ЖАНРОВІ МОДИФІКАЦІЇ СУЧАСНОГО РОМАНУ (НА ПРИКЛАДІ РОМАНУ-ТЕТРАЕДРА О. СЛОНЬОВСЬКОЇ)

  • Н. П. Лапушкіна
  • Н. В. Лисенко
Ключові слова: інтелектуальна проза, синтетичний жанр, психотип, інтертекстуальність, жанрова дифузія

Анотація

Сучасні авторські експерименти з жанровою формою роману свідчать про його гнучкість, змінність і здатність до трансформації. Прикладом загаль- ної тенденції еволюціонування жанрів є експериментальний роман-тетра- едр Ольги Слоньовської, де кожна з чотирьох частин, об’єднаних ідеєю, часом і персонажами, становить автономне ціле й водночас стає невід’єм- ною частиною системи. Тексти можуть бути прочитані в будь-якому порядку розташування частин, що відрізняє роман-тетраедр від тетралогії. О. Слоньовська вдається до відтворення однієї й тієї ж події в діаметрально протилежних фокусах. Ключові ситуації, які пов’язують героїв, розкрива- ються через сприйняття цих персонажів, що дає читачу можливість зібрати повну об’ємну картинку лише після прочитання всіх частин. Кожен із романів тетраедра позначений процесами жанрової дифузії. Загалом у тетраедрі співіснують інтелектуальний роман («Медуза-Ґорґона»), щоден- ник («Інстинкт саранчі»), містичний трилер («Знехтувані Ноєм»), соціаль- но-психологічний роман, сімейна хроніка, мелодрама («Загублені в часі»). У всіх чотирьох частинах оповідь ведеться від першої особи, головні герої – це кожного разу новий психотип, певний характер, детально вималюва- ний авторкою (учителька, журналіст, лікар, письменниця). Крім взаємопроникнення жанрів, текст характеризується автобіографіч- ністю, заглибленням у психологію творчості, інтертектуальними вкра- пленнями, колажністю й кількарівневістю. Письменниці вдалося надати сучасному роману особливої специфіки за рахунок своєрідних художніх технік (гра з читачем, відкритість кінцівки, внутрішні та інтертекстуальні діалоги, використання часових зміщень і поєднання свідомого й позасві- домого, реального й містичного). Отже, О. Слоньовська в романі-тетра- едрі провела літературний експеримент із формою, продемонструвала вміння змішувати різні стилістичні домінанти, працювати в кількох сти- льових манерах (модернізм, постмодернізм, метамодернізм). Представ- лені жанрові модифікації твору підтвердили думку про найбільш поши- рений підхід до інновацій в епосі – руйнування кордонів між жанрами.

Посилання

1. Бовсунівська Т. Теорія літературних жанрів. Жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману : підручник. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2009. 519 с.
2. Слоньовська О. Медуза-Ґорґона. Роман. Київ : Український пріоритет, 2019. 312 с.
3. Фотуйма І. Бути чи не бути. URL: http:// bukvoid.com.ua/events/ukraine/2019/10/19/124101.ht (дата звернення: 05.08.2020).
4. Слоньовська О. Інстинкт саранчі. Знехтувані Ноєм. Романи. Київ : Український пріоритет, 2019. 264 с.
5. Тарасенко К.В. Шадріна Т.В. Модифікації романного жанру в літературі постмодернізму. Держава та регіони. Серія «Гуманітарні науки». 2013. № 1 (32). С. 13–25.
6. Бахтин М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. Москва : Худож. лит., 1975. 504 с.
Опубліковано
2020-12-21
Як цитувати
Лапушкіна, Н. П., & Лисенко, Н. В. (2020). ЖАНРОВІ МОДИФІКАЦІЇ СУЧАСНОГО РОМАНУ (НА ПРИКЛАДІ РОМАНУ-ТЕТРАЕДРА О. СЛОНЬОВСЬКОЇ). Мова. Література. Фольклор, 2(1), 130-135. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2020-1-2-17