ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКОЇ КАЗКИ З ФОТО-КОМПОНЕНТОМ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО МЕТОДУ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
У статті розглядаються теоретичні та практичні аспекти застосування авторської казки з фото-компонентом як інноваційного психолого-педагогічного методу, спрямованого на всебічний розвиток особистості.Обґрунтовано потенціал поєднання наративного та візуального компонентів у казці для активізації когнітивних процесів. Проаналізовано вплив фото-компоненту на емоційну сферу особистості, сприяння розвитку емпатії та соціально-емоційних навичок через візуалізацію казкових образів і ситуацій. Особливу увагу приділено можливостям використання авторської казки з фото-компонентом у контексті соціально-емоційного розвитку, формування ціннісних орієнтацій, розвитку комунікативних навичок та саморефлексії. Розкрито специфіку розроблення та впровадження авторських казок із фото-компонентом на основі використання шарнірних ляльок у практиці освітніх закладів та психологічного консультування. Наведено приклади ефективного застосування даного методу для розв’язання конкретних психолого-педагогічних завдань, таких як подолання страхів, зниження тривожності, формування позитивної самооцінки та усвідомлення власних емоцій.Показано, що наявність мініатюрних елементів, які супроводжують текст та фігури ляльок, надає казці емоційної забарвленості та легкості, насиченості її сприйняття. За результатами дослідження обґрунтовано висновок про значний психолого-педагогічний потенціал авторської казки з фото-компонентом як ефективного інструменту розвитку особистості, що поєднує у собі силу слова та образність візуального ряду, сприяючи глибшому емоційному залученню та кращому засвоєнню навчального та виховного матеріалу. Розуміння сталого алгоритму створення казки з фото-компонентом допоможе широко використовувати даний інструмент у процесі надання психологічної допомоги особистості. Визначено перспективи подальших досліджень у напрямі розроблення методичних рекомендацій та діагностичного інструментарію для ефективного використання даного методу в різних вікових групах та контекстах.
Посилання
2. Берн Е. Ігри, у які грають люди. Київ : Клуб Сімейного Дозвілля, 2021. 256 с.
3. Бєлєнька Г.В. Родинні читання: відновимо добру традицію. Дошкільне виховання. 2013. № 2. С. 17–19.
4. Бєлєнька Г.В. Казка як засіб екологічної освіти і виховання. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 5(36). С. 14–18.
5. Бурчик О.В. Групова казкотерапія в особистісно-орієнтованому вихованні дітей. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. 2005. № 25. С. 203–205.
6. Василевська О., Дворніченко Л. Казкотерапія як засіб психологічної роботи з різними віковими категоріями. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 6. С. 24–31.
7. Герман Н.І., Горобець Т.В. Казкотерапія як один із методів практичної діяльності психолога : методичний посібник. Черкаси : Черкаський національний університет, 2015. 142 с.
8. Горопаха Н.М. Виховання екологічної культури дітей. Рівне, 2001. 212 с.
9. Магдисюк Л.І., Федоренко Р.П., Замелюк М.І. Казкотерапія в психологічному консультуванні дітей та дорослих : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. 52 с.
10. Шик Л.А., Гаркуша Г.В., Тур Л.В., Рудик О.А. Казкотерапія в роботі з дошкільниками. Харків : Основа, 2012. 240 с.
11. Кльоц Л. Можливості казкотерапії у подоланні психічної травми. Житомирщина педагогічна. 2022. № 2(26). С. 66–73.
12. Магдисюк Л.І. Казкотерапія в психологічному консультуванні дітей та дорослих : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2019. 152 с.
13. Майбородюк Н.Д. Казкотерапія у розвитку ціннісно-смислової свідомості учнів початкової школи. Педагогіка вищої та середньої школи. 2010. Вип. 28. С. 136–141.
14. Моліцька М. Терапевтичні казки. Львів : Свічадо, 2009. 200 с.
15. Музичук О.О. Казка як засіб розвитку особистісних цінностей молодших школярів. Проблеми сучасної психології. 2012. № 17. С. 22–35.
16. Шик Л.А. Казкотерапія в роботі з дошкільниками. Харків : Основа, 2012. 240 с.
17. Appleot V. (2001). Avenues of hope: Arttherary and theresolution of trauma. Vol. 18. Issue 1. 6–13.
18. Peseschkian, M.D. (2016). Nossrat. Oriental Stories as Techniques in Positive Psychotherapy. USA: AuthorHouse. 202.
ISSN 




