МОТИВАЦІЯ ДОСЯГНЕННЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ФАКТОР СПОРТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ГІМНАСТІВ
Анотація
У статті проаналізовано й узагальнено науково-методичну літературу, подано результати дослідження мотивації досягнення в спортивній діяльності гімнастів. Проаналізовано індивідуальні особливості мотивації, що проявляються в імпульсивному й керованому (рефлексивно-вольовому) стилях діяльності. Зазначено, що при імпульсивному стилі ситуативні тенденції реалізуються за мінімального обмірковування, а при керованому застосовується розгорнутий аналіз можливих способів досягнення мети. Серед індивідуальних особливостей мотивації саме мотивація досягнення проявляється в постановці нових цілей, прагненні до успіху в спортивній діяльності, прагненні долати труднощі, добиватися високої самоповаги через успішне використання своїх здібностей і талантів. Висвітлено показники мотивації до спортивної діяльності: постановка перспективних цілей; формування мотивації досягнення успіху; створення позитивного, сприятливого ставлення до навчально-тренувального процесу. Зазначено, що мотивація досягнення в спортивній діяльності гімнастів дає змогу долати внутрішні бар’єри, змагатися з іншими й перемагати їх, розвивати свої здібності, досягати високих результатів і підвищувати власну спортивну майстерність. Мотивація досягнення тісно пов’язана з упевненістю в собі й емоційністю спортивної діяльності. У спортивній гімнастиці цей вид мотивації є психологічним чинником, що дає гімнастам вихідний імпульс до особистого вдосконалення та цілеспрямованої роботи над собою. Згідно з отриманими даними дослідження, у більшості гімнастів переважає мотив досягнення успіху, що характеризується високим прагненням до самовдосконалення, психологічної стійкості, адекватної самооцінки й упевненості у своїх силах, здатності долати труднощі та прагнення до досягнення найвищих результатів.
Посилання
2. Воронова В.І. Психологія спорту : навчальний посібник. 3-тє вид., без змін. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України ; Олімпійська література, 2017. 272 с.
3. Безверхня Г.В. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5–11-х класів : дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Умань, 2004. 250 с.
4. Занюк С.С. Психологія мотивації : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
5. Захаріна Є.А. Формування мотивації до рухової активності у процесі фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Київ, 2008. 22 с.
6. Пруднікова М. Мотивація до занять спортом на початкових етапах тренування. Основи побудови тренувального процесу в циклічних та екстремальних видах спорту. Харків, 2019. С. 205–208.
7. Федоренко Є.О. Формування мотивації до спеціально організованої рухової активності старшокласників : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Дніпро, 2012. 20 с.
8. Худолій О.М. Основи методики викладання гімнастики : навчальний посібник. 4-е вид., випр. і доп. Харків : ОВС, 2008. Т. 1. 408 с.
9. Шаболтас А. Мотиви занять спортом. Київ : Олімпійська література, 2004. 189 с.
10. Ford M.T. Motivating humans: goals, emotions and personal agency beliefs. New-York : SAGE Publications, 1992. 302 p.
11. Gretskyy O., Mytskan B. Influence of motivation training on level of young swimmers fisical fitness and intrinsing motivation for attending swimming lesons. Scentific Reviev of Physycal Culture. 2013. Vol. 3. Issue 4. Р. 286–289.
ISSN (Print) 





