THE INFLUENCE OF SOCIAL ADVERTISING AND PERSONAL LEADERSHIP QUALITIES ON PROFESSIONAL IDENTITY

  • O. О. Nezhynska Ukrainian State Employment Service Training Institute
Keywords: social advertising, leader, leadership qualities, leadership potential, career guidance of person, professional identification

Abstract

The article covers special aspects of the influence of social advertising and personal leadership qualities on professional identity. It is established that a range of modern social transformations and current problems caused by the COVID-19 pandemic led to significant adverse changes in the labor market, including the large scale of unemployment etc. Thus, it seems expedient today to find ways of dealing with the above problems, improving the unfolding situation, activating the involvement of experts in labor activities etc. The author marks that many prominent foreign and domestic scientists have studied the issue of professional identity of personality. Types of predominant personal motives during the real choice of a profession, which can favor when conducting diagnostics in the context of career guidance activities, have been marked. The paper determines the psychological features of social advertising, particularly its influence on the person’s perception, the duration of attraction due to the relevant means used in advertisement etc. It is mentioned the effect of social advertising on society and the youth. The author emphasizes that under professional identification, it is essential to realize the personal leadership makings and qualities, leadership values and leadership potential because the mobilization of internal resources assists an individual in terms of daily behavior, interpersonal communication; therefore, it will contribute to the enrichment of one’s activity with new ways of its execution and advance personal effectiveness. The research points out that a lack of skill to put one’s resources to good use, identify and disclose them can cause psychological problems of a person in the context of professional identity. It is established that career guidance is one of the conditions of the right choice of a profession. The author confirms that the state maintains career guidance through professional informing, professional counseling and professional selection driven by the State Employment Service for professional identification of citizens.

References

1. Про зайнятість населення : Закон України від 05.07.2012 р. № 5067-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text
2. Про рекламу : Закон України від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр#Text
3. Адлер А. Наука жить ; пер. с англ. Киев : Port-Royal, 1997. 286 с.
4. Бауэр М. Курс на лидерство: Альтернатива иерархической системе управления компанией ; пер с англ. Москва : Альпина Паблишер, 2014. 200 с.
5. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры ; пер. с англ. Москва : Эксмо, 2010. 576 с.
6. Бондарчук О.І. Модель особистісного зростання майбутніх фахівців. Тези І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (з міжнародною участю) «Особистісне зростання: теорія і практика» (м. Житомир, 22 квітня 2016 р.). Житомир, 2016. С. 9–12.
7. Бондарчук О.І., Нежинська О.О. Лідерство у діяльності керівника освітньої організації : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти ; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. Київ, 2017. 38 с.
8. Булах Т.Д. Специфіка телевізійної реклами. Вісник Харківської державної академії культури. Харків, 2010. С. 167–175.
9. Досенко А.К. Соціальна реклама і механізми впливу на цільову аудиторію. URL: http://www.kymu.edu.ua/wsc/toms/09/112-114.pdf
10. Кузнецов П.А. Социальная реклама: теория и практика: учеб. пособие для студентов вузов. Москва : ЮНИТИ-Дана, 2010. 175 с.
11. Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. Серия «Мастера психологии». Санкт-Петербург и др. : Питер, 2003. 352 с.
12. Нежинська О.О. Вплив гендерних стереотипів батьків на особистісний розвиток підлітка. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України ; за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. Київ, 2014. Т.І : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. Київ, 2014. Вип. 40. С. 143–147.
13. Нежинська О.О. Гендерна толерантність як чинник особистісного розвитку підлітків. Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць Ун-ту менедж. освіти НАПН України ; редкол. : О.Л. Ануфрієва [та ін.] ; голов. ред. В.В. Олійник. Київ : АТОПОЛ, 2014. Вип. 12(25). С. 218–226.
14. Нежинська О.О., Зоріна В.І. Психологічна підготовка педагогічних працівників до розвитку морально-ціннісних уявлень підлітків: спецкурс для слухачів очно-дистанц. форми навчання в системі післядиплом. пед. освіти ; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. Київ, 2014. 44 с.
15. Нежинська О.О., Тименко В.М. Коучинг як технологія розвитку лідерства у сфері освіти. Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України» ; 2017, № 2 (додаток 1) ; Тематичний випуск «Університет і лідерство». Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2017. C. 65–68.
16. Оуэн Х., Ходжсон В., Газзард Н. Призвание – лидер: Полное руководство по эффективному лидерству. Днепропетровск : Баланс Бизнес Букс, 2005. 384 с.
17. Підготовка керівників закладів освіти до профорієнтаційної роботи з учнівською та студентською молоддю: спецкурс для слухачів очно-дистанц. форми навчання в системі післядиплом. пед. освіти / О.І. Бондарчук, А.С. Москальова, О.О. Нежинська, О.А. Прокопенко ; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. Київ, 2012. 50 с.
18. Пряжникова Е.Ю., Пряжников Н.С. Профориентация : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Москва : Академия, 2005. 496 с.
19. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие. Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. 512 с.
20. Психологія реклами : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О.В. Зазимко, М.С. Корольчук, В.М. Корольчук та ін. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 384 с.
21. Holland, J.L. Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1985.
Published
2021-04-27
Section
SECTION IV. PEDAGOGICAL AND DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY