АНАЛІЗ ТЕХНІЧНИХ ПРИЙОМІВ СКЕЛЕЛАЗІННЯ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ПРОСТОРОВОГО МИСЛЕННЯ В ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ
Анотація
Просторове мислення є однією з ключових когнітивних навичок, необхідних для орієнтування в навколишньому середовищі, прогнозування траєкторій руху та розв’язання складних технічних і математичних задач. Його розвиток відіграє важливу роль у багатьох професійних сферах, зокрема в інженерії, архітектурі, програмуванні та природничих науках. Однак сучасні освітні підходи не завжди ефективно сприяють формуванню цієї навички. Одним із перспективних засобів розвитку просторового мислення є спортивне скелелазіння. У статті здійснено детальний аналіз технічних прийомів скелелазіння з погляду їх впливу на розвиток просторового мислення в дітей та молоді. Розглянуто специфіку виконання статичних і динамічних рухів, визначено їхні когнітивні особливості та рівень залучення різних аспектів просторової уяви. Зокрема, досліджено механізми ухвалення рішень під час лазіння, необхідність швидкого оцінювання відстаней, кутів та можливих варіантів переміщення. Особливу увагу приділено динамічним елементам, які потребують точного прогнозування траєкторії польоту, моменту контакту із зачепою та ефективного використання імпульсу руху. Також розглянуто можливості інтеграції скелелазіння в навчальні програми з метою підвищення рівня розвитку просторового мислення в дітей різного віку та фізичної підготовленості. Визначено потенційні шляхи адаптації тренувальних методик для навчальних закладів та спортивних секцій. Окреслено перспективи подальших досліджень, спрямованих на розробку науково обґрунтованих програм, які поєднуватимуть фізичну активність із когнітивним тренуванням, що дасть змогу підвищити ефективність освітнього процесу та фізичного виховання.
Посилання
2. Векла П. П. Фізіологічний вплив спортивного скелелазіння як рекреаційного виду фізичної активності на організм школярів та студентів. Фізична культура і спорт у сучасному суспільстві: досвід, проблеми, рішення (у циклі Анохінських читань) : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 31 жовт. 2014 р. Київ : Київський університет ім. Бориса Грінченка, 2014. С. 94–104.
3. Гінзбург І. В., Куліш О. О. Використання скелелазіння та сучасних технологій для покращення фізичної підготовки борців джиу-джитсу. Actual trends of modern scientific research : the 8th International scientific and practical conference, March 14–16, 2021). Munich, Germany : MDPC Publishing, 2021. С. 340–356.
4. Земцова І. І., Векла П. П. Фізіологічні аспекти спортивного скелелазіння. Молода спортивна наука України. Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2013. Т. 3. С. 132–136.
5. Скрипченко І. Т., Астахов В. А., Лашко В. П. З досвіду використання скеледромів у професійній підготовці фахівців з фізичного виховання та спорту на практичних заняттях. Науково-методичний альманах. Дніпропетровськ : Нива знань, 2016. № 2. С. 41–47
6. Скрипченко І. Т. Використання тренажерів, що імітують скальний рельєф для підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту на практичних заняттях з дисципліни «Туризм». Молодь і ринок. 2014. № 11. С. 62–69.
7. Сога С. М., Михайленко В. М., Добровольський В. Е. Complex of means of sports and health tourism in physical education of students. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. / за ред. О. В. Тимошенка. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. Вип. 3 (133) 21. С. 116–119.
8. Kozina Z. L, Jagiello W., Jagiello M. Determination of sportsmenʾs individual characteristics with the help of mathematical simulation and methods of multi-dimensional analysis. Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports. 2015. Vol. 12. Р. 32–40.
ISSN (Print) 





