FEATURES OF STUDENTS’ PROFESSIONAL REFLEXION DEVELOPMENT

  • O. Yu. Voronova Mukachevo State University
Keywords: reflexion, professional reflexion, development, personal development, formation, self-education

Abstract

The article is devoted to determining the features of the training program aimed on the development of professional reflexion of future preschool education employees. It has been established that the actual system of professional training of preschool education staff is not favourable for the development of professional reflexion, which proves the requirement to cultivate professional reflexion of the students during their study in the University. It was found that a large number of students inherent such individual personality traits as aggression, suspicion, insecurity, irresponsibility, which are contraindicated for teachers and indicate professional incompetence and certain intrapersonal problems (e.g., psychological complexes).The special features of professional reflexion development which are discussed in psychological and pedagogical literature were reviewed. The author’s approach to professional reflexion formation of future employees for preschool education institutions in the course of professional training was proposed. Based on the generalization of theoretical and experimental research, the psychological conditions for the development of professional reflexion of future educators of preschool education were determined. A content dynamic model of the professional reflexion formation process of future educators was proposed. It was noted that the influence on the development of professional reflexion of future professionals of preschool education is mediated through a number of psychological personality traits (self-esteem, self-interest, self-confidence, self-understanding, empathy, aggression, suspicion, authoritarianism, desire for power, responsibility and leadership). It is emphasized that in the proposed integrative training the formation of professional reflexion is carried out not only by focusing on conscious, purposeful work with own psychological characteristics, but also by using the procedure of actualization of reflexion (which, in particular, promotes new skills, new ways of professional activity). It is assumed that advancing in these psychological features will have a positive effect on the level of professional reflexion.

References

1. Асмолов А.Г. По ту сторону сознания : методологические проблемы неклассической психологии. Москва : Смысл, 2002. 480 с.
2. Вайзер Г.А. V Симпозиум «Психологические, философские и аксиологические проблемы смысла жизни». Психологический журнал. 2000. Т. 21. № 1. С. 135–138.
3. Воронова О.Ю. Психологічні особливості формування рефлексії у майбутніх фахівців закладів дошкільної освіти : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Хмельницький, 2018. 20 с.
4. Гонтаровська Н.Б. Розвиток особистості в психолого-педагогічному контексті. Педагогіка і психологія. 2005. № 1 (146). С. 32–41.
5. Зеер Э.Ф. Психология профессионального образования : учебное пособие. Москва : Изд-во Московского психолого-социального института, 2003. 478 с.
6. Лепский В.Е. Рефлексия в работах Г.П. Щедровицкого и В.А. Лефевра. Рефлексивный подход от методологии к практике ; под ред. В.Е. Лепского. Москва : Когито-Центр, 2009. 327 с.
7. Пов’якель Н.І. Психологічна готовність до партнерства як передумова становлення партнерських відносин при вирішенні конфліктів. Проблеми безпеки української нації на порозі XXI сторіччя : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конф. Київ–Чернівці, 1998. Частина 1. С. 96–97.
8. Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи : навчальний посібник для магістрантів і аспірантів. Київ : ТОВ «Філ-студія», 2006. 320 с.
9. Семиченко В.А. Психологія педагогічної діяльності : навч. посіб. Київ : Вища шк., 2004. 335 с.
10. Хабаева Л.М. Особенности акмеологических факторов развития профессиональной мотивации студентов : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.13. Москва, 2002. 25 с.
11. Шапошникова Ю.Г. Проблема рефлексії у філософських та філософсько-психологічних дослідженнях. Стратегія соціально-психологічного та медико-біологічного забезпечення життєдіяльності людини : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конференції. Миколаїв : МДУ, 2004. С. 172–177.
12. Швалб Ю.М. Психологическая организация пространства жизни личности: логос быта. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Житомир, 2012. Т. VII: Екологічна психологія. Вип. 29. С. 478–486.
13. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг : учеб. пособие. Москва : МПСИ : МОДЭК, 2004. 600 с.
Published
2021-04-27
Section
SECTION IV. PEDAGOGICAL AND DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY