ВПЛИВ ЗАНЯТЬ ВАЖКОЮ АТЛЕТИКОЮ НА ПРОЯВ ФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ СПОРТСМЕНОК 12–14 РОКІВ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Ключові слова: тестування, загальна фізична підготовленість, результати дослідження, важка атлетика, спортсменки

Анотація

Мета статті полягала у встановленні впливу занять важкою атлетикою на прояв фізичних якостей спортсменок 12–14 років, на етапі початкової підготовки. Дослідження проводилися у Комунальному закладі «Харківський республіканський ліцей спортивного профілю» Харківської обласної ради, Комунальному закладі «Комплексна дитяча юнацька спортивна школа ХТЗ» та Комунальному закладі «Комплексна дитяча юнацька спортивна школа ім. П. Калнишевського» (м. Ромни) зі спортсменками 12–14 років у кількості 36 осіб, що займаються важкою атлетикою на етапі початкової підготовки. Усі спортсменки тренувалися за класичною програмою, розробленою для ДЮСШ. Проведене дослідження дозволило виявити особливості прояву фізичних якостей у спортсменок 12–14 років, які займаються важкою атлетикою на етапі початкової підготовки. На основі результатів педагогічного тестування було встановлено позитивну вікову динаміку фізичної підготовленості, що проявлялася у достовірному покращенні більшості показників зі збільшенням віку. Особливо значущі зміни зафіксовані у тестах, що характеризують розвиток швидкісних, силових і швидкісно-силових якостей, а саме: біг на 60 м, човниковий біг 3×10 м, вистрибування за 30 с, згинання і розгинання рук в упорі лежачи та піднімання ніг у висі. Встановлено, що найвищі результати були характерні для спортсменок 14-річного віку, а статистично достовірні розбіжності спостерігалися переважно у порівнянні з молодшою групою (12 років). Це вказує на ефективність навчально-тренувальної програми, реалізованої у закладах спортивної підготовки (ДЮСШ), яка сприяє поступовому, але стійкому розвитку основних рухових здібностей. Результати підтверджують доцільність індивідуалізації тренувального процесу відповідно до рівня фізичної підготовленості та біологічного віку спортсменок. Такий підхід дозволяє цілеспрямовано формувати фізичні якості, підвищувати ефективність засвоєння технічних елементів важкоатлетичних вправ і забезпечує належну адаптацію організму до специфічних навантажень. Загалом дослідження доповнює наявну наукову базу з питань підготовки юних спортсменок у силових видах спорту, підкреслюючи важливість ранньої комплексної оцінки фізичних якостей як основи для формування індивідуальних тренувальних програм. Перспективою подальших наукових пошуків є вивчення взаємозв’язку між розвитком рухових якостей, технічною підготовленістю та рівнем психофізіологічної адаптації спортсменок у межах багаторічного тренувального циклу.

Посилання

1. Платонов В. Н. Сучасна система спортивного тренування. Київ : Перша друкарня, 2020. 752 с.
2. Півень О. Б. Особливості навчально-тренувального процесу важкоатлетів 15–16 років в змагальному періоді річного макроциклу з використанням різних методів швидкісно-силової підготовки. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Серія 9 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2017. № 91. С. 86–90.
3. Півень О. Б., Дорофеєва Т.І. Залежність спортивного результату від фізичного розвитку, морфо-функціональної та спеціальної силової підготовленості важкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2017. № 4 (60). С. 86–90.
4. Олешко В. Г. Теорія та методика тренерської діяльності у важкій атлетиці : підруч. для студ. закл. вищої освіти з фіз. виховання і спорту. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України, Олімпійська література, 2018. 332 с.
5. Ровний А. С. Формування системи сенсорного контролю точних рухів спортсменів : автореф. дис. … д-ра наук з фіз.. виховання і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Київ, 2001. 40 с.
6. Ніжніченко Д. О. Взаємозв’язок між показниками морфофункціональної, швидкісно-силової та спеціальної підготовленості пауерліфтерів на етапі попередньої базової підготовки. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наукова монографія / за ред. проф. С. С. Єрмакова. Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2009. № 7. С. 128–134.
7. Тренувальна програма підготовки студентів-пауерліфтерів до перших змагань / Ковальов Д. О., Бичков О.М., Полулященко Ю.М., Саєнко В.Г., Бичкова О.Ю. Сучасні біомеханічні та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті : матер. V Всеукраїн. електрон. конф. Київ : НУФВСУ, 2017. С. 27–29.
8. Канунов Р. А., Джим В. Ю., Півень О. Б. Кореляційний взаємозв’язок між основними елементами техніки поштовху класичного та морфологічними показниками і показниками фізичної підготовки, що забезпечують їх виконання юними важкоатлетами 12 років. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 4. С. 100–109. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-4-12
9. Канунов Р. А., Півень О. Б., Джим В. Ю. Аналіз технічних помилок при виконанні ривка класичного юними важкоатлетами на етапі попередньо-базової підготовки. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2023. № 4 (163). С. 98–104. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.04(163).19
10. Камаєв О. І., Безкоровайний Д. О. Розвиток силових здібностей 13–15-річних юнаків у силових видах спорту : навчальний посібник для студентів 3–5 курсів ХДАФК і фахівців з фізичного виховання та спорту. Харків, 2014. 106 с.
11. Джим В. Ю., Ленько Д. Є. Удосконалення спеціальної фізичної підготовки юних пауерліфтерів за допомогою різних тренажерних пристроїв в підготовчому періоді річного макроциклу. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2023. № 6 (166). С. 59–64. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.6(166).12.
12. Джим В. Ю. Аналіз розробленої методики тренувальних занять з пауерліфтингу учнів старшої загальноосвітньої школи. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 3. С. 51–58. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.8
13. Antoniuk O, Pavlyuk Y, Pavlyuk O, Chopyk T. Types of weights trajectory in sntach used by female weightlifters of varius build. Journal of Physical 2022. Journal of Physical Education and Sport 22 (6), 1396–1402. DOI:10.7752/jpes.2022.06175
14. The analysis of handgrip strength and somatotype features in arm wrestling athletes with different skill levels / Podrihalo O. O., Podrigalo L. V., Bezkorovainyi D. O., Halashko, O.I., Nikulin I. N., Kadutskaya L. A., et al. Physical education of students. 2020. № 24(2). S. 120–126. https://doi.org/10.15561/20755279.2020.0208.
15. Tykhorsky O., Dzhym V., Galashko M., Dzhym E. Analysis of the morphological changes in beginning bodybuilders due to resistance training. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 18 Supplement issue 1, Art 52, 2018. Рp. 382–386. DOI:10.7752/jpes.2018.s152
16. Vidal Pérez D., Miguel Martínez-Sanz J.M., Ferriz-Valero A., Gómez-Vicente V., Ausó E. Relationship of limb lengths and body composition to lifting in weightlifting. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2021, 18 (2), 756. https://DOI:10.3390/ijerph18020756.
Опубліковано
2025-05-27
Як цитувати
Півень, О. Б., Слободянюк, О. В., & Бугайов, Є. В. (2025). ВПЛИВ ЗАНЯТЬ ВАЖКОЮ АТЛЕТИКОЮ НА ПРОЯВ ФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ СПОРТСМЕНОК 12–14 РОКІВ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ. Фізичне виховання та спорт, (1), 376-383. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2025-1-49
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ