PSYCHOLOGICAL RESOURCE AS THE BASIS OF PSYCHO-EMOTIONAL HEALTH OF PERSONALITY

  • A. V. Kichuk Izmail State University of Humanities
Keywords: psycho-emotional health, psychological resourcefulness, psychological support, higher education seeker, protective-cognitive behavior

Abstract

Proper assessment of the psycho-emotional health of the personality is possible only through reliable and valid psychodiagnostic tools. Based on previous research conducted by us to determine the structural and component composition of the concept of “psycho-emotional health of the individual” at the age stage of early adulthood; we tried to establish the axiological cognitiveaffective, conative-instrumental, social-determining components of the studied integrative personality of the property with the help of the author’s questionnaire. As a result of the correlation analysis, a significant relationship was established between all parameters of students’ psycho-emotional health with self-confidence, as well as with the “desire for wisdom”; the connection with the indicators “helping others”, “kindness to people”, “faith in good”, “selfrealization in the profession” turned out to be quite connected. In the context of the tasks of the initiated research, four groups of respondents were identified and their psychological features were studied. In particular, the features of psychological resourcefulness of subjects with high, noticeable, moderate and nominal level of psycho-emotional health are given. The obtained experimental data testify to the legitimacy of considering psychological resourcefulness as the basis of psycho-emotional health of students of higher education institutions. It has been empirically established that the higher the indicators of psychological resourcefulness of respondents with a high and moderate level of psycho-emotional health, the more pronounced is the positive dynamics of the development of the studied integrative personality trait. Deepening scientific ideas about the severity of the psychological resourcefulness of the individual – the basis of its psycho-emotional health, directs the psychological support of health – the preservation of students in practical educational and professional activities.

References

1. Бліхар М.П. Духовні цінності студентської молоді в сучасному українському суспільстві : дис. … канд. соціолог. наук: 22.00.04 / Львів, 2018. 271 с.
2. Галкина Т.В., Артемцева Н.Г. Взаимосвязь между отношением к психологическому здоровью и самооценкой личности. Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности / Отв. ред. В.В. Знаков, А.Л. Журавлев. Москва : Изд-во «Институт психологии РАН», 2018. С. 457–466.
3. Кічук А.В. Психоемоційне здоров’я студентів у параметрах діяльності психологічної служби сучасної вищої школи. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 1. Т. 2. С. 44–47.
4. Кириленко Т. Емоційна сфера особистості: вектори вивчення. Вісник Київського нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Психологія. 2018. № 1 (8). С. 26–29.
5. Коцан І.Я., Ложкін Г.В., Мушкевич М.І. Психологія здоров’я людини / За ред. І.Я. Коцана. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011. 430 с.
6. Піковець Н.В. Психічне здоров’я як соціально-психологічний чинник професійної діяльності викладача вищого навчального закладу : автореф. дис. … канд. психол. Наук : 19.00.05 / Сєвєродонецьк, 2020. 20 с.
7. Погрібна А.О., Проскурна О.В. Захисно-копінгова поведінка як складова частина готовності студентів-психологів до професійної діяльності. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 1. Т. 2. С. 120–124.
8. Самусева Н.В. Самооценка состояния физического, психического и социального здоровья личности. Здоровье студенческой молодежи: достижения теории и практики физической культуры, спорта и туризма на современном этапе : сб. науч. Минск : РИВШ. 2015. С. 190–191.
9. Тарабакина Л.В. Эмоциональное здоровье как предмет социально-психологического исследования. Теория и практика общественного развития. Психологические науки. 2015. № 8. С. 250–252.
10. Токман А.А., Немченко Н.В. Психологія способу життя : навчальний посібник. Ч.І. Київ : Дп Вид. Дім «Персонал», 2015. 344 с.
11. Штепа О. С. Опитувальник психологічної ресурсності особистості: результати розробки й апробації авторської методики. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Проблеми сучасної психології. 2018. Випуск 39. С. 380–399.
12. Штепа О.С. Психологічна ресурсність як критерій індивідуального здоров’я. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Проблеми сучасної психології. 2016. Випуск 32. С. 571–585.
13. Zeidner M. What we know about Emotional Intelligence. `How it Affects Learning Work, Relationship sand our Mental Health. I.M. Seidner, Gr. Mattews, R.D. Roberts. USA, Massachusetts, Institute of Technology, 2009. 442 p.
Published
2021-04-27
Section
SECTION IV. PEDAGOGICAL AND DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY