Psychological factors of the level of job satisfaction of the insurance companies’ staff

  • N.O. Guba
  • V.С. Kondratenko
Keywords: personnel, job satisfaction, working conditions, prestige of the company, psychological factors, company rating, positive mental states

Abstract

The  article  is  devoted  to  the  theoretical  analysis  of  the  problem  of  job  satisfaction  of  the  staff.   We  also  analyzed  the  socio-­psychologycal factors, that have an impact on the level of  satisfaction  with  the  work  of  the  staff  of  prestigious  insurance  companies. Job satisfaction is an appraisal of a person or group of people in  relation  to  one's own  work, its various aspects, the  balance of requirements of the employee to the content, nature and working conditions, and a subjective assessment  of  the  possibilities of implementing these requirements in the given labor organization. The following factors of job satisfaction  were  identified: organizational; social  and  psychological.  The  article  presents  studies  that  indicate  that,  over  time,  satisfaction  with  work begins to affect more generally the overall satisfaction of life. The main role of creating a level of satisfaction with the work of employees of insurance companies was given to psychological factors, such as the  conditions  of  work  and  prestige  of  the  insurance company. It was also grounded, that the creation of favorable psychological  conditions  for  the  work  of  prestigious  insurance companies, namely: the formation of working relationships with colleagues and management, the construction of work on  the  principles  of  design  work  in  terms  of  the  level  of  job  satisfaction  of  its  performers,  support  for  a  certain  level  of  socio‐ psychological climate of the insurance company – depend on manual-­‐oriented personnel.

References

1. Барри М.С. Антология организационной психологии / М.С. Барри – М.: Вершина, 2005. – 712 с.
2. Прусова Н.В. Психология труда / Прусова Н.В., Боронова Г.Х. – М.: Эксмо, 2008. – 160 с.
3. Соломандинина Т.О. Мотивация трудовой деятельности / Т.О. Соломанидина, В. Соломанидин // Управление персоналом – М.: ЮНИТИ-­ДАНА, 2012. -­ №2 – 312 с.
4. Харский К. Благонадежность и лояльность персонала / К. Харский. – СПб.: «Питер», 2003. – 496 с.
5. Занюк С. Психология мотивации. Теория и практика мотивации / С. Занюк. – М.: Ника-­‐Центр, Эльга-­‐Н, 2001. – 117с.
6. Ворожейкин И.Е. Управление социальным развитием организации: Учебник / И.Е. Ворожейкин. – М .: ИНФРА-­М., 2001 – 176 с.
7. Джуэлл Л. Индустриально-­организационная психология. Учебник для вузов / Л. Джуэлл. – СПб.: Питер. 2001 – 720 с.
8. Ильясов Ф.Н. Удовлетворенность трудом (анализ структуры, измерение, связь с производственным поведением) / под ред. В. Г. Андреенкова. Ашхабад: (Наука), 1988. – 100 с.
9. Верещагина Л.А. Оценка удовлетворенности работой. Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности / Под ред. Г.С.Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова]. – СПБ.: Речь, 2007.
10. Ловчева М. Удовлетворенность трудом как индикатор корпоративной социальной политики / М. Ловчева. [Елетронний ресурс]. Режим доступу: URL: hr-­portal.ru/article/udovletvorennost-­trudom-­kak-­indikator-­korporativnoy-­ socialnoy-­politiki
Published
2017-11-16
How to Cite
Guba, N., & Kondratenko, V. (2017). Psychological factors of the level of job satisfaction of the insurance companies’ staff. Journal of Modern Psychology, (2), 17-22. Retrieved from http://www.journalsofznu.zp.ua/index.php/psych/article/view/1004