PECULIARITIES OF DESADAPTIVE BEHAVIOR AMONG EMOTIONALLY DEPRIVED CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE

  • N. V. Tsumarieva Kropyvnytskyi Institute of the University of Modern Knowledge
Keywords: orphaned children, adopted children, adaptation, desadaptive behaviour, emotional deprivation, manifestations of inappropriate behaviour

Abstract

The article is devoted to the peculiarities of the desadaptive behaviour among emotionally deprived children of primary school age. The current state of research on the adaptation of children to the social environment has been overviewed on the basis of theoretical analysis. The author clarifies the meaning of the terms “adaptation”, “desaptation”, and “desadaptive behavior”. The work describes the conditions under which children staying in residential institutions and in a dysfunctional family environment, suffer from a lack of adaptation. It is also analyses the concept of psychological dysfunction resulting from the violation of mechanisms for the adaptation of children in an emotionally impoverished environment. Theoretical approaches to the concept of “desadaptive behavior” have been systematized and compared, as well as its content, causes, forms have been analyzed. It has been argued that desadaptation occurs at objective and subjective levels. Negative effects of desadaptive behaviour and their impact on the formation of the rising personality have been indicated. It has been defined that desadaptive behaviour leads to changes in the entire structure of the person. In particular, it leads to neurotic conditions, emotional disorders, problems in education and training, changes in the value-motivational sphere, pathocharacterological dysfunctions, deviant behaviour, loss of social status, suicide. The author identifies a number of symptomacoclexes typical of misadaptive behavior. They are distinguished on the basis of the results of the conducted research according to the methodology “Map of observation” by D. Stott and comparing them with a complex of methods, chosen for identification of peculiarities of expression of emotional deprivation. The author identifies a set of symptom-complex, typical for desadaptive behaviour. They were distinguished according to the results of the research which was conducted on the basis of the methodology “Map of observation” by D. Stott and comparison with a complex of methods, chosen for identification of peculiarities of emotional deprivation. The most significant signs of desadaptive behaviour were such symptomcomplexes as lack of trust in new things, people, situations; depression, anxiety towards adults; and antisocial and animosity towards adults. The author discloses the possibility of preventing desadaptive behaviour through socio-psychological and pedagogical support at every stage of the process of adaptation of emotionally deprived children.

References

1. Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Психология сиротства. 2-е изд. Санкт-Петербург : Питер, 2005. 400 с.
2. Ахметова В.В. Эмоциональные и волевые нарушения у детей в условиях материнской депривации: монография. Казань : Бук, 2020. 162 с.
3. Бевз Г.М. Молода сім’я та замінний догляд за дітьми: адаптація чи етап життєвого циклу? Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. Київ : Інформаційно-аналітичне агенство, 2016. том. Х. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. Вип. 28. С. 17-26.
4. Ярославцева И.В. Психическая депривация в детском и подростковом возрасте: учеб. пособие. Иркутск : Изд-во ИГУ, 2014. 190 с.
5. Беличева С.А Превентивная психология в подготовке социальных педагогов и психосоциальных работников : учебное пособие. Санкт-Петербург : Питер, 2012. 336 с.
6. Kinley S. Place of orphans in society. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies. 2008. № 1. P. 359-362.
7. Бережнова Л.Н. Предупреждение депривации в образовательном процессе : монография. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 243 с.
8. Фурман А.В. Психодіагностика особистісної адаптованості: наукове видання. Тернопіль : Економічна думка, 2000. 197 с.
9. Мардахаев Л.В. Социальная педагогика : учебник. Москва : Гардарики, 2005. 269 с.
10. Robs М. Socialization of orphans. K. Dimlek. Advances in child psychology. New York : Today, 2001. 55 p.
11. Вильчинская Т.П. Психологические проблемы дезадаптации детей младшего школьного возраста. Москва : Московский открытый социальный университет, 2000. 27 с.
12. Кримчак Л.Ю. Адаптація учнів-сиріт до навчання : Метод. реком. для роботи соц. педагога в проф.-техніч. навч. закладі / Л. Ю. Кримчак. – Донецьк : ПП Кондрашкіна, 2011. 104 с.
13. Єргакова Ю.Г. Соціально-психологічні засоби корекції дезадаптивної поведінки підлітків в умовах інтеpнатних навчальних закладів. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2014. № 3(35), С. 155-161.
14. Максимова Н.Ю. Основи психології девіантної поведінки. Київ : Видавничо- поліграфічний центр «Київський університет», 2008. 439 с.
15. Александровский Ю.А. Состояние психической дезадаптации и их компенсация. Москва : Медицина, 1996. 135 с.
16. Мартиненко О.А. Корекція дезадаптивної поведінки молодших школярів. Хаків : Ранок, 2011. 176 с.
17. Лангмейер Й., Матейчек З. Психическая депривация в детском возрасте / пер. Г.А. Овсянникова. Прага : Авиценум, 1984. 334 с.
18. Назарова И.Б. Возможности и условия адаптации сирот. Социологические исследования. Москва : РАН, 2001. N 4. С. 70-77.
19. Suler J. Social adaptation of orphans in society. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies. 2004. № 4. P. 359-362.
20. Раєвська Я.М. Особливості соціально-педагогічної адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у прийомній сім’ї та школі. Молодий вчений. Львів, 2015. № 2(6). С. 431-434.
21. Рабочая книга школьного психолога / под ред. И.В. Дубровиной. Москва : Просвещение, 1991. 196 с.
Published
2021-04-27
Section
SECTION IV. PEDAGOGICAL AND DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY