft Excel. Результати показують високий рівень обізнаності вчителів щодо STEM-концепції, 81,4% інтегрують елементи або мініпроєкти STEM в освітній процес. Водночас активна участь у шкільних та позашкільних STEM-заходах залишається обмеженою (41,6% та 30,1% відповідно).Учителі відзначають позитивний вплив STEM-освіти на зацікавленість учнів, комплексне пізнання природних явищ та розвиток загальних компетентностей. Разом із тим задоволеність матеріальною базою та підтримкою держави низька, лише 18,8% повністю задоволені.Гендерний склад вибірки сильно асиметричний (87,1% жінок), а вік, місце проживання та спеціалізація впливають незначно. Виявлено два ключові тренди: великий потенціал STEM у підвищенні якості природничої освіти та повільне накопичення дидактичного матеріалу і ресурсів. Результати підкреслюють необхідність розвитку STEM-інфраструктури, підготовки вчителів та міждисциплінарної інтеграції для поліпшення навчальних результатів і реалізації Концепції Нової української школи. Отримані дані можуть бути корисні для освітньої політики та практики в Україні та подібних контекстах у світі.
Посилання
2. STEM-освіта: основні дефініції. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. № 60(4), С. 37–46. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1753/1276 (дата звернення: 17.08.2025).
3. CodeMonkey. What Is STEM Education? Web-sait. URL: https://www.codemonkey.com/blog/what-is-stem-education/ (дата звернення: 15.08.2025).
4. Фролов Д.О. Інтеграція природничих наук у різних системах освіти: світовий досвід. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2019. № 2(33). С. 32–35. DOI: https://doi.org/10.26661/2522-4360-2019-2-33-06
5. Наукова освіта для відповідальних громадян: звіт експертної групи з питань наукової освіти для європейської комісії / Е. Хезелкорн та ін. Люксембург : Бюро публікацій ЄС, 2015. 85 с.
6. Importance of STEM education for young minds. London international youth science forum hybrid stem summer camp. URL: https://www.liysf.org.uk/blog/what-is-stem-education. (дата звернення: 15.08.2025).
7. Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації / Н.І. Поліхун та ін. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. 80 с.
8. Дрокіна А. STEM-освіта як ефективний напрям реалізації ключових положень концепції нової української школи. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. № 12(3). С. 20–25. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i3-003 (дата звернення: 01.05.2022).
9. Sullivan G.M., Artino A.R. Analyzing and interpreting data from Likert-type scales. Journal of Graduate Medical Education. 2013. № 5(4). С. 541–542. https://doi.org/10.4300/JGME-5-4-18

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN (Print) 






