MEANING OF THE LIFE OF STUDENTS OF VOCATIONAL AND TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A FACTOR OF THEIR LEADERSHIP POTENTIAL

  • V. V. Balakhtar Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
  • O. O. Gorova SHEI «University of Educational Management» of National Academy of Educational Sciences of Ukraine
  • T. V. Chausova SHEI «University of Educational Management» of National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Keywords: leadership, leadership qualities, leadership potential, the meaningfulness of life, locus of control, students, vocational schools

Abstract

The article presents the results of an empirical study of the meaning of life of students of vocational schools and its relationship with their leadership potential. The essence of the definition of "leadership potential" is considered. The research presented the results of the study of the peculiarities of the meaningful life of students of vocational schools and its relationship with their leadership potential. The authors investigated the context of the meaningfulness of life according to D. Leontiev's method "Meaning of life orientations", which allowed identifying not only the general indicator but also its specific indicators. The study stated insufficient degrees of meaningfulness of life and leadership potential for a significant part (about two thirds) of the studied students. The research revealed the gender and age features of the studied phenomena. Regarding the meaningfulness of life, its higher levels have been stated in females, especially the elderly. These differences are especially evident in the parameters of "goals in life" and "locus of control-I": only a little more than a tenth of the students believe that they have enough strength to control their lives and build it of their choice. Concerning leadership potential, the study found its high level only in one-tenth of the studied students of vocational schools. By the results of the analysis of variance, the influence of meaningfulness of life at the level of leadership potential revealed: the higher the meaningfulness of life of vocational school students, the higher the level of leadership potential. The results outlined the expediency of creating special psychological conditions in the process of learning in an institution of vocational education, which will contribute to the growth of both the meaningfulness of students' lives and their leadership potential.

References

1. Балахтар В.В., Танасійчук В.І. Формування лідерської позиції особистості фахівця соціальних служб : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання (фахівців соціальних служб) у системі післядипломної освіти. Київ : Талком, 2020. 255 с.
2. Васильев А.В., Любчак В.А., Купенко Е.В. Обеспечение инновационных процессов в педагогической системе современного вуза. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Філософія. Політологія. 2010. Вип. 94–96. С. 24–27.
3. Волківська Д.А. Сучасний стан розвитку лідерського потенціалу студентського активу університетів України. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2016. Вип. 2(97). Ч. 1. С. 40–45.
4. Деркач А., Зазыкин В. Акмеология : учебное пособие. Санкт-Петербург : Питер, 2003. 256 с.
5. Дрыгина И.В. Активизация лидерского потенциала личности студента в образовательном процессе вуза : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования». Красноярск, 2003. 20 с.
6. Іващенко А. Активізація лідерського потенціалу студентів вищих навчальних закладів у процесі позанавчальної діяльності на засадах компетентнісного підходу. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія. 2013. Вип. 28(2). С. 117–123.
7. Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО). Москва : Смысл, 2006. 18 с.
8. Розвиток лідерського потенціалу національної гуманітарно-технічної та управлінської еліти : монографія / за ред. О.Г. Романовського та О.С. Пономарьова. Харків : ФОП Мезіна В.В., 2017. 292 с.
9. Саннікова О.П., Страцинська І.А. Комунікативна креативність інтерналів і екстерналів: порівняльна характеристика. Наука і освіта. 2013. № 3. С. 149–153.
10. Хафізова Г.С. Особливості сенсожиттєвих орієнтацій у людей із різним рівнем психологічного благополуччя. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2013. Вип. 45(2). С. 219–227.
11. Фетіскін Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Соціально-психологічна діагностика розвитку особистості і малих груп. Москва : Інститут психотерапії, 2002. 490 с.
12. Crumbaugh J.C., Maholic L.T. The Case for Francl`s Will to Meaning. Journal of Existential Psychiatry. 1963. № 4. Р. 43.
Published
2021-04-27
Section
SECTION I. GENERAL PSYCHOLOGY, HISTORY OF PSYCHOLOGY