THE INFLUENCE OF THE CREATIVE POTENTIAL OF A HIGHER EDUCATION TEACHER ON THE FEATURES OF COMMUNICATION WITH STUDENTS

  • O. V. Brukhovetska SHEI «University of Educational Management» of National Academy of Educational Sciences of Ukraine
  • O. O. Gorova SHEI «University of Educational Management» of National Academy of Educational Sciences of Ukraine
  • N. I. Pinchuk SHEI «University of Educational Management» of National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Keywords: creative potential, communication, teacher of higher education institution, communicative tolerance, student-centric approach

Abstract

The article presents the research results on the influence of higher education institutions teacher creative potential on the peculiarities of communication with participants in the educational process. The results displayed the cohort of high school teachers have unevenly level of creative potential. However, a small number of respondents have a high performance of creative potential. There are differences in the manifestations of the creative potential of higher education institutions teachers due to their age and gender. The study described the features of communication of high school teachers with students in the context of their readiness to implement a student-centric approach in the practice of professional activity. The study performed the data on: teachers' ability to understand and accept students' individuality; tendencies to evaluate them and tendency to re-educate others; focusing on themselves as a standard; ability to hide unpleasant feelings when interacting; and others that generally define the teacher's communicative tolerance as a professionally important trait in communication students and other participants in the educational process. The research showed the results of the variance analysis of the peculiarities of communication with students of teachers of higher education institutions with different levels of creative potential. There are statically significant differences in the interaction of teachers with students: the higher their creative potential, the more they are ready for constructive communication with students, the implementation of a student-centric approach in professional activities. As a research perspective, a study of the peculiarities of communication between teachers of higher education institutions depending on several organizational and professional factors (professional experience, specialization, position, degree and academic title), etc., as well as the development and testing of a program to develop teachers' creative potential their professional communication.

References

1. Балахтар К.С. Креативна складова в структурі готовності до професійної діяльності викладачів іноземної мови. Теорія і практика сучасної психології. 2019. Т. 1. Вип. 6. С. 5–8.
2. Балахтар К.С., Москальова А.С. Креативність педагогічних працівників як чинник їхнього суб’єктивного благополуччя : спецкурс для викладачів іноземних мов. Київ : Талком, 2020. 86 с.
3. Бойко В.В. Коммуникативная толерантность : методическое пособие. Санкт-Петербург : МАПО, 1998. 24 с.
4. Бондарчук О.І. Креативність і когнітивне забезпечення особистісного розвитку керівників освітніх організацій. Наука і освіта. 2010. С. 4–7.
5. Брюховецька О.В. Креативність як чинник формування комунікативної компетентності керівників освітніх організацій. Наука і освіта. 2010. С. 151–155.
6. Карсканова С.В. Опитувальник «Шкали психологічного благополуччя» К. Ріфф: процес та результати адаптації. Практична психологія та соціальна робота. 2011. № 1. С. 1–9.
7. Кудрявцева Т.О. Студентоцентроване навчання як сучасна парадигма вищої освіти. Педагогічні читання. 2018. URL: https://college.nuph.edu.ua/педагогічні-читання-2018.
8. Моляко В.О., Музика О.Л. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир : Рута, 2006, 320 с.
9. Моляко В.О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 8. С. 1–4.
10. Олексенко Р.І. Формування концепції креативної особистості як фактор креативно-знаннєвої економіки в умовах викликів глобалізації. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. Вип. 71. С. 118–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2017_71_16.
11. Панчук О.П. Розвиток творчих здібностей майбутнього фахівця фізико-технологічного профілю як складової професійної компетентності. Збірник наукових праць Камʼянець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. 2016. Вип. 22. С. 106–108.
12. Пінчук Н.І. Креативність у структурі особистості технічно обдарованих підлітків. Наука і освіта. 2010. С. 357–359.
13. Скок А.Г. Комунікативна толерантність викладача вищого навчального закладу. Актуальні проблеми психології. Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2005. Т. 1. Ч. 15. С. 113–117.
14. Фетіскін Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Соціально-психологічна діагностика розвитку особистості і малих груп. Москва : Інститут психотерапії, 2002. 490 с.
15. Rinkevich J.L. Creative Teaching: Why it Matters and Where to Begin. Clearing House. 2011. № 84(5). Р. 219–223. DOI:10.1080/00098655.2011.575416.
16. Puchta H., Willims M. Teaching Young Learners to Think. CUP : Cambridge, 2012.
Published
2021-04-27
Section
SECTION I. GENERAL PSYCHOLOGY, HISTORY OF PSYCHOLOGY